Annons

Tokiga platser i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jag och några kompisar tänkte ta en biltur i Sverige någon gång i juli. Vi tänker utgå från Kalmar och kan tänka oss att köra upp till mellersta Sverige ungefär. Eller ner till skåneland. Eller båda delar (eller kanske, kanske, hela Sverige! :)

Vår plan är att hitta roliga och udda resmål. Vi har funderat på saker som att besöka Sveriges högsta vattenfall, Sveriges lägsta punkt, Sveriges minsta sjö, Sveriges största grotta och så vidare. Men det får gärna vara andra saker som udda hus, konstiga miljöer, ovanliga företeelser och speciella människor.

Personligen tänkte jag fotografera en hel del under resan, och kanske gör vi en film om äventyret.

Nu är frågan; Har ni några förslag på lite tokiga och roliga sevärdheter att besöka. Finns det något där ni bor?

/Joakim
 
Senast ändrad:

Liax

Aktiv medlem
Är det möjligt! Finns det inte någon som har något tips. Är Sverige verkligen så trist!!?? :)

/Joakim
 

rullgrus

Aktiv medlem
Mitt tips är att ni tar det som det kommer. Om ni åker runt bara för att hitta udda saker kommer ni defenitivt göra det, oavsett vart det bär.

Ett udda ställe med udda människor är Hallstavik norr om Norrtälje, där lär du hitta ett och annat orginal.
 

Liax

Aktiv medlem
Njaa...det där med att ta det som det kommer brukar aldrig funka. Det är min erfarenhet. Brukar oftast innebära ett ständigt irrande och att för mycket pengar går.

Men tack ändå!

/Joakim
 

Erik_J

Medlem
Mitt tips är Sveriges klaraste sjö, Trollsjön, men då får ni åka ganska långt för den ligger mellan Abisko och Riksgränsen.
Men den är nästan värd att åka från Kalmar för att se och fota.

Sjön har kristallklart vatten så att man kan se ända ner till botten trots att den är djup (40m?)
och den ligger dessutom längst inne i en kanjonliknande dalgång med bergsluttningar rakt ner i sjön på tre sidor.
Detta innebär att man kan ta flygfotoliknande bilder om man klättrar upp en bit.

Enda nackdelarna är att det ligger lite avsides samt att det nästan alltid regnar där.

/Erik
 

RawBeer [E.F.S]

Aktiv medlem
sveriges enda permaneta dragracing bana finns i skåne, (malmö)


sydligaste udden finns i skåne.
stenshuvud finns i skåne


jag brukar ta upp en bilkarta över sweden, tar fram en destination. sen kör jag småvägarna dit.
Då brukar man hitta mycket, samt att det blir en sport att hitta rätt,
 

Chano

Aktiv medlem
Jag tro att för att se sveriges största, djupaste, högsta, minsta, vackraste, mest originella, lugnaste, vildaste och det mest underbara så måste ni nog till Lappland.
Men det kan ju finnas liknande mer lättåtkomliga och mindre strapatsrika utflyktsmål i söder.
Men originalen finns här.:0)
Mvh/-Anders
 

Liax

Aktiv medlem
Ja du Erik, Trollsjön är helt klart intressant, har funderat på den faktiskt. Men som du som du säger ligger den nog lite väl långt bort.

Dragracingbana, varför inte! Då ska man helst pricka in någon tävling!

/Joakim
 

Jarlen

Aktiv medlem
Skåne stoltserar väl med en av Sveriges mest omstridda och långvariga konstinstallation, Lars Vilks Nimitz på Kullen, klart sevärt. Skadar inte att läsa lite om det hela på nätet. Vilks är en härlig person...

Ett annat lite annorlunda resmål kan vara hallandsåstunneln, ligger ju relativt nära Kullen och kan väl sägas vara en av den svenska historiens största floppar, åtminstonde vad det gäller infrastruktursatsningar. Tror det finns guidade turer sommartid, har gjort det innan i varjefall.

Om man ändå är igång så skulle jag tycka det skulle vara kul med ett fotoreportage kring "Gekås" i Ullared, det gick visst nån dokumentär om det stället på tv i vintras, verkar vara helt sjukt. Kanske svårt att få tillstånd att fotografera där inne..men det skulle vara kul i varjefall.


Jalle
 

Norfen

Aktiv medlem
Några förslag

* Fiket i Hishult - Både inredning, kakor och priserna är kvar sedan 50-70talet :)...Bara några mil från hallandsåsen.

