Annons

Regler, porträtt, helkropp, halvkropp

Produkter
(logga in för att koppla)

Guldkant

Aktiv medlem
Jag har nu försökt att se om det finns tidigare frågor kring ämnet vilket det säkert gör, men jag hittar inga. Kanske är det så självklara grundläggande regler så att det ej är någon härinne som frågar.
Men jag undrar lite allmännt kring grundregler av modellfoto mest inomhus men även utomhus när det gäller porträtt, helkropp, halvkropp.

Var går gränserna för de olika kroppsdelarna??

Ses det som ett nybörjarfel att ej ha med fötterna på tex en helkroppsbild? (har nämligen haft heta diskussioner kring detta med den som fotar mig, jag vill ha med fötterna!)

Att man sen utifrån grundreglerna kan mixtra själv för att få en bra komposition i bild det förstår jag, men just nu vill jag enbart veta den allra mest grundläggande tekniken.

Gärna vad det gäller ljussättning också. Ses det som "fel" att skuggan på modellen syns??

Jag tycker att vitbalansen är felinställd om man får ett gulrödaktigt sken i en bild som man använt enbart vanlig lampa som belysning i.
Men då jag påpekat detta för den som fotat får jag så ofta på pälsen och får höra att de ska vara sådär orangeaktigt för det gör bilden mjuk.
Här är ett exempel på hur jag menar.

(Copyright: CyberTigress 2004)


(Å hur får man IMG koder att stå i påläge så bilden visas direkt och ej i bara som klickbar länk, fastän jag har IMG i både slut och början. Men som sagt det står härunder att min IMG kod är på AV läge????)

Visst kan alla ha olika åsikter. Men vad anses vara nybörjarfel??
 
Senast ändrad:

Fotograf121

Aktiv medlem
Regel 1 gå efter vad som känns rätt!

Men det du frågar:
Helkroppsbild: Hela kroppen med ÄVEN fötterna.
Halvkroppsbild: Från mitten på låren och uppåt.
Porträtt: Axlar och uppåt (undantag finns!)

Det du nämnde om den gulaktiga tonen så är min fåga. Vad är det för fel med det? Om det tillför bilden något som i anvisad bild så ger det mer stämning mer känsla för sitter du i ett rum med värmeljus så är det den tonen på färger vi ser. Vist var det lite mycket i denna bild men endå. Det finns bilder där jag har gjort att bilden har fått en blå ton för att ge en lite mer kyrlig stämning.

Man ska inte fästa sig allt för mycket till regler hit och dit men det kan vara bra att veta sen om man har facit i hand knuvlar ihop det och går sin egen väg så följer man det man skälv känner är rätt. Hur skulle dagens samhälle se ut om alla skulle gå efter hur det "alltid" har sett ut?

Det du kan göra surfa runt på FS och andra foto sidor kolla hur dom gör och vad du gillar immitera andra fotografer och tillslut har du hittat Din egen stil i alla andras stilar och fota efter det!
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Regler är till för att brytas

Det finns massor av regler inom foto och porträtt. Med hjälp av dessa är det lättare att göra snygga bilder. Kan man reglerna så kan man bryta mot dom.

Jag tycker det inte är speciellt snyggt när man kapar fötterna på något som kunde ha varit en helbild.

Fotograferar man porträttbilder med glödljus håller jag med om att det är viktigt att ställa in färgtemperaturen så att alla bilder inte blir gula. I bildlänken är det gula ljuset en del av bilden.

Det är inte snyggt om skuggan av modellen syns på bakgrunden, om det var det du menade.
 

Guldkant

Aktiv medlem
Tack

för era svar!! :)

Som ni verkar ha förstått så vill jag bara veta grundreglerna, sen älskar jag att expirementera fram på känsla själv. Men då jag ibland hamnar i dispy med de som man inte ens kan kalla sig amatörfotografer och de försökt att fota något och man försiktigt försöker att ge dom lite konstruktiv kritik så har dikussionerna gått i taket och om jag då ordentligt kan få svar härinne så kan jag åtsmnstone med gott samvete säga att jag inte är ensam om mitt tyckande, vilket i just detta fallet känns rätt viktigt för mig.
Annars brukar jag ej bry mig vad folk ttycker och tänker.
 

peternilsson75

Aktiv medlem
Re: Regler är till för att brytas

PerFogelberg skrev:

Det är inte snyggt om skuggan av modellen syns på bakgrunden, om det var det du menade.
Det beror väl helt och hållet på hur skuggan faller? Det kanske är hela grejen med just den bilden. Var det inte du som ville bryta mot alla regler?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ta en titt på Malick Sidibés porträttbilder. Han fotograferar, precis som i ditt bildexempel, ibland sina porträttpersoner bakifrån. Han har t.om fått Hasselbladpriset 2003 och då kan man säkert ha en del att lära av honom. Finns säkert andra länkar med bilder av honom och i tidningen FOTO fanns ett långt bild- och textreportage i samband med Hasselbladspriset någon gång i höstas-vintras vet jag.
 

