Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor

Aktiv medlem
Hejsan! Jag undrar vad jag bör använda för slutartid för att inte få den klassiska flimmer randen då man ex filmar eller fotar en bildskärm.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Allt långsammare än 1/50 borde väl funka om jag inte tänker helt fel.
 

acke

Avslutat medlemskap
Föreslår 1/15 eller kanske 1/8, så att skärmbilden hinner svepas flera gånger under exponeringen. Då bör du slippa ränder i bilden.

Har du gott om film så prova flera alternativa tider.
 

hedefalk

Aktiv medlem
håller med acke. inte ens om du exakt kunde matcha skärmens uppdateringsfrekvens med slutartiden skulle det vara säkert att det blev bra eftersom det antagligen är en ridåslutare...? skulle tippa på att du behöver få in 5+ skärmuppdateringar för att få ett hyfsat resultat. beror ju då på skärmen. är det tft är det ju bara att knäppa på.
/viktor
 

Latino

Aktiv medlem
Fota bildkärm

En idealisk exponerintid är omkring 1/15 då filmkänsligheten er mellan 18 och 23 din,bländartal mellan 5,6 och 16 brukar vara lämpliga.Använd en rödaktig korrektionsfilter annars kan du få blåstick.
 

Rudie

Avslutat medlemskap
Det bästa är ju att använda en TFT-skärm...
Blir inga ränder vilken slutartid du än använder...

Kan ju ifs vara lite dyrt om man inte har någon :)
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
hedefalk skrev:
Vad menar du med 24 frames per sekund? Om jag kör i 85 hz betyder väl det att skärmen ritas upp 85 gånger per sekund...?
Helt rätt. 24 fps är det vanligaste antalet rutor per sekund för rörlig film eller nått ditåt, och det har ingenting alls med refreshraten att göra.
 
ANNONS