Annons

Trådutlösare vid fågelfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag bävar för att köpa en trådutlösare till min Nikon F90X, eftersom den är så dyr.

När jag tittar på mina fågelbilder, är ju vissa skarpa och andra inte. Det kan väl bero på att min fokuserinsteknik (manuell) behöver finslipas, men jag undrar ibland om jag får skakningsoskärpa i bilderna, trots att jag alltid använder stativ.

Hur gör ni erfarna fågelfotograferare när ni använder långa teleobjektiv? Kör ni alltid eller aldrig med trådutslösare? Är det befängt att tro att man ska kunna plåta utan trådutlösare på tider runt 1/60-1/125 med 300mm-600mm-objektiv, trots att utrustningen sitter fastskruvad på ett panoramahuvud?

/Fredrik
 

Pentapix

Aktiv medlem
Hej Fredrik. Jag är ingen erfaren fågelfotograf men plåtar annat med 400-800 mm, ibland på stativ.
Så klart beror skakning på flera faktorer som vind, brännvidd, spegelrörelsen, avstånd till motivet, osv. Även vad för slags panoramahuvve du har.
Själv hade jag ett underdimensionerat panoramahuvve förr och med en vikt på 3 kilo (inte så väldans tungt) samt trådutlösare kunde jag glömma att få skarpa bilder på långsammare än 1/500 sek! Vid spegeluppfällning kunde det gå, dock är det svårt nog att få en tekniskt bra fågelbild även utan att ha spegeln uppe.
Idag kör jag tvärtom med "överdimensionerad" kulled och klarar ca. 1/30 med 600 mm utan tråd.
Som svar på din fråga om det är befängt att tro....så gissar jag på att du behöver ett rejält huvve vid användning av 400 mm & över utan trådutlösare. Låt se vad de andra säger....
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag kör alltid med min utlösare och spegeluppfällning med min EOS 100. Klart svårt att styra bilden när man kör så eftersom det är en 2 sekunders fördröjning mellan speglen och slutaren. Använder mig av en ir-utlösare, som tyvärr inte funkar jättebra, då den är känslig över hur man riktar den. Man måste liksom rikta den framför kameran.

1/60 på ett 600 är lite väl, även om den sitter på stativ. Klart, det beror på vilket stativ/huvud du använder. Man kan urskilja vilken typ av oskärpa det är i bilderna. Fokusseringsoskärpa brukar ju te sig som att det blir suddigt, medans skakningsoskärpa är mera humm.. distinkt.. typ nästan som dubbla exponeringar med förskjutning. En mattskiva med snittbild är ett bra hjälpmedel om man är osäker som nybörjare (har en själv);).

Men om jag minns rätt ur terjes bok så rekommenderar han 1 kg / 100mm dvs 6 kg stativ för 600mm.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
En mattskiva med snittbild är ett bra hjälpmedel
Usch nej. Då kan man ju bara fokusera på det som är i mitten. Tex vid makro- eller andra tillfällen där allt står stadigt på stativ är det hemskt om man ska behöva komponera om bilden bara för att fokusera.

Jag har en köpt en fokuseringsskiva me matt fresnell där skärpan ligger på hela skivan. Mucho bättre :)
 
Tack för era svar!
Apropå snittbild, så har jag haft manuella kameror med sådana förut, men har nu en autofokuskamera med helt klar mattskiva. Jag måste säga att jag gillar den klara mattskivan mycket bättre än dem med snittbild. Om det är svårare att fokusera med en sådan, får jag helt enkelt hoppas att jag lär mig med tiden. Jagade en pärluggla som flög hit och dit häromveckan, och frånvaron av snittbild gjorde fokuseringen snabb eftersom att jag slapp tänka på att rikta om kameran speciellt för att fokusera.

Jag ska nog köpa en riktigt tung kulled och en bunt litet snabbare film, så kanske bilderna blir skarpare nästa gång.

Tack och hej!
 

Daniel_L

Aktiv medlem
fredrik_is skrev:
Hej!
Jag bävar för att köpa en trådutlösare till min Nikon F90X, eftersom den är så dyr.

Ta en titt på HARtalk och dess kabelutlösare på
http://www.cocoon-creations.com

HARtalk är ett interface som ansluter till din F90X,F100,F5 och som du bland annat kan koppla en trådutlösare till. Det blir mycket billigare än Nikons motsvarighet. Dessutom är kabeln mellan trådutlösaren och HARtalk en vanlig standard nätverkskabel som du kan köpa i vilken längd som helst i en datoraffär. Cocoon creations anger att de testat HARtalk med kabellängder på upp till 30 meter.

Med HARtalk kan man även koppla sin kamera till en PC, Mac, Palm Pilot och PSION. De har ett program för Windows, Softtalk, som ersätter Nikons Photosecretary och även i viss mån databakstycket MF 26. Det finns även program för att styra kameran via HARtalk från PSION och Palm Pilot utvecklade av andra företag. På http://www.cocoon-creations.com finns en gratis DOS version av Softtalk att ladda ner.

I deras standardpaket som jag köpte för två år sedan ingick HARtalk, trådutlösare, kabel för anslutning till PC samt programmet Softtalk. Jag kan verkligen rekommendera dessa. Softtalk är suveränt om man vill hålla reda på exponeringsinformation och liknande för sina bilder. Trådutlösaren har fungerat utmärkt. Och det blir MYCKET billigare än Nikons datakabel, Photosecretary och trådutlösare.

När jag beställde av Cocoon Creations gick transaktionen mycket smidigt och varorna kom fort.

Lycka till!
 
Daniel_L skrev:



HARtalk är ett interface som ansluter till din F90X,F100,F5 och som du bland annat kan koppla en trådutlösare till. Det blir mycket billigare än Nikons motsvarighet.


Tack för tipset! Fast jag vet inte om det blir "mycket billigare" om man bara är intressead av en ersättare till Nikons trådutlösare. Kollade nyss på Kagi Online, och priset för HARtalk-prylern + PC-kabel är $152. Nikons MC-20 ligger på ca 900 kr på www.bjornsfotovideo.se.

Det verkar ju vara ett bra alternativ om man tänkt skaffa ett databakstycke, men något sådant har inte jag.

Fredrik
 

Daniel_L

Aktiv medlem
fredrik_is skrev:


Tack för tipset! Fast jag vet inte om det blir "mycket billigare" om man bara är intressead av en ersättare till Nikons trådutlösare. Kollade nyss på Kagi Online, och priset för HARtalk-prylern + PC-kabel är $152. Nikons MC-20 ligger på ca 900 kr på www.bjornsfotovideo.se.

Det verkar ju vara ett bra alternativ om man tänkt skaffa ett databakstycke, men något sådant har inte jag.

Fredrik
Nä du har nog rätt, det är jämfört med att köpa Photosecretary (eller databakstycke) som det blir mycket billigare. Är man enbart ute efter trådutlösare är kanske detta är ett bättre alternativ:
http://koti.phnet.fi/jsuokas/diy/js-28eng.html

Men Photosecretary/Softtalk är å andra sidan ett väldigt bra hjälpmedel om man vill utvecklas som fotograf och inte orkar anteckna exponeringsinfon för hand efter varje bild.
 
ANNONS