Annons

Val av blixt till EOS 300

Produkter
(logga in för att koppla)

NamNam

Aktiv medlem
Skulle ni kunna ge mig lite tips om vilken blixt som jag skulle kunna köpa till min kamera? Jag har funderat på en 420EX, men jag vet inte riktigt vad det är för skillnad mellan en lite billigare med högre ledtal. Jag vill även ha lite extra funktion i blixten och att den ska kunna vinklas.
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Först och främst antar jag att du väljer en blixt som är TTL kompitabel. (dvs att den hämtar inställningar om allt nödvändigt från kameran, utan att du själv behöver ställa in det)

Billigare blixtar kan ha högre ledtal än en dyrare, men saknar oftast "roliga" funktioner, men de lämpar sig utmärkt för "point´n shoot" fotografering.

"420EX" som du nämde är om jag inte minns helt fel en TTL kompitabel blixt med ett i samanhanget normalt ledtal, dock enbart manuell zoom på den om jag minns rätt.

Personligen gillar jag att blixten har automatisk/motor zoom, då man slipper ha ytterligare massa "skit" att tänka på då man ska ta sina bilder.

En annan blixt i vettig prisklass du kan slänga ett öga på är "Sigma 430 ST", som är en blixt med motorzoom i prisläget 1800:- ca.
Den har för övrigt en storebror med lite mer "roligare" funktioner om man vill lägga ut en femhundring mer.

/Tobbe
 

Aardwark

Ny medlem
Tjena! 420EX är en passande blixt till EOS 300 den klarar E-TTL (vilket 300an oxå gör) Den har även autozoom 24-105mm brännvidd. Kan även styras trådlöst om du har en sändare (ST-E2) på kameran.
Med EOS 300 & 420EX kan du ha blixt sync på slutartider ner till 1/2000 sek med E-TTL mätning.

Med en vanlig TTL blixt (äldre EOS blixt eller annan tillverkare) så får du bara blixt sync på 1/90 sek.

//Aardwark
 

Helena

Aktiv medlem
Jag kör en 540 EZ vilket är en gammal blixt som jag har haft sen 96 tror jag men den har alltid fungerat...
Jag kör den också manuellt med min Mamiya... endra problemet är att den inte mäter ljuset i Steg som Metz blixtar... så man får köra lite på känn...

Den är enkel att köra manuellt och helautomatiskt...
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Speedlite 540 EZ är en fantastisk blixt, fast den har några år på nacken. Men har du E-TTL ska du så klart hitta en 550 EX. Då får du dock betala lite extra, men det är det värt!
 
ANNONS