Annons

Foto i London

Produkter
(logga in för att koppla)

room

Aktiv medlem
Hej på Er..

Ska åka till London till veckan och då vore det kul att få lite tips om platser för fotografering, vart hittar man de bästa motiven osv. Finns det något man inte bör missa att fotografera.

Kul om ni hade lite tips.
 

Highweiss

Aktiv medlem
Tja, i London precis som annastans har jag alltid använt mej av mitt enkla recept på hur man utforskar en stad:

promenera, promenera, promenera!

Bilderna finns där - det gäller bara att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt! ;-)
 

FredrikB

Aktiv medlem
Det finns ju hur mycket som helst. Promenera, som sagt! Ett klassiskt och tacksamt motiv är ju folkvimlet på de olika marknaderna: Portobello road, Camden market etc etc.
 

Langsor

Aktiv medlem
jo arketekturen är som sagt najs att plåta. försök med de klassiska motiven fast ur lite udda vinklar och förhållande. har några london bilder på min sida om du vill ha nån ide!
 

Highweiss

Aktiv medlem
Yepp, that's the spirit! Som finsk kustjägare får jag flashback till lumpen när jag traskar omkring som om det vore nån jäkla fotmarsch "i handens riktig, tio kilometer". I New York kryssade jag en gång från Harlem till Battery Park och tillbaka till 103e gatan på en dag. Då faktiskt utan kamera. Ojoj vad fötterna såg ut, men ojoj vad sköj det var.

"Till fots skall städer intas" (Sun Tzu)

;-)
 

mipert

Aktiv medlem
Andreas;
Varför trampa när man kan segla runt i luften med ett tygstycke ovanför sig?

Jag gick en gång med två resväskor från från Grand Central till 11:e gatan en lönelördagkväll.
Fy satan vad svensk jag kände mig då (ni vet, går istället för att ta bilen två kvarter som amerikanarna).
 

Jimsan

Aktiv medlem
Om du skall se de klassiska turistmålen så är ett tips att skaffa dags- eller helgkort på tunnelbanan. Då får du åka obegränsat på tunnelbana, buss eller tåg.

Jag var i London i Februari. Efter att ha plåtat lite i södra London så kunde man hoppa på tunnelbanan och vips så var man uppe i Norra London. Sen kunde man ta en buss bort till Västra London om man kände för det. Helt perfekt.
Ett helgkort kostar runt en hundring, svenska kronor och är klart värt pengarna.

Skall du fota folk så är Camden Market ett måste.
Marknaden är igång på söndag förmiddag.
Se bara till att hålla i plånbok och telefon. Det finns gott om ficktjuvar.

Big Ben är ett måste när man är i London.
Hoppa på "Tuben" till Westminster och du hamnar rakt på klocktornet. Några hundra meter därifrån ligger parisehjulet London Eye som också är ett trevligt fotomotiv.
Dessa är upplysta dygnet runt och gör sig väldigt bra på kvällen.
 
Senast ändrad:

Magnus77

Aktiv medlem
Hyde Park - tidigt på morgonen. Annars är tipset att flumma runt med ett dagskort på tunnelbanan och bara se var du hamnar.
 

Biber

Aktiv medlem
Jimsan skrev:
Skall du fota folk så är Camden Market ett måste.
Word, där finns det nog hur mycket som helst att fota. Portobello road finns en del på med, men jag tyckte att det var mycket mer i Camden när jag var där.
Vill tillbaks till London nu, förra gången jag var där ägde jag ingen kamera. :)
 

Highweiss

Aktiv medlem
mipert skrev:
Andreas;
Varför trampa när man kan segla runt i luften med ett tygstycke ovanför sig?
Nyckelord: tygstycke ;-). Har lite svårt med tanken på att mitt liv bokstavligen hänger på/från ett tygstycke! Nä, är faktiskt lite höjdrädd. Men bara lite. Fallskärmsjägare?

Jag gick en gång med två resväskor från från Grand Central till 11:e gatan en lönelördagkväll.
Fy satan vad svensk jag kände mig då (ni vet, går istället för att ta bilen två kvarter som amerikanarna).
Fast jenkkin + bilar är inte alltid så bra. Satt en gång fast i en taxi i Washington. Den kom varken framåt eller bakåt. Orsak: tio centimeter snö (dom tar faktiskt extra taxa om det snöar vilket är paradoxalt eftersom det uppstår trafikkaos så fort en flinga syns på himmlen och inga bilar kommer nån vart). Kunde inte hålla mej utan började förklara vad vinterdäck är... Gå stolt med dina resväskor!

[EDIT] ursäkta, det här slirade nu "aningen" utanför tråden...
 
ANNONS