Annons

Komposition till bilden "Guckusko"

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Jag fortsätter med en ny bild till femte kompositionsforumet.

Hur har jag tänkt när jag komponerat bilden? Vilka känslor förmedlar bilden och vad tror ni jag haft i huvudet när jag gjort den?

Nikon F4, 300mm, bländare 2.8, stativ.
 

Bilagor

jonaseriksson

Aktiv medlem
Känner, och ser, en lugn och harmonisk balans. Där blomman (Guckuskon) och de diffusa "bollarna" i bakgrunden liksom vilar i någon sorts vagga eller korg.
Bilden är lite extra stark för mig, då den ligger ganska nära mitt foto Det är en sån här typ av bilder jag försöker jobba på.
Spännande!

mvh
Jonas
 

Bilagor

rideg

Avslutat medlemskap
Det gyllene snittet avgränsar på ett harmoniskt sätt blommorna och resten av bildens yta. De suddiga ljuskropparna ger liv och balans i bildens högra del.
 

Bilagor

Graal

Avslutat medlemskap
Jag ser en tydlig, svagt oval ring som bildas av blommorna samt reflexerna i högerkant/uppe och ett grönt parti i nederkant. I hörnorna och runtom finns mörkare partier som får blicken att stanna kvar och mittpartiet att avgränsas. Blommorna är riktade in i bilden från vänsterkanten. Softningen är säkert medveten för att ge en drömsk och mystisk känsla vilket denna "sagolika" orchidé ofta förknippas med. Om den skapats genom diffussering av omkringliggande växtlighet eller vaselin på glasskiva/filter eller något annat vet jag ej men det spelar ju mindre roll.
 

salt

Aktiv medlem
Först, tack Terje för att du tar dig tid till det här, dessa kompositionsdiskussioner ger mig mycket!

Sen tycker jag förstås att den drömska stämningen passar till denna sägensomspunna orkidé. Bilden är tagen från ett lågt perspektiv. Ljuset silas genom taket i den dunkla lövsalen. Du får alltså med både den drömska bilden av blomman och en bit av biotopen.
Sen ser jag fem. Fem blommor och fem ljuspunkter. Båda ordnade på samma vis, två rader med två och tre element i varje.
 

Bilagor

Thommy

Aktiv medlem
Kompositionsmässigt tycker jag det verkar som om du vill visa "världen" ur blommornas perspektiv. Det första som fångar min blick är blommorna, och sedan leds jag ut till höger i bilden. Men ändå är det blommorna som tar den mesta av uppmärksamheten. Visar på något sätt betydelsen av det som är litet. Och trots sin minimala storlek lika betydelsefull som någonting 10 ggr så stort. För mig förmedlar bilden nyfikenhet, lite glädje. Alla blommor sammlade tätt intill varandra blickandes ut mot den stora världen runtomkring - förundrandes.

Det är i alla fall vad jag ser... sent på natten :)
 

Bilagor

hansen2

Aktiv medlem
Blomklasarna befinner sig i GS och knyts samman av cirkeln. De ingår även i diagonalerna som antyder ett inströmmande ljus snett uppifrån höger.

/Johan
 

Bilagor

ANNONS