Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är kvaliteten på minneskort typ CompactFlash?

Är Lexar väldigt mycket bättre än de billigare varianterna?

Hur länge håller ett kort och hur många gånger kan man använda det?

Vad har ni för erfarenheter i ämnet?
 

varberger

Aktiv medlem
Jag har ett Ibm 1gb minneskort och det funkar kanonbra, har läst på andra forum att om man tappar kortet i golvet kan bilderna raderas, med andra ord man får vara rädd om det :)
Jag gav ca 5500 kr inkl moms för 2-3 månader sedan, nu till hösten kommer det 1 gb för 2500-3500 kr.
varberger
 

SDplus

Medlem
Minnes-kort eller microdrive?

Jag har erfarenhet av några stycken kort nu, och har två OEM minnes-kort på 128 Mb (tydligen ekvivalenta med Verbatim) som var billiga men extremt långsamma. Skriver en RAW i min kamera på 52 sekunder. Min IBM Microdrive 340 Mb skriver samma bild på 23 sekunder. Vissa märken av kort har på en webb-sida rapporterats skriva samma Raw-format så snabbt som 32 sekunder, så lite grundforskning kombinerat med titt i plånboken är på sin plats...

Apacer-kort fungerar inte alls i min kamera föresten (En Minolta Dimage7).

Minneskort av typen Compact flash bör inte normalt vara stöt-känsliga, men Microdrives är å andra sidan väldigt stöt-känsliga... Dom överlever normalt inte att tappas en enda gång...

mvh

Bo Eriksson
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Hej!
Jag har ingen erfarenhet av Microdrive, men det här hittade jag på ett forum:

------
Perhaps I'm just lucky, but I've taken over 10,000 images (2048 x 1536
super-fine) and not had a single mishap on my 1G IBM microdrive. I recently
took 200 photos from the top of Mt. Fuji -- 3776m (12,500 ft) at 0 degrees C
(32 degrees F) and not problem one.

As far as I'm concerned, the only thing better than the 1G microdrive will
be its successors! : )

wrote:
> I am not an owner, but have read on the subject. The Microdrives are not
> nearly as reliable as the CF cards and you would not think that they would
> be. They have a rotating platter like all hard drives and moving parts
are
> prone to failure. Realizing this, IBM has a scheme for mapping bad
sectors
> to other areas. From what I read, pros still use CF cards for increased
> reliability. Microdrives don't work above 10,000 feet either. Also, some
> CF type II cameras are not Microdrive compatible. The Nikon 995 comes to
> mind. They do draw more power also, but not an exceptional amount more.
-----
 

digitalzero

Aktiv medlem
Minneskort kan tappa data eller gå sönder om man tappar dem men man ska ha bra otur om det händer, kretsar är nämligen känsliga mot smällar men inte alls så känsliga som hårddiskar med massa mekanik.

Kan oxå råka ut för statiskelektricitet, fast även där ska man ha bra mycket med otur.
 

varberger

Aktiv medlem
några år senare..

Ja nu har det gått en tid..

3 av mina Ibm Microdrivar har lagt av, kör nu enbart men Sandisk minnen, även en av dom har lagt av. men dessa upplever jag som bättre i kvalite då dom inte ska ha en massa rörliga delar..

rätta mig om jag har fel..

Joakim
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Där är alltid lika roligt att läsa om "gamla" saker. Gamla digitalkamera-tester är också roliga, t.ex. när "detaljnivån är mycket bra" på en digitalkamera med VGA-upplösning.

:)

/A\
 
ANNONS