Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattenskadad kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

sadsmile

Avslutat medlemskap
Vatten i kameran
Har en Olympus digitalkamera och var för några dagar sedan ute och tog lite kort med den. Då kom ett kraftigt och rejält regnväder. Jag stoppade ner kameran i väskan omedelbart. När jag sen kom hem så upptäckte jag att kameran hade lagt av. Sökte lite på nätet då och fick rådet att plocka ut batterier osv och låta den torka. Har gjort detta nu i några dagar men när jag nu testade kameran så fungerade den inte ändå.

Finns det något annat jag kan göra? Att lämna in den för lagning lär väl bli dyrt förmodar jag.

Förresten, visst borde en modern och rätt dyr kamera klara av att vara ute i ett regn i några minuter utan att lägga av för gott sedan?
 

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Det är väll med digitalkameror som med mobiltelefoner antar jag. De tål knappast någon fukt alls. Har du tur så torkar den och fungerar sedan.
 

Carrocs

Medlem
Kan nämna som kuriosa...

att jag i Spanien en gång hoppade i poolen med min hörapparat på mig, och den tål egentligen inte vatten öht...!
Men efter att ha torkat den dels med hårtork, o dels låtit den ligga öppen i solen, så funkeade den faktiskt igen efter några dagar!
Kan alltså ta tid för kameran att återhämta sig, så ha tålamod!
Mvh Carrocs
 

RolandM

Aktiv medlem
Tips för att rädda elektronik som varit vatten

1. Ta ur batterier

2. Skölj bort saltvatten, den är ju rean blöt så mer blöta skadar inte.

3. Låt torka ordentligt

4. Provkör.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det är viktigt att det torkar snabbt. Man kan lägga kameran i ugnen med låg temperatur några timmar, max 50-60 grader varmt.
 

stoltz

Aktiv medlem
Blöta ner kameran ännu mer och sedan lägga den i ugnen! Huuuuhhh, vilka livsfarliga tips.

Lämna in kameran till en firma som vet vad dom sysslar med. Låt dom fixa kameran - Det lönar sig nog i längden.
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Det är viktigt att det torkar snabbt. Man kan lägga kameran i ugnen med låg temperatur några timmar, max 50-60 grader varmt.
Detta skulle jag aldrig i livet göra. Hur lång tid det tar för kameran spelar ingen roll blött är blött...

ta ur batterier öppna alla luckor som finns och ta bort optiken. Funkar den inte efter det Lämna in kameran på service!

Min canon EOR 500 har fått varit med om en hel del. varit med hela min lumpen utbildning i ur och skur, (-40<30C) Så med märket Canon kan man lite på att den klarar av en hel del =P
 

Linmajon

Aktiv medlem
121an skrev:
Detta skulle jag aldrig i livet göra. Hur lång tid det tar för kameran spelar ingen roll blött är blött...
Det som kan förstöra både mekanik och elektronik i kameran är främst oxid (rost), och det finns många olika material i en kamera som rostar...SNABBT.
 

.Z.

Aktiv medlem
sadsmile skrev:
Förresten, visst borde en modern och rätt dyr kamera klara av att vara ute i ett regn i några minuter utan att lägga av för gott sedan?
Kameror är i överlag förhållandevis fuktkänsliga om vi inte pratar om specialtätade proffskameror eller s.k allväderskameror, detta gäller i synnerhet digitalkameror med dess elektronik.
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Det som kan förstöra både mekanik och elektronik i kameran är främst oxid (rost), och det finns många olika material i en kamera som rostar...SNABBT.
Ja vist det är ett problem med rost så den punkten kan jag hålla med om men jag tror endå inte på att utsätta kameran för värme vilket också leder till att olika komponenter expanderar i olika hastighet vilket även kan leda till bristningar detta alltså om den snabbt utsätts för en stor temperatur skilnad.


Men sedan skulle det hela problemet undvikits om han haft en LowproDryzone ;)
(en utav anledningarna till att jag köpte väskan)
 
ANNONS