Annons

Bil mitt i naturen tillstånd?

Produkter
(logga in för att koppla)

KristoferS

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av att ställa upp en bil mitt i naturen? Finns det formulär hos polisen för tillstånd eller hur går det till?
 

AKA

Aktiv medlem
Beror väl lite på vart du ställer den. Annars gäller "fråga inte så mycket" knepet ;)
 

KristoferS

Aktiv medlem
Var en reklambyrå som inte frågade när dom ställde upp en bil på en strand på Gotland förra sommaren, gick visst inte så bra. Så jag tänkte att det är bra om man vet hur man ansöker :)
 

KristoferS

Aktiv medlem
Antagligen ingen, fast det finns å andra sidan ingen direkt "köra-ut-bilen-i-naturen-och-fotografera-dag", som det finns nyårsafton. :)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Det hela beror ju på Vart man vill ha bilen och Hur den måste köras ev fraktas dit!

Privata markägare gäller det ju att inte ställa sig på tvären med,,
Offentliga platser mfl,, hmm ja tillstånd ger ju åtmindstonde fotografen ro att göra det han skall utan stress!

Mvh Niclas, som hade frågat polisen, helt enkelt;)
 

KristoferS

Aktiv medlem
Jag skickade ett mail till polisen på ön, men fick ju inget svar. Dom brukar svara om andra frågor, så dom kanske inte vill att man ska fråga :)
 

KristoferS

Aktiv medlem
Jag skulle inte våga varken fota eller lägga ut bilder om man inte fått tillstånd. Man kan väl få ganska dryga böter om det vill sig riktigt illa?
 

Chano

Aktiv medlem
Polisen kommer om markägaren ringer.
Kontakta markägaren först.
Polisen har ingen roll i det hela om markägaren går med på det.
Är det reservat så är det ju länsstyrelsen som sköter marken.
Osv. Markägaren altså.
Ta reda på vem som äger marken. Den bestämmer.
Mvh/-Anders
 

KGS

Aktiv medlem
är det en speciell plats du tänker på eller var som helst? det finns offroadklubbar som arrangerar bilkörning i terräng... häng på en sån träff!
 

Chano

Aktiv medlem
Kommuner brukar inte vara svåra att ha att göra med i sådana här sammanhang.
Dom älskar reklam.!! Oavsett i vilket sammanhang.
Men Gottland är mycket privat mark så det är bäst vara säker på vem som äger marken.
Gör man något spektakulärt så är det alltid nån som funderar varför.
Men på Gottland finns ju också många stranvägar.
Men det vet väl bäst Gottlänningar och inte en Lapplänning:0)
Mvh/-Anders
 

Graal

Avslutat medlemskap
Vet inte vad som gäller om man bara fraktar ut en bil i naturen och ställer upp den, men nog tror jag att man måste ha tillstånd från länsstyrelse om dispens eftersom det råder förbud mot körning av fordon i all terräng (vissa undantag finns, t.ex Skummeslöv). Skogsmaskiner får dock köras i terräng, även traktorer och små minitraktorer/mc om de används för skogsarbetet. I övrigt måste man ha tillstånd från länsstyrelse tror jag. Det räcker inte med markägartillstånd. Uttransport av en bil kan knappast räknas som skogsarbete och då krävs nog tillstånd också.
 

KristoferS

Aktiv medlem
Letade lite i lagboken och hittade det här:

Övriga bestämmelser om undantag från 1 § terrängkörningslagen

(1975:1313)

12 § Länsstyrelsen får, om det finns särskilda skäl, föreskriva om ytterligare undantag eller besluta om undantag i enskilda fall från bestämmelserna i 1 § terrängkörningslagen (1975:1313).


Om jag inte minns fel är det vid tre meters avvikelse från väg som terrängkörningslagen börjar.

Så man kanske ska kontakta länsstyrelsen ändå. Vilken avdelning inom länsstyrelsen ska man vända sig till tro?
 

Chano

Aktiv medlem
Jag får bära ut vad jag vill på min privata mark.
Om den inte lyder under något skydd.
Nyckelbiotop, reservat eller annat som gör att min mark fått ett skydd av någon instanns eller mig själv.
Men jag får inte skräpa ner.
Därför måste jag bära tillbaka bilen igen och forsla undan den.
Är marken skyddad på något sätt är det troligt att Länsstyrelsen är inblandad.
Men det kan också vara markägarens eget skydd, skogsvårsstyrelsen eller kommunen som skyddat.
Som sagt Markägaren är den du ska uppsöka för den vet och kan ge dig tillstånd.
Sen får man inte göra miljöfarliga utsläpp hur man vill. Men däckslitage och avgaser räknas inte till det.
Det kan också finnas särskilda bestämmelser för t ex Gottland. Och då är det bäst att uppsöka Länsstyrelsen. Men det vet markägaren i såna fall.
Mvh/-Anders
 
ANNONS