* Hörviksgrottan i skåne. Ingången är i genom en brunn. Tyvärr ligger brunnen i en privatvillas rum så det är inte säkert de släpper in folk längre.... De hittade grottan som är en av de mest spännnande grottor jag varit ner i när de grävde brunnen.

* Mässtocka Ljunghed. Sveriges idag enda ljunghed, dessutom finns där lurviga kossor(Highland Cattles).

Om ni bara sätter er i bilen och kör de minsta vägarna ni kan tänka er så hittar ni säkert massor av kul.

Trevlig resa!

Martin
 

Jarlen

Aktiv medlem
Chano skrev:
Jag tro att för att se sveriges största, djupaste, högsta, minsta, vackraste, mest originella, lugnaste, vildaste och det mest underbara så måste ni nog till Lappland.
Men det kan ju finnas liknande mer lättåtkomliga och mindre strapatsrika utflyktsmål i söder.
Men originalen finns här.:0)
Mvh/-Anders
Jo det är nog sant, Lappland är lugnast, vackrast, störst, undebarast, högst, minst, djupast. Resten av Sverige är bara ett bihang till Lappland.:)

Mvh jalle
 

Liax

Aktiv medlem
Jag frågan är om det inte blir nödvändigt att åka till Lappland trots allt! :)

Tack för era tips förresten. Kom gärna med fler!

/Joakim
 

fjalstal

Aktiv medlem
Låt det ta tid. Folk blir förvånade över hur mycket "konstiga" människor jag träffar på men just att ta sig tid att lyssna på andra ger otroligt mycket tillbaka. Jag brukar ta några dagar ensam semester varje år just för att kunna se och göra det jag vill i lugn och ro. Att vara flera behöver inte vara nån nackdel men kan också tolkas av andra som att man inte söker kontakt då man har sällskap redan.
 

flutte

Aktiv medlem
Udda besöksmål

Sveriges kåtaste (!) fontän finns på torget i Skellefteå. Den heter "Lyftet", och får ett alldeles speciellt utseende när måsarna skitit på toppen... :)
 

törnan

Aktiv medlem
RawBeer [E.F.S] skrev:
sveriges enda permaneta dragracing bana finns i skåne, (malmö)
Vad är då Mantorp, Pite dragway mfl?
Malmö har däremot sveriges enda permanenta STREETracing bana i västrahamnen(?) med körningar varje onsdag om jag inte missminner mig.
 

Chano

Aktiv medlem
Jarlen skrev:
Jo det är nog sant, Lappland är lugnast, vackrast, störst, undebarast, högst, minst, djupast. Resten av Sverige är bara ett bihang till Lappland.:)

Mvh jalle
Inte visste jag att man var så ödmjuk inför den krassa verkligheten i Västra Götaland.
Det verkar bo en del trevligt folk där i Västra Götaland vart det nu ligger ute i den vida världen. Där ser man. Kul.
Kanske man skulle se efter i kartboken om man hittar stället och kanske företaga sig en expeditionsresa ut ur det Lappländska riket.
:0)
Mvh/-Anders
 

indefinitely

Aktiv medlem
det finns en bilkyrkogård utanför Ryd i Småland. En skrot-nisse har samlat massor av gamla bilar ute i skogen. Bussar, gamla bubblor och en massa roligt. bilarna är säkert 50 år gamla och har stått där väldigt länge. Du kan tänka dig hur det ser ut när naturen börjar "ge sig på" bilarna.
 

Bossebarrskog

Aktiv medlem
varför inte smakprov????

Sitter här och läser om allt spännande och vackert som finns i vårt land, det skulle vara kul om ni lägger in en bild så vi som inte kan åka runt i hela Sverige också kan se hur det ser ut..

Jörgen
 

Naomi

Aktiv medlem
Han är varm när vi är kalla!

Udda människor säger du... Vi har en härlig kille som bor i Stockholm som har en sällsynt sjukdom. Hans kropp reagera inte normalt mot värme och kyla.

På vintern ser man honom när det är minus grader i bara shorts och sandaler, för då är det som varmast för honom. På sommaren bor han i en lägenhet som då är väldigt kallt, alltså minus grader.

Han måste tyvärr hålla sig inne hela sommaren. Så då var det ingen bra förslag för dig... men det är en underbar syn att få se honom. Skulle själv vilja fånga honom på kort någon gång.

/Naomi
 
ANNONS