Annons

Komposition till bilden "Kliande hare"

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Fortsätter med en ny bild där jag ska förklara hur jag tänkt med kompositionen. Denna gången med en bild jag aldrig visat förut...

"Kliande hare" - Nikon F5, 300mm.

Först tänkte jag att ni kan komma med funderingarna. Jag återkommer efter ett tag... På så sätt får ni först tänka till... *ibland är jag elak*

Terje
 

Bilagor

Gunnlaug

Aktiv medlem
Ja att...

det är fråga om GS är det ju inget snack om... Harens 'Båda' öron bär upp diagonaltaket mästerligt, ja nästan kusligt effektivt... Strået till hö, ger en fin balans åt bilden... men samtidigt tar inte harens stråmoatje' udden av *Haren* Omgivningen behöver Haren lika mycket som Haren behöver omgivningen... ungefär så... ;) / V
 

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Jag har inte fårstått hur man lägger till en bild :) Så jag får förklara mig med ord. Eftersom man läser en bild från vänster till höger, så är kompositionen uppbyggd kring stenarna och haren.

Jag följer stenarnas rundade former hela vägen, som även färgmmässigt är i harmoni, fram till haren. Där vänder jag tillbaks fram till grästråna som pekar snett upp mot vänster. D.v.s ut ur bilden, fortsätter upp och ut. Kompositionen är klar. En liggande åtta. Evighetssymbolen. En mycket bra bild Terje.
 

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Jag har försökt, inget fungerade. Men så är jag inget teknikfreak heller. Jag får öva upp mig verbalt i skrift helt enkelt.
 

Hansi

Aktiv medlem
Vad som omgående slog mig var att det i denna bild finns en ganska tydlig markering av en klassisk regel. Det gyllene snittet (ungefär).
 

Bilagor

Senast ändrad:

Juhani

Avslutat medlemskap
Hans hann före.. jag kunde inte lägga in någon bild :-( ... jag hade samma idé som Hans iaf... :)
 

Gunnlaug

Aktiv medlem
Tror ...

faktiskt lilla Jag var först med GS (diskret som jag är) även om Rit-Ola fick vila ;) Hurra...
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag tror det förutm Gyllene snittet, det är viktigt med harens ställning, som bildar en trekant, gör att bilden känns mer avspänd och trygg.
 

Bilagor

forstheim

Aktiv medlem
Här kommer min tolkning av kompositionen:

Harens huvud befinner sig ungefär i gyllene snittet, vilket gör att det tydliga ögat utgör en startpunkt för betraktaren. Därefter letar sig blicken runt via harens svängda kropp..följer gräset efter det att blicken stoppats upp av grässtrået. Via grässtrået leds sedan betraktaren upp mot de ljusa stenarna och tillbaka till harens huvud. En cirkelkomposition kan man säga!

(Fast egenligen läser jag bilden åt motsatt håll mot vad jag här ovan har förklarat) ;=)

Grässtråna (både till vänster och höger) hjälper alltså till att hålla kvar betraktarens blick på de viktigaste delarna i bilden. Först därefter är det förmodligen tänkt att betraktaren ska undersöka resten av bilden.
 

Bilagor

Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
Och här ett mer komplext mönster för att förtydliga hur jag tycker linjerna sammanstrålar, dvs var tungdpunkten ungefär finns i bilden.

Väldigt intressant att se och läsa om hur lika/olika vi tänker när vi betraktar bilder. Mer sådant här Terje! :=)
 

Bilagor

in2kma

Aktiv medlem
Lepre in umido

Cut the hare in pieces and clean them in water and vinegar. Brown them in a pan with oil, a knob of butter and chopped onion, celery, carrot and parsley. When the pieces are lightly browned add a glass of red wine and let it evaporate. Add tomato sauce or tomato purée diluted in tepid water and cook the hare.
 

Bilagor

tormig

Aktiv medlem
Re: Lepre in umido

in2kma skrev:
Cut the hare in pieces and clean them in water and vinegar. Brown them in a pan with oil, a knob of butter and chopped onion, celery, carrot and parsley. When the pieces are lightly browned add a glass of red wine and let it evaporate. Add tomato sauce or tomato purée diluted in tepid water and cook the hare.
Äntligen en vettig applikation för en hare!
 

pery

Aktiv medlem
Hinner man verkligen tänka på en komposition när man ser en hare och man vet att om två sekunder hoppar den iväg? Är det inte lite av en efterkonstruktion? Varför blev just detta "snapshot" bra?

Ingen ironi eller ifrågasättande av Terjes skicklighet. Jag bara undrar.

Per
 
ANNONS