Annons

Julia in Action

Produkter
(logga in för att koppla)

stoltz

Aktiv medlem
Hela havet stormar i det lilla glas som fotosidan är. Detta inlägg skriver jag med anledning av bilden Julia in action.

Intressant att folk går bortom allt sunt förnuft när man kommenterar något som ger fullt utslag på den nymoralistiska radarn.

Jag skall dock påpeka att jag inte gillar bilden eftersom det inte är min smak eller något som jag skulle vara intresserad av att fotografera.

Vad jag vänder mig mot är att bara för att man inte gillar bilden, så är det fullt tillåtet att gå bortom all rim och reson när man kommenterar.

"Har man inte varit homosexuell innan, så blir man det"

"Får du knulla henne?"

"Man ser rakt in i muttan på henne"

"bilden är porrig"

Detta är bara några av kommentarerna. Visst, bilden har förtjänat en del av ovettet - Kanske. Men bara för att bilden inte fungerar tillsammans med den egna moralen, så får man ju inte klampa på Hursomhelst när man kommenterar. En del av kommentarerna bidrar ju ingenting till bildskapandet.

Reagerar folk för att det är ett kvinnligt könsorgan som blottas? Isf finns det bilder här på FS där ett manligt könsorgan blottas - Där är kommentarerna inte lika hårda eller otrevliga för den delen. Här är ett exempel.


Det finns en annan bild där ett kvinnligt könsorgan exponeras
exmpelvis denna och den drog inte på sig samma "kommentarstorm".

Ovanstående bildexempel håller en annan klass än den bild som mitt inlägg gäller. Men om man nu kan beskriva varför bildexemplen som jag tagit upp är bättre, så kan man väl också beskriva mer utförligt varför bilder som man inte gillar är dåliga?

Om man inte gillar bilden, vilken anledning det nu är, så kan man väl försöka att förklara varför och hur bilden skulle kunna bli bättre för fotografen i fråga.

En del nämner att bilden är porrig - Vad är definitionen på porr? Ingen i kommentarerna har definierat detta, men kastar ordet hejvilt omkring sig.

Någon skriver att fotografen är dålig - Är det hans moral som bedöms eller hans yrkesskicklighet? Bilden håller utifrån ett tekniskt perspektiv, men givetvis - Fotografers yrkesskicklighet ligger också i att fundera över innehållet. Men en del kommentarer verkar mest bedöma fotografens moral. Vem vet - Julia kanske har instruerat fotografen till att fotografera henne i den pose som hon har på bilden?

Jag vill inte på något sätt, med detta inlägg, säga att bilden är ok - Men det är inte lynchmobbar iheller. Bilden stämmer inte överens med mina värderingar, men det ger mig inte rätt att bete mig bortom vanligt vett.

Ge konstruktiva kommentarer, även om man ogillar bilden utifrån ett moraliskt perspektiv. Det är aldrig ok att ge omoraliska/oetiska kommentarer tillbaka - Det är min personliga åsikt.

Ge aldrig kommentarer som du själv inte skulle vilja få.
 
Senast ändrad:

in2kma

Aktiv medlem
Ge aldrig kommentarer som du själv inte skulle vilja få

Fantastiskt inlägg.
Jag bara älskar din knivskarpa logik.
Puss puss puss.
Klockrent.
En rökare i krysset.
Kunde inte sagt det bättre själv.
Äntligen!
Jättebra
Ooooh
Underbart
Läckert
Kanon
 

christian veltman

Aktiv medlem
Hans-Christian,
trist med sågningar speciellt med det ordval
som några använt...

Vad som är porr och inte är inte alltid så lätt
däremot så är bilden i sin visade version porrig
enligt mitt tycke. Färgerna,ljuset och det faktum att modellen visar "härligheten" på detta vis
ger många denna "porrasociation".

Tar mig friheten att visa en annan syn på bilden genom en enkel editering i PS. Bilden får då en helt annan klang, för mig inte alls porrig längre
utan en konstnärlig ton.

[bifogad bild raderad eftersom vi inte vill uppmuntra till att kopiera och ändra i andra fotografers bilder]
 

hafz

Aktiv medlem
Kan inte se att den bilden är porrig. Den innehåller alldeles för lite närbild, smekande händer, "fuktgläns", hårda snoppar och annat.
Jag ser det som en misslyckat försök till en intressant nakenbild. Det som skulle gjort den speciell, håret, funkar inte. Den präktiga bakgrunden funkar inte heller. Helt klart är det inga små ändringar som behövs för att göra bilden bättre. Personligen tycker jag inte exemplet ovan blev mkt bättre. Bilden har där fått en snygg toning men det räcker inte tyvärr.