Maverick

Aktiv medlem
Naturligtvis ska fötterna vara med på ett helkroppsporträtt. Det måste nog till väldigt speciella syften om det ska tillföra något att kapa bilden vid anklarna.

Halvporträttet är som någon skrev från låren och uppåt. Fast här finns en väldigt bred gräns tycker jag. Det enda som inte brukar bli snyggt är om man kapar bilden precis under genitalerna. Däremot kan en kapning strax under naveln bli väldigt snyggt. Finns något som jag kallar överkroppsporträtt som brukar bli så t ex. Just gränsen mellan ett vanligt porträtt och halvkroppsporträttet finns det oerhört gott om snygga kompositioner. De gamla grekerna och romarna verkar ha haft hyffsad koll på det om man kollar in deras statyer och skulpturer.

När det gäller färgen så är det enligt min uppfattning ett färgstick, men det behöver inte nödvändigtvis vara något negativt utan kan förstärka en viss kännsla man vill få fram.

Definitionsmässigt borde färgstick vara när en färg utmärker sig eller är starkare på bilden än vad ögat uppfattade i verkligheten.

Så stå på dig bara, inom fotografi är alla åsikter rätt även om man kan få en annan uppfattning när vissa drar igång.

Mvh
Maverick
 

matti

Aktiv medlem
När vi ändå är inne på "regler"....

....så finns det väl en gammal regel för porträtt att inte kapa bilden i några "leder" på personen (dvs anklar, knän, höfter, hals odyl). Dvs bättre med kapning mitt på låren, mitt på magen, en bit ner på bröstkorgen osv.

mvh / Matti
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Re: Re: Regler är till för att brytas

peternilsson75 skrev:
Det beror väl helt och hållet på hur skuggan faller? Det kanske är hela grejen med just den bilden. Var det inte du som ville bryta mot alla regler?
Självklart ska man bryta mot alla regler om bilden blir bättre.
 

Fotograf121

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
På hur sätt?
Tar man tex en poträttbild framifrån och brösten är kapade på mitten kan det se ganska underligt ut som att dom aldrig tar slut. Vist finns det undantag där det kan bli bra men enligt MIN mening så är det välldigt sällan.
 

Guldkant

Aktiv medlem
Re: När vi ändå är inne på "regler"....

matti skrev:
....så finns det väl en gammal regel för porträtt att inte kapa bilden i några "leder" på personen (dvs anklar, knän, höfter, hals odyl). Dvs bättre med kapning mitt på låren, mitt på magen, en bit ner på bröstkorgen osv.

mvh / Matti
Aouch! Jag som just kapade mig själv vid knäleden i denna bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=207999

Ja där ser man, man lär så länge man lever! Tack snälla för "regeln"
 

Christerart

Aktiv medlem
rules and to break them or not

Lotta,

As for rules - rules are what you make of them - sometimes they are there to be broken...=*^)
I get emails quite often from other photographers who tells me "you break the friggin' rules all the time but your images work - how do you do it"?
The truth I don't know what the rules are - I'm self taught, read a bunch or books but when it comes time to take the image it all goes away - I only know I "see" the final image in my mind and that's the way I compose and shoot it. I very, very seldome crop an image afterwards - the image is already "framed" when I shoot it.
So, go with the feel you get when you look in the viewfinder.
As for color - right or wrong - again - what "feel" do you want in the image - unless it's a commercial shoot that's dictated by the product - whatever you see and feel in the image is "right" - maybe it's "wrong" for someone else but that's life - and art!
...=*^)

Christer
 

mrbulletdodger

Ny medlem
hmmm....

Någon mer än jag som blir irriterad över hur många på fotosidan som lägger ner mer tid på regler för hur en bild ska se ut, än att fota
/reflektionisten
 
ANNONS