Annons

Fotografera Bilar

Produkter
(logga in för att koppla)

Julio

Medlem
Tja ville bara ursäkta mig genom att säga att jag är ny och hoppas att jag skriver i rätt tråd.

Jag har börjat fotografera lite åt en kompis,
han är väldigt bil intresserad, och håller även på med en bilhemsida.
Han vill att jag ska hjälpa han att fotografera träffarna som vi går på + att jag ska fota hans nystajlade bil.
Självklart tackade jag Ja eftersom det är ett utmärkt sätt för mig att få leka lite och vara under press (lär mig bäst så).

Så vad bör jag tänka på när jag är där vid ”träffarna” det är ju för det mesta alltid mörkt eller väldigt dåliga ljusförhållanden vilket jag anser blir väldigt svårt att få bra bilder, för jag har inte riktigt bra koll på vad jag ska ställa in min kamera på.

Sedan om vi ska fota lite bilder på bilen typ vid någon mörk gränd eller något liknande vad ska jag då tänka på?

Jag har för övrigt en Sony Cyber-Shot F828 som jag nyligen köpt in.

Väldigt tacksam för alla era svar.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Skaffa ett stativ..då kan du plåta i ISO 64 (lite brus) och ändå få skarpa bilder.
 

Julio

Medlem
jo det är sant men jag vill ändå få brus fria bilder, det är inte så kul med bilder med brus.
plus att det är inte såvärst smidigt att springa omring med stativ bland alla de bilarna och folket. om inte det fungerar lika bra med en, enbenstativ. men finns det inga andra lösningar?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Julio skrev:
jo det är sant men jag vill ändå få brus fria bilder, det är inte så kul med bilder med brus.
Precis, det är därför du bör använda lägsta ISO (ISO 64)..det kan du göra om du har stativ, långa slutartider är ju inget problem då :)


Julio skrev:
plus att det är inte såvärst smidigt att springa omring med stativ bland alla de bilarna och folket. om inte det fungerar lika bra med en, enbenstativ. men finns det inga andra lösningar?
Enbensstativ kan fungera..beror givetvis på hur långa slutartiderna blir..ned till en 1/15sek bör fungera.

Alternativet är givetvis blixt, men det brukar inte bli särskilt snygga bilder (enligt min mening iaf).
 

bjanha

Aktiv medlem
Julio skrev:
jo det är sant men jag vill ändå få brus fria bilder, det är inte så kul med bilder med brus.
plus att det är inte såvärst smidigt att springa omring med stativ bland alla de bilarna och folket. om inte det fungerar lika bra med en, enbenstativ. men finns det inga andra lösningar?
Välkommen till fotosidan Julio. Bruset får du lätt bort genom att efterbehandla bilderna med programmet Noise Ninja alt NeatImage.

Noise Ninja:
http://www.picturecode.com

NeatImage:
http://www.neatimage.com


Lycka till med bilfotograferandet!

/bjanha
 

Julio

Medlem
tackar björn! känner mig redan väl, välkommen
jag har nu installerat neat image 3.0 o kollar dess funktioner. men det är altså det ända utvägen att köra på höga iso-tal?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Observera, att även om du kan få bort bruset så försämras bildkvaliten med ett brusreduceringsprogram.
Mycket av upplösningen förloras och ju mer brus det är från början, ju mer upplösning förlorar du.

Man bör alltså alltid (när det så är möjligt) använda lägsta möjliga ISO tal.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Julio skrev:
jo det är sant men jag vill ändå få brus fria bilder, det är inte så kul med bilder med brus.
plus att det är inte såvärst smidigt att springa omring med stativ bland alla de bilarna och folket. om inte det fungerar lika bra med en, enbenstativ. men finns det inga andra lösningar?
Ta ettt vanligt stativ. Du behöver ju inte fälla ut benen om det ät trångt.
 

Julio

Medlem
det fungerar lika bra med en enbenstativ eller hur? för jag har nån liggandes och skräpar, så den kanske kan komma till nytta nu!
 

WB_fotograf

Medlem
Bra vinklar?..

Hej. Jag vet inte om jag har hamnat på rätt ställe nu men det verkar så tror jag. Jag har också en fråga om bilar men min frågar är. Vad finns det för bra vinklar när man tar kort på bilar? Alltså vart ska man stå och hur nära sådana vinklar... (Ursäktastav felen)


//Micke
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Det finns många bra vinklar på bilar men några få som man kanske ska undvika.
Rakt frammifrån, från sidan eller bakifrån är ganska trista vinklar. Hörnen är bra. Prova högt och lågt.
 

Jocce

Aktiv medlem
Ett stort tips är att prova, prova och åter prova!
Det är så man (eller jag iallafall) lär mig mest!

Ett bra motorforum finns på www.zatzy.com, där finns äve en foto del av forumet, där kan du få mycket tips, och insperation!


Men angående att ta bilder i mörkret så är det nog vettigast att "släpa" med sig ett stativ.
Det är inte så jobbigt som man tror!

Kika gärna in bilarna som finns under mitt galleri här på fotosidan.


/Jocce (Jocce81 på Zatzy forumet!)
 
ANNONS