Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Expertspalt inom annat än naturfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Naturfotograferna har fått"sin" expert, Terje Hellesö, att diskutera med... han lägger verkligen ner en massa jobb på att svara på frågor, och detta på ett engagerat och bra sätt också. Han är en stor inpiration i både ord och bild speciellt för vilken fotograf som helst, och speciellt alla naturfotografer.

Nu skulle det vara intressant om man kunde få med nån duktig/framgångsrik fotograf inom nåt annat område, så att vi som inte är specialintresserade av just naturfoto också kunde få en expertspalt. Gärna nån som kan "allt" om svartvitt, infrarött, porträtt-, modell-, studio-, arkitektur-, idé-, reportage-, och reklamfoto, och allt om alternativa tekniker, och som kunde hjälpa om man råkat pilla in en ärta i näsan också... ;-)
En riktig "Pippi Långstrump-medusin" m.a.o.

Nej, man kanske inte kan få allt på en gång - men vad jag undar är om det finns några planer på att skapa fler expertspalter? Om det över huvud taget är möjligt, vill säga.

Är det förresten nån mer än jag som skulle vilja se en sådan spalt här på fotosidan?
 

littos

Aktiv medlem
Ja, det vore kul. Frågan är väl bara om det finns någon som har både lust och kunskap nog att ställa upp. Terje verkar vara något av ett unikum i den frågan. Jag skulle vara väldigt belåten att få diskutera svartvitt med någon som bara var en fjärdedel så aktiv och engagerad som Terje...

Någon frivillig?

/Anders
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kalas att ni också tycker det, för det är precis vad jag jobbar på. Jag har kontakt med två proffs som sagt tackat ja preliminärt. Den ena jobbar med Action/Äventyr och den andra med modell/studio. Förhoppningsvis så kan ni träffa dem inom några veckor.


Vad jag mer tänkt mig är:

- reklamfotograf
- pressfotograf/dokumentär

Skulle vi få till denna mix så¨har vi 5 experter som borde täcka in det mesta.

Inte så dumt va!?
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
jag kan ställa upp i kategorin Hur man köper kameratillbehör och överlever utan mat.

Nej, men seriöst. Det låter ju superbra med fler experter på ingående!
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Wow - det var ett snabbt svar - och positivt, dessutom! Tackar, tackar!

Så bra att det redan är på gång - den blandningen av experter låter toppen!

Man blir bara mer och mer impad av det jobb Elmfeldt och gänget gör här på fotosidan.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Det låter kanonbra. Jag skulle även vilja ha en expert inom svart/vit framkallning. En gammal räv som genom 40 år praktiserande har det mesta på sina fem kemikaliegula fingrar.

Men jag hoppas samtidigt att inte experternas forum tar över från det vanliga forumet, varken i yta eller intensitet. Nu har Terjes hörna inkräktat några poster på det vanliga forumet.

Jag tycker att forumen skulle omkategoriseras med snävare kategorier. Visst, det finns en sökfunktion, men det vore ändå bra om tex filmframkallning, IR-foto etc hade sin egen kategori såsom www.photo.net kör.

/Erik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Japp, enig med sumpen. Det vore jäkligt spännande med en sån person. Håller också med om det inte bör inkräkta på de vanliga forumen. Och kategorisering av inlägg är inte dumt heller, gärna kombinerat med en officiellt uttalad policy om att diskussionsforumet är en kunskapskälla som man bör vara rädd om och inte göra svåröverskådlig med dåliga rubriker och ompostningar av samma frågor hela tiden.
 

acke

Avslutat medlemskap
Bra idé med expertspalter!
Hoppas bara att ni kan hitta experter som har tillräckligt med tid och engagemang. Det finns ju en naturlig drivkraft för Terje att engagera sig här, eftersom bildvisningar, kurser m.m. för hobbyfotografer är en del av hans levebröd. Det kanske bli svårt att hitta t.ex. en porträttfotograf som känner motsvarande drivkraft.

Porträttfoto är ju den vanligaste bildkategorin efter natur, så porträttexperten kommer säkert att få det hett i sin e-postlåda...:D

Håller oxå med om att fler kategorier behövs, både i forumet och i galleriet. Kategorin "natur" kan t.ex. delas in i:

Natur - landskap
Natur - växter
Natur - fåglar
Natur - övriga djur
Natur - abstrakt/övrigt

Det sista var kanske en avvikelse, sorry, åter till expertdiskussionen.
 

pettersson

Aktiv medlem
jbomelin skrev:

jag kan ställa upp i kategorin Hur man köper kameratillbehör och överlever utan mat.

Ha, ha den var nog bäst idag.:D

Finns det inget mindre viktigt man kan avstå från, typ att tvunget köpa så in i helvete med coca, men det är klart då avstår jag nästan hellre maten...

Till expertkomentatorer nu: det är kul att det kommer tillökning på dom, även så att jag främst försöker bli en bra naturfotograf.
Men smaken är som röven den är klôven:), så det är ju bra om det finns något som passar alla, och nog skulle man läsa i även dessa forum.

Andreas.
 

AJä

Aktiv medlem
...Acke fick en bra idé

Även om Acke halkade bort från ämnet i just denna diskussionen måste jag få tycka en sak om hans ideér. Det där med olika Natur-kategorier hade varit perfekt att få till. Vill man även i fortsättningen få alla Naturbilder vid sökning kan man ha kvar Natur-kategorin och då få träff på alla underliggande natur-kategorier. Usch...snurrade jag till det nu? Ni fattar säkert :)
 
ANNONS