Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter Olympus C-8080WZ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Jag planerar att i sommar införskaffa en Olympus C-8080WZ. Jag har läst en del recensioner och den verkar riktigt lovande.
Däremot undrar jag om någon här har erfarenheter av denna kamera? Priset är just nu nere i ca 8000, vilket jag anser vara rätt prisvärt.

Vad säger ni?

MVH Jeroen Hartings.
 

cwe

Aktiv medlem
Hej Jeroen,
jag har skaffat en 8080WZ för ungefär 2-3 veckor sedan, och väl tagit typ 600 knäpp sedan dess.

Jag är mycket nöjd med den, härlig känsla och gediget bygge. Bra batterilängd, noggrann autofokus (som ibland kan ta lite mycket tid, gnällig som jag är)

Det enda jag inte var van vid är att bilderna hamnar i olika foldrar och inte har unika nummer, vilket var störande till att börja med. Men sedan skaffade jag programmet cam2pc för att hämta bilderna, och där kan man platta till katalogstrukturen och få dem unikt omnumrerade, vilket är bra.

Vad kan jag säga mer? Jo, en mer detaljerad manual får man ladda via nätet, allt beskrivs inte i den medföljande manualen. Men det är ju inget problem heller.

Nej, jag är mycket nöjd, går inte långt utan min nya lilla raring över axeln. Vi håller på att lära känna varandra fortfarande, och det är nog en romans som kommer hålla ett tag. *blink*

-Christian
 

masur

Aktiv medlem
Har läst en hel del positivt på DPReviews Olympusforum. Utan tvekan en välbyggd kamera med bra optik. En del brister är irriterande och får mig att tveka. T.ex. tar det för lång tid att lagra en bild i RAW-format.
 

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Funderade också på det, men vid närmare
eftertanke och när jag såg på hur jag
plåtar idag så tror jag inte det är
något problem. I alla fall inte för mig.

Har hittills aldrig behövt nyttja TIFF-
formatet som jag har i den C-2100 UZ.
Kör med högsta kvaliteten på JPG istället.
 

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Det blev en 8080, och jag kör utan något särskilt bildöverföringsprogram. Kameran dyker upp som flyttbar disk i XP så det är bara att köra drag'n'drop till den folder man vill, och sen delete i kamera-foldern.

Så lång mycket nöjd med min Oly Wuzzi.
 

cwe

Aktiv medlem
Fredde,
visst är den hemskt bra? Jag är såå nöjd, verkligen. Du hittade väl den detaljerade manualen på nätet hoppas jag?
-Christian
 

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Har precis printat den på 263 sidor, den som kom på CDn.

Det är en strålande kamera! Gillar vidvinkeln mer på denna än zommen på 2100 UZ.

Nu återstår att ladda med filter.
Har ett köpt ett cirk pol, har beställt ett NDx8 hos Expert och ett HOYA R72 IR hos Cyberphoto.

Skall skaffa ett röd-filter, grön-filter och blå-filter. Men jäklar vilket meck att få tag i filter. Pinsamt långa leveranstider, taskigt utbud, dålig och utspridd info.
 

cwe

Aktiv medlem
Filter?
Hmm, jomen det kanske är en bra idé ialla fall...i detta starka ljus. Ska nog släpa fram mitt gamla P-system och ND-filtren jag också...

Det är så trist med evigt långt skärpedjup på digitalkamerorna. *flin*

En jättebra kamera... enda tråkiga är frånvaron av manuell fokusring...
-Christian
 

Jimmy Thörne

Avslutat medlemskap
Mycket nöjd med den!

Hejsan allihopa!

Köpte en C-8080 WZ i början av sommaren och har den verkligen med mig ÖVERALLT jag går! Jag är kär i denna kamera och alla dess inställningar!

Den är helt klart värd pengarna, dock ska du ta dig en tankeställare om du inte ska slå till på systemkamera direkt. Jag ångrar mig kanske en aning att jag inte köpte en systemkamera istället, men det är klart, då jag fått punga ut en 10 lax för att få en kamera med objektiv som motsvarar min C-8080WZ. Hade jag dock haft pengarna hade jag gjort det utan tvekan.
 

Scratchen

Aktiv medlem
Re: Mycket nöjd med den!

Jimmy Thörne skrev:
Hejsan allihopa!

Köpte en C-8080 WZ i början av sommaren och har den verkligen med mig ÖVERALLT jag går! Jag är kär i denna kamera och alla dess inställningar!

Den är helt klart värd pengarna, dock ska du ta dig en tankeställare om du inte ska slå till på systemkamera direkt. Jag ångrar mig kanske en aning att jag inte köpte en systemkamera istället, men det är klart, då jag fått punga ut en 10 lax för att få en kamera med objektiv som motsvarar min C-8080WZ. Hade jag dock haft pengarna hade jag gjort det utan tvekan.
jag är precis som du helnöjd med kameran!
angående det där med köp av dslr istället, jag tänkte såhär:
jag har hört mycket om damm i de billigare dslr kamerorna (300D, D70). Den enda dslr:en som har ett bra botemedel mot dammet i kamerahuset är för tillfället Olympus E-1 vad jag vet, som har en ultraljudsring runt CCD:n som vibrerar vid varje uppstart av kameran, dammet faller då ner på en klistrig tejp. Ägare av 300D och D70 måste låta blåsa rent sina kamerahus ca 2-3 gånger oftare än ägare av E-1.

E-1 är den enda dslr:en som jag skulle kunna tänka mig i dagsläget (dels pga av dammproblemet, dels pga 4:3 'standarden'), men sen var det ju det där med pengarna, den ligger i en helt annan prisklass än 8080:n.
Min far får förresten sin E-1 idag, ska testa den grundligt :)
 

Santo

Ny medlem
Även jag har ramlat dit på en C-8080

Köpte den i Maj månad och har tagit massor av bilder med den. Den har fått hängt med på varenda krog och tillställning på västkusten. Vidvinkeln är mycket välkommen. Det jag saknar är lite extra Zoom ibland och är på jakt efter något som kan ge lite mera än den lösning som Olympus själva erbjuder.

Annars får jag stämma in i lovsången om denna kamera. Den är lite smidigare att ha med sig än en systemkamera och är riktigt robust.

Ja, en sak som är säker. Jag kan inte skylla på kameran om bilderna blir dåliga längre.
 

cwe

Aktiv medlem
Hej,
jag har försökt få tag på tillsatserna, både på vidvinkeln och den extra telen. Kameradoktorn har "beställt" från Olympus, men de kommer aldrig... Är det någon som har något tips på var man kan få tag på dem?

(Jaja - varför inte köpt en dslr från början? Inget svar, jag ignorerar frågan.) :8-D
-Christian
 

Scratchen

Aktiv medlem
cwe skrev:
Hej,
jag har försökt få tag på tillsatserna, både på vidvinkeln och den extra telen. Kameradoktorn har "beställt" från Olympus, men de kommer aldrig... Är det någon som har något tips på var man kan få tag på dem?

(Jaja - varför inte köpt en dslr från början? Inget svar, jag ignorerar frågan.) :8-D
-Christian
Cyberphoto har dom i sortimentet!
CLA-8: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CLA-8
WCON-08D: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=WCON-08D
TCON-14D: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TCON-14D
 
ANNONS