Annons

svartvit film?

Produkter
(logga in för att koppla)

leica

Aktiv medlem
Ngn som har en bra kombination vad gäller svartvitt?Gamla tri-x hittar jag inte längre, men vill hitta en liknande film som man får fin gråskala av i mörka partier,och som man kan få hyffsat finkornig?Tacksam för förslag!Har provat t-max men tycker inte om den!
 

kivi75

Ny medlem
Tri-x

Tri-x filmen finns att kšpa hos vŠlsorterade firmor, pŒ nŠtet finn det en massa olika firmor tex. scandinavian photo, jag har personligen inte kšpt film dŠr pŒ nŒgra Œr dŒ jag kšper den direkt frŒn Kodak. Men den Šr densamma som den alltid varit.
€ven Ilfords Delta-film Šr bra, de olika filmerna har sin egen karaktŠr och passar i olika situationer.
Men jag tycker nog att Tri-x filmen framkallad i Kodaks XTOL Šr bland det bŠsta som finns, men det Šr ju bara min Œsikt. Mitt material, det svartvita, Šr Tri-x XTOL framkallad och kopierat pŒ FORTE papper, och det ger en bra djupsvŠrta och en fin teckning i hšgdagrarna.
 

leica

Aktiv medlem
Jag var på scandinavian foto och skulle köpa tri-x i torsdag,men dom hade bara tri-x pro!!!!Och den är inte alls samma!Men oki,den finns alltså kvar i sortimentet i alla fall!Får leta vidare då! xtol,är det som microdol-x????


mvh.Ronny!!
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag brukar köpa en rulle, 30 meter, Tri-x åt gången och ladda själv. Finns på Photax och även på Scandinavian tror jag. Har en laddare för Tri-X samt en för Efke 50 eller 100 ASA. Billigt och bra. Funderar på att investera i en laddare till och köpa 30 meter diafilm.

/Erik
 

kivi75

Ny medlem
Svartvitt.

Kodak XTOL är företagets sista framkallare. De har lagt ned forskningen kring kemierna, och de kommer nu bara att tillverka de redan existerande.
Framkallaren är c-vitamin baserad och därför mer miljövänligare. Den framkallar väldigt jämt och fint, till och med bättre än D-76 tycker jag. vDen är tåligare för större temp. skillnader än de andra.
Kornet blir mindre och man får mer gråtoner att arbeta med i mörkrummet. Gör ett exponeringsindex på de båda framkallarna och jämför själva.
 

Pentapix

Aktiv medlem
Då säger jag bara Fuji Neopan 400! Går att köra från 200 (med bra tryck i pappersframk.) till i alla fall 3200 ASA. Filmen är som TRI-X stark i skuggpartierna men finkornigare. I mina ögon en klart snyggare film än TRI-X. Mycket bra till 1600 ASA.
 
ANNONS