Annons

Kommentera mera!

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag sökte nyss i bildgalleriet och fick följande resultat:

25% av alla bilder har fått noll bedömningar.
20% har fått en bedömning.
18% har fått två bedömningar.

Tycker att det är oroväckande siffror. Varför är det så mycket roligare att skyffla in egna bilder än att kommentera andras?

Att kommentera andras bilder är faktiskt lika nyttigt och utvecklande som att få kommentarer. Vill härmed uppmuntra alla att kommentera mera. Alla har rätt att tycka till, både nybörjare och erfarna. Våga tycka!

Finns det några ideer om hur man kan lösa detta?
 

Mira

Aktiv medlem
Håller helt och fullt med!

Jag gillar att kommentera, men efter allt snack som varit drar jag mej lite för det - särskilt om jag inte gillar bilden...
...och sen är det ju så noga HUR och VAD man kommenterar, det ska göras "professionellt" och jag vet inte om jag gör på "rätt" sätt...

Antingen får alla kunniga förklara för oss okunniga hur man gör, eller så får ni acceptera att vi inte alltid gör det "rätt"...
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Mira skrev:
Håller helt och fullt med!

Jag gillar att kommentera, men efter allt snack som varit drar jag mej lite för det - särskilt om jag inte gillar bilden...
...och sen är det ju så noga HUR och VAD man kommenterar, det ska göras "professionellt" och jag vet inte om jag gör på "rätt" sätt...

Antingen får alla kunniga förklara för oss okunniga hur man gör, eller så får ni acceptera att vi inte alltid gör det "rätt"...
Hej Lena!
Vadå "allt snack"? Har jag missat nåt? Du får väl säga vad du vill, (trots att du ratade min fisk-bild;-)

Jag har inte varit medlem så länge, så jag kan inte händelseförloppen här riktigt innan jag gick med.

Sen, "professionellt" tyckande, de flesta här är väl hobby-fotografer. Men ändå folk med varierande form av bildintresse. Bilder är väldigt subjektivt, vilket gör det hela svårt. Betygsskalan är en grej t.ex... Vet inte om jag gillar den eller inte. Men betygsätter man, kommenterar man.
 

acke

Avslutat medlemskap
Man kan se under "Din fotosida" hur många kommentarer man har skrivit, men inte hur många kommentarer man har fått. Tänk om det stod någonstans med tydliga bokstäver:

"Du har skrivit 2 kommentarer.
Du har fått 126 kommentarer."

Varför inte högst upp på gallerisidans förstasida...?;)
Då kanske en och annan slöfock skulle vakna...:D
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
ackelid skrev:
Man kan se under "Din fotosida" hur många kommentarer man har skrivit
Nu kan man se hur många man fått också (räknaren inkluderar dock alla kommentarer, även egna), och man ser detta för andra medlemmar också. Dock inte på gallerisidan, det är väl att ta i...

Likaså kan man läsa alla kommentarer medlemmen skrivit och betyg som denne delat ut.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jättebra funktion, Christer, men det verkar inte funka så som du beskriver. Antalet kommentarer och antalet röster blir alltid samma som antalet bilder.

Mvh
Acke
 

acke

Avslutat medlemskap
Japp, nu funkar det! Bra funktion!
Nu kan man ju enkelt kolla att kvoten mellan avgivna och erhållna kommentarer ligger nära ett.

Om alla strävar efter att ligga på en kvot över ett, då kan galleriet bli riktigt bra.

Fast låt inte antalet kommentarer gå ut över kvalitén...:)

Mvh
Acke
 

Mira

Aktiv medlem
Jo, Christer o. Ulf, nu stämmer det (man kan behöva Uppdatera sidan för att det ska komma fram).

Länken från Röster på album som man gett går till alla bilder man röstat på, men det kanske du håller på att fixa...?

Jag tycker nog faktiskt att man ska göra så att ett betyg (om det ska finnas kvar) inte kan registreras om man inte skrivit något i kommentars-rutan.
Visst blir det säkert många som bara skriver tex. "Fin" - men det är väl ändå bättre än inget alls...?!
Dessutom måste man nu bläddra igenom alla sina bilder för att kunna se om någon gett betyg utan kommentar...

Calle:
det har varit lite klagomål på att vissa (bl a jag) är för hårda och negativa i sina kommentarer.
Sedan finns det endel som är väldigt bra på Okonstruktiv kritik...
Har oxå fått höra att antal kommentarer ska matcha antal inlagda bilder - i mitt fall ligger jag illa till då jag har 34 bilder och 221 kommentarer... :(
Men med det resonemanget tror jag man hamnat på fel ställe... eller vad säger ni?
(Är väl tur att jag inte laddar upp 200 bilder...!)
 

Mira

Aktiv medlem
...men Ulf, menar du att jag som gett dubbelt så många kommentarer som jag fått måste vänta tills jag får in rätt antal kommentarer innan jag kan avlägga fler röster???
 

acke

Avslutat medlemskap
Mira skrev:
...men Ulf, menar du att jag som gett dubbelt så många kommentarer som jag fått måste vänta tills jag får in rätt antal kommentarer innan jag kan avlägga fler röster???
Du skämtar med mig, antar jag...:)

Om man har skrivit fler kommentarer än man fått, då behöver man knappast ha dåligt samvete. Då är man ju s.a.s. en "netto-bidragsgivare". Så du kan känna dig helt lugn på den fronten.

Om man däremot skulle ha fått 126 kommentarer men bara ha skrivit 2, då finns det starka skäl att kommentera mera, eller hur? Annars är man ju en ren "bidragstagare", om uttrycket tillåts...:)
 

Sumpen

Aktiv medlem
En kommentar är bättre än ingen kommentar alls, och endast ett betyg är bättre än inget alls.

