Annons

Tips angående kompositionen

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Tirkel

Aktiv medlem
Hej alla på fotosidan!

Försökte idag prova på det här med stilleben. Gjorde några provfoton idag, men ska börja fotografera detta tema mer seriöst imorgon. Vad borde jag tänka på i kompositionen, eller är den bra som den är nu? Hur ska saxen ligga i förhållande till blomman och stjälken?
 

Bilagor

ariadne

Aktiv medlem
Simon Tirkel skrev:
Hej alla på fotosidan!

Försökte idag prova på det här med stilleben. Gjorde några provfoton idag, men ska börja fotografera detta tema mer seriöst imorgon. Vad borde jag tänka på i kompositionen, eller är den bra som den är nu? Hur ska saxen ligga i förhållande till blomman och stjälken?
det beror ju lite på vad det är du vill förmedla med bilden.

om man tex flyttar fram saxen och lägger den i fokus och låter blomman vara i oskärpa så kanske uttrycket blir lite annat. eller nåt.

men några "ska vara" finns nog inte
 

Rodin

Aktiv medlem
Jag tror att jag helst skulle vilja se saxen till vänster om snittet, alltså placerad i rakt motsatt diagonal från den nuvarande. Anledningen är att hjärnan försöker läsa bilden från vänster till höger som när man läser en bok och då vill jag se den i följden orsak -> verkan.
För min del skulle det ge bilden lite mer harmoni.
 

Simon Tirkel

Aktiv medlem
Bara i allmänhet

Tanken med bilden är ändå rätt enkel. En blomma som har fått sin skjälk avklippt. Finns många tolkningar. Blomman kanske representerar livet i allmänhet? Det jag tänkte var mer om jag borde placera förmemålen annorlunda, så att de exempelvis bildade en triangel eller dylikt. Eller om den långa stjälken borde gå ut mot kanten tydligare. Blomman ligga i gyllene snittet? Vill endast få in förslag på vad som kan göras bättre innan jag börjar fotografera om på nytt imorgon.

PS: Imorgon hade jag tänkt placera bloddroppar på saxen och vid stjäklarna där de är avklippta. Kan det bli intressant?

Nedanför ser ni lite hur jag tänkte idag. Triangelkomposition.
 

Bilagor

Rodin

Aktiv medlem
Mmmm, det var så jag tolkade din fråga och därav mitt förslag på flytten av saxen. :)
Jag tycker att du får en tydligare triangelform om saxen placeras på samma linje som den ligger nu, men på andra sidan om stjälken så att eggen pekar mot den korsning som bildas på den "skissen" du bifogade.

Bloddropparna låter intressant. Det tror jag kan bli väldigt bra.
 

Simon Tirkel

Aktiv medlem
Kan fungera, men...

Idén skulle kunna fungera. Men jag ville placera saxen i bakgrunden eftersom man först skulle märka den skarpa blomman, och sedan i efterhand märka anledningen till att den var avklippt. Men jag ska prova ditt förlsag idag när jag fotograferar, tack! Några andra idéer och förslag?
 

peternilsson75

Aktiv medlem
Prova med att fota från andra hållet också, så att man ser baksidan av blomman. Då ser det ännu mer ut som att man klippt av något (om det är det du vill visa förstås).
 

Rodin

Aktiv medlem
Ja, så var det jag tänkte. :)
Jag förstår vad du menar med att du vill att man ska lägga märke till saxen efter att man har sett den avklippta stjälken, men om du lyckas få stjälken skarp och saxen suddig så tror jag att du uppnår det resultatet nästan oavsett var saxen ligger.

Men annars så tycker jag att Peter Nilssons förslag är riktigt bra. Då ser du ju fortfarande kronbladen på blomman, men de stjäl inte hela bilden som de gör när blomman är vänd mot kameran.

Det låter som kommer att ha fullt upp med det här ett tag i alla fall... :)

Lycka till!
 

Simon Tirkel

Aktiv medlem
Tack.

Tack för alla förslag. Ska testa bakifrån (Haha). Om man fotar bakifrån, ska saxen ändå vara placerad längst bort ifrån kameran?
 

Rodin

Aktiv medlem
Vad mig anbelangar så skulle jag, oavsett från vilket håll bilden tas, vilja ha saxen närmast kameran. Kanske kunde den ligga i det högre nedre hörnet med eggarna mot centrum av bilden och blomman placerad i diagonal från nedre vänstra hörnet upp mot det övre högra? Jag kom på att snittet borde ligga ännu närmare blomman också om man vill öka på känslan av lemlästning, vilket du kanske vill förmedla med tanke på att du har för avsikt att peta in lite blod?
 
ANNONS