Annons

Val av film

Produkter
(logga in för att koppla)

flojohan

Aktiv medlem
Hej

Jag undrar vilken tup av film man ska välja när man ska fotografera tjäder och orrspel i gryningsljus? Hur snabb måste filmen vara?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Beror väl lite på vilken glugg (bländare) du har.
Men en 800 är aldrig fel...

Dock, om du ska förstora bilderna behöver du absoulut använda en 100 eller långsammare...

osså stativ förståss..:rolleyes:
 

rosberg1

Aktiv medlem
nja är det kopior till 30*40 cm klarar man det med fujicolor press 800 den brukar jag att använda själv
 

flojohan

Aktiv medlem
Kan det fungera med dia

Hej

Kan man tänka sig att använda dia t.ex. Fuji Sensia 400, eller är den inte nog snabb, med tanke på det svaga gryningsljuset. Jag skulle gärna vilja använda dia instället för negativ färgfilm.

mvh Johan
 

Kanadabalsam

Aktiv medlem
Dia till Orrspel

Jag har fotograferat orrspel med ISO 100 film med bra resultat, orrarna får dock inte flaxa och hoppa för mycket om man nu inte är ute efter konstnärliga effekter. Kodak EPH p1600 som egentligen är en 400 film som pressas 2 steg har också gett riktigt bra resultat som man utan problem kan förstora till 30x40. Kornet som blir är inte så störande som man tror. Jag har även provat en koda ektachrome ISO 200 pressad till ISO 640 med gott resultat.
 

flojohan

Aktiv medlem
Jag har testat Elite Chorme 400 med bra resultat.

Ska lägga upp lite bilder i ett album, så snart jaghar scannat in dom.

/Johan
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Loomis skrev:
Ja, eller ännu hellre Fuji Provia 400F om du nu tänkt dig diafilm.
Hej

Min erfarenhet av 400F är positiv, men scannar man den i dia-scanner så blir den klart grynig.

Har en Dual Scan II från Minolta.

Dock är den en av de bästa kompromiserna om man inte har en digtal systemkamera som jag ser det.


Har du mer ljus, men det har man aldrig, så är kodak 100vs bra.

Kör man inte DIA så är ju läget bättre, Fulji har 800 film som är bra, mycket bra.

Roine
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
flojohan skrev:
Hej

Jag undrar vilken tup av film man ska välja när man ska fotografera tjäder och orrspel i gryningsljus? Hur snabb måste filmen vara?

Jag skulle köra med ISO 100 och stativ men det är bara jag det.

Om jag såg det som ett engångstillfälle (="failure is not an option") skulle jag naturligtvis släpa med lite 200, 400 och 800 också (kanske mest 400).
Tänk efter ungefär hur ljust det kommer att vara vid det du definerar som "gryningen".
 
ANNONS