Att ge enbart ett betyg tar betydligt kortare tid för mig än att ge en konstruktiv kommentar hur fotografen skulle kunna ha förbättrat sin bild. Ibland/ofta blir det då enbart betyg. Men det har ingenting med kvantitet över kvalitet. Det kan även vara kvalitet i en betygssättning.

/Erik
 

Mira

Aktiv medlem
Tyvärr skämtar jag inte...
...har fått privat mejl från sk. proffsfotograf (skulle väl anses ansedd) som tydligt markerat att vi är ett par st. som borde skämmas för att vi hasplar ur oss en massa kommentarer (beror lite på innehållet i dom oxå förstås)...

...men jag har själv ansett att det är därför man kommer hit... och jag försöker i alla fall att ge kommentarer med bra substans i... samtidigt som jag inte tycker det måste vara så proffsigt uttryckt alltid...
 

acke

Avslutat medlemskap
Mira skrev:
Tyvärr skämtar jag inte...
...har fått privat mejl från sk. proffsfotograf (skulle väl anses ansedd) som tydligt markerat att vi är ett par st. som borde skämmas för att vi hasplar ur oss en massa kommentarer
Aha, då förstår jag.
Den där s.k. "proffsfotografen" ska du strunta blankt i. Jag tycker att du ska kommentera så många bilder som du bara orkar, ju fler desto bättre. Och jag är övertygad om att de flesta här håller med mig...

Fortsätt kommentera, Lena!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Mira skrev:
Tyvärr skämtar jag inte...
...har fått privat mejl från sk. proffsfotograf (skulle väl anses ansedd) som tydligt markerat att vi är ett par st. som borde skämmas för att vi hasplar ur oss en massa kommentarer (beror lite på innehållet i dom oxå förstås)...

...men jag har själv ansett att det är därför man kommer hit... och jag försöker i alla fall att ge kommentarer med bra substans i... samtidigt som jag inte tycker det måste vara så proffsigt uttryckt alltid...
Ja, som sagt: skit i honom/henne. Ingen här ska väl anses finare och bättre bara för att man kanske lever på sina bilder. Frågan är hur "proffsig" denna människa är, nu har jag ju inte sett mailet...Sen gillar jag inte uttrycket proffs, plåtslagare är väl bättre;-)

Så länge man bedömmer bilder och inte människor är det väl lugnt.
Men jag håller fast vid att det är slött att bara betygsätta och inte kommentera. En bra grej med kommentarerna är ju att man får input och insikt i hur andra ser på bilder. Framför allt sina egna, man blir gärna lite blind och inkörd på ett enda synsätt.
Kill your darlings. Vilket är jäkligt svårt ibland.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
ackelid skrev:
Jag sökte nyss i bildgalleriet och fick följande resultat:

25% av alla bilder har fått noll bedömningar.
20% har fått en bedömning.
18% har fått två bedömningar.

Tycker att det är oroväckande siffror. Varför är det så mycket roligare att skyffla in egna bilder än att kommentera andras?

Att kommentera andras bilder är faktiskt lika nyttigt och utvecklande som att få kommentarer. Vill härmed uppmuntra alla att kommentera mera. Alla har rätt att tycka till, både nybörjare och erfarna. Våga tycka!

Finns det några ideer om hur man kan lösa detta?
Håller helt och hållet med, men nu strömmar det ju in en ansenlig mängd bilder varje dag så en del försvinner i mängden.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ett förslag till herrar administratörer, apropå bildkommentarer:

Om det är tekniskt möjligt så skulle jag gärna se att det fanns ett "bildbedömningsabonnemang". Jag skulle gladeligen ta emot säg 10 bilder i veckan per e-post. Bilderna skulle vara slumpmässigt utvalda från kategorier som intresserar mig. Sen skulle jag sitta hemma i lugn och ro och skriva kommentarer "off-line". Kommentarerna returnerar jag med e-post och de hamnar sedan automatiskt under respektive bild på gallerisidorna. Fiffigt, va...

Jag hör till kategorin gammelmodiga typer som fortfarande inte har bredband utan kopplar upp via slöa modem. E-post-kommentering vore därför en bra funktion.

Fundera på saken!
Acke
 

acke

Avslutat medlemskap
ackelid skrev:
Jag sökte nyss i bildgalleriet och fick följande resultat:

25% av alla bilder har fått noll bedömningar.
20% har fått en bedömning.
18% har fått två bedömningar.

Tycker att det är oroväckande siffror. Varför är det så mycket roligare att skyffla in egna bilder än att kommentera andras?

Att kommentera andras bilder är faktiskt lika nyttigt och utvecklande som att få kommentarer. Vill härmed uppmuntra alla att kommentera mera. Alla har rätt att tycka till, både nybörjare och erfarna. Våga tycka!

Finns det några ideer om hur man kan lösa detta?
Jag väcker liv i en gammal diskussion för att se om något har förändrats sedan augusti. Idag ser det ut så här:

18% av alla bilder har fått noll bedömningar.
17% har fått en bedömning.
16% har fått två bedömningar

Lite bättre än tidigare, men fortfarande långt ifrån tillfredsställande. Kommentera mera!

Kolla gärna din egen statistik. Jag tycker att det är rimligt att antalet kommentarer man har skrivit är åtminstone 5 ggr fler än antalet bilder man har laddat upp. Vad tycker du?

En fråga till admin:
Kan ni ta fram ett medianvärde på antalet kommentarer per bild?

Mvh/Acke:)
 
ANNONS