Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera tavla

Produkter
(logga in för att koppla)

Camilla72

Aktiv medlem
Jag undrar vilka regler som gäller vid en fotografering av en tavla i min ägo. Anses det som reklam om konstnärens namn syns på bilden? Kan jag lägga in en sådan bild här utan att bryta mot några regler? Jag har tagit en bild på min tavla där jag fick till en effekt som jag vill visa här på fotosidan.
 

mipert

Aktiv medlem
Jag antar att det inte är du som skapat tavlan?

Då får du inte lägga ut en bild av den på Internet eller publicera den på annat sätt.

Du har inte rätt att sprida andras verk utan tillstånd.
Du äger bara den fysiska tavlan och det ger dig rätt att sälja den eller bränna den på bål.

Om konstnären dog innan 1934 så gäller inte det jag skrev ovan, då finns inte längre något upphovsrättsligt skydd för tavlan. Då får du publicera avbildninhgar av den.
 

Camilla72

Aktiv medlem
Ok då fick jag detta klargjort för mig. Jag ska försöka kontakta konstnären och be om tillåtelse. Om han godkänner det för mig så lägger jag ut bilden här. Om jag har fått konstnärens tillåtelse så framgår det ju inte för fotosidan, eller hur?????
 

janc

Aktiv medlem
Gäller inte detta förutsatt att tavlan helt klart är huvudmotivet d.v.s att publicera en miljö (i detta fall ditt hem) där tavlan ingår är helt OK. Exempelvis en bild för att visa vika tavlor du har ovanför soffan...? Givetvis menar jag då en bild där tavlornas motiv inte förvanskats på något sätt.
 

mindbash

Aktiv medlem
_nailbomb_ skrev:
Hur ofta har man skapat det man fotar??!
Det är viss skillnad på att plåta lite vad som helst och att plåta ett konstverk. Tavlor är naturligtvis skyddade verk - precis som våra bilder.

Eller du kanske försökte göra dig lustig?
 

mipert

Aktiv medlem
janc skrev:
Gäller inte detta förutsatt att tavlan helt klart är huvudmotivet d.v.s att publicera en miljö (i detta fall ditt hem) där tavlan ingår är helt OK. Exempelvis en bild för att visa vika tavlor du har ovanför soffan...? Givetvis menar jag då en bild där tavlornas motiv inte förvanskats på något sätt.
Stämmer.
Om tavlan inte kan räknas som en väsentlig del av bilden är det inte att räkna som en reproduktion och publicering är OK. Men var försiktig, Det räcker inte med att de bara hänger ovan soffan.
Än så länge, ändringar är på gång som skulle börja gälla nu i april men det skjuts hela tiden framåt.

Niklas skrev:
Hur ofta har man skapat den man fotar??!
Jag har flera gånger fotograferat av krokiteckningar och akvareller jag gjort (innan jag hade skanner).
 

_nailbomb_

Aktiv medlem
mindbash skrev:
Det är viss skillnad på att plåta lite vad som helst och att plåta ett konstverk. Tavlor är naturligtvis skyddade verk - precis som våra bilder.

Eller du kanske försökte göra dig lustig?

Lite lustig försökte jag mig göra men jag tycker också att det är helt accepterat att folk går omkring och fotar statyer och byggnader...

byggnader är väl också en sorts konstverk?

/Niklas
 

mipert

Aktiv medlem
_nailbomb_ skrev:
...byggnader är väl också en sorts konstverk?..
Japp.

Men det är fritt fram att reproducera byggnader med kamera eller penna.
Det enda du inte får göra är att kopiera dem tredimensionellt, göra en modell till exempel.
 

Grönbeck

Aktiv medlem
_nailbomb_ skrev:
Lite lustig försökte jag mig göra men jag tycker också att det är helt accepterat att folk går omkring och fotar statyer och byggnader...

byggnader är väl också en sorts konstverk?

/Niklas
Byggnader och statyer står på allmän plats för allmänt beskådande, då gäller inte samma sak som för tavlor. Det är fritt fram att fota en staty som står ute på ett torg, men inte en tavla som hänger i ett vardagsrum. Givetvis med de förbehåll Pertmann nämnt vad gäller att tavlan utgör en väsentlig del osv.
 

_nailbomb_

Aktiv medlem
Grönbeck skrev:
Byggnader och statyer står på allmän plats för allmänt beskådande, då gäller inte samma sak som för tavlor. Det är fritt fram att fota en staty som står ute på ett torg, men inte en tavla som hänger i ett vardagsrum. Givetvis med de förbehåll Pertmann nämnt vad gäller att tavlan utgör en väsentlig del osv.
Hur är det om en bild hänger på en allmän plats?

Jag pratar inte om en målad tavla nu utan tex en reklampelare mm.

/Niklas
 
ANNONS