Min favoritfotograf Jan Saudek har tagit porrigare bilder än denna. Rumpor med särade skinkor, rätt i fokus. Vi kan väl snacka skit om honom istället. Han är ju ändå en erkänt hyggligt duktigt fotograf.

äsch..blir mest så less på den här nakenskräcken och de hatiska och snabba repliker den får människor att spotta ur sig. Det tråkiga är att killen har tagit en dålig bild och pga det blir han och modellen förolämpad. Hjälper det honom att ta bättre bilder?

Snart dags för en ny hälsning till Mr G känner jag. plö!
 

Hercules

Aktiv medlem
Den är inte nymoralisk. Det är SAMMA gamla som när porr blev "fritt" på 60-70 talet. Värderingar ändras mycket långsamt men en del fattar ju aldrig.
 

blues

Aktiv medlem
Bra att du tog upp det Hans-C.

Håller med Hans-C. fullt ut. Även om man inte gillar olika bilder ska man ge vettiga kommentarer om man ska ge några överhuvudtaget. Dylika påhopp som till denna bild gör ingen nytta, så även om bilden i sin nuvarande form inte är helt lyckad så ska man nog inte belasta den med all den dynga som porrbranschen
står för av ren automatik, utan ge vettig kritik och låt fotografen besvara eventuella frågor innan man sätter igång en lynchmobb....
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Hade bilden varit tagen i grovkornig svartvitt, med taskig ljussättning och handkollorerad med pensel och med en sur min på modellen hade det varit konst (tjosan). I fotosidans regler förbjuds porr (vilket jag tycker är rätt lämpligt och tolkningen brukar oftast vara rätt liberal) så att bilden togs bort är inte så konstigt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Stämmer. Jag tog bort för jag tycker inte att den platsar. Könsorgan är ett attribut som ligger på gränsen och som kräver en del för att använda på rätt sätt.

Men fortsätt gärna diskutera grundlogiken "att bara ge kommentarer som du själv vill få"!
 

hafz

Aktiv medlem
Det som skiljer porr och konst är alltså lite korn, skuggor och annat smått o gott?
Bara så jag vet alltså? Eller får jag bestämma själv? hmm.. hur var det..vem bestämde vad som var konst och inte?
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Ville bara få fram att konst är något av det fånigaste begrepp jag känner till som allt för ofta verkar rättfärdiga vad som helst baserat på pretantionsnivå.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja, det blir märkligt ibland, när det känns som om begreppet används som ett argument av fotografer, för att berättiga vissa bilder. Och eftersom begreppet inte går att definiera så kan allt ingå, och det är både bra och dåligt.
 

Stabben

Aktiv medlem
Absolut inte! Den är publicerad i ett helt annat sammanhang än på en fotosajt där det är meningen att man diskuterar bilder.
Jag blev inte upprörd av den bild som du censurerat David, men om jag vill läsa SL:s tidtabell, så vill jag inte bli påtvingad bilden som du länkar till. Än mindre betala för, vilket jag ju har gjort som den Stockholmare jag är.
 

hafz

Aktiv medlem
självklart.. men vem har rätt att säga till en fotograf - nehejdu din lille parvel detta är inte konst! detta är porr!
 

Stadan

Aktiv medlem
Det är helt OK att redaktionen tar bort bilder som enl. deras uppfattning bryter mot reglerna.

Däremot håller jag helt med Hans-Christian, och jag läste kommentarerna som jag tycker var upprörande. Sen när blev det så lågt i tak på fotosidan? Jag tycker att det är enkelt: hittar man en bild som man anser bryter mot fotosidans i mitt tycke lättförståliga regler så rapporterar man det till redaktionen. Bildkritiken har till syfte att vi som fotografer ska kunna utvecklas och lära oss mer. Vill man inte kommentera så låter man bli. Vill man kommentera så får man lov att i allafall försöka vara lite analytiskt och konstruktiv. Jag tycker devisen "ge sådana kommentarer som du själv vill få" är mycket bra, särskilt kombinerat med lite vanlig hederlig tolerans.
 

hafz

Aktiv medlem
Det var en fråga...men jag har förstått att du David bestämmer vad som är konst och inte. Vad som är en alldeles för dålig bild för att visas här. Du är "Galleristen".

hmm.

Synd bara att han inte hann förklara sig eller retushera om bilden så den blev okej.
 
ANNONS