Annons

Komposition till bilden The garden of eden

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Hej!

Jag har kommit till det stadie i mitt fotografiska intresse där jag vill gå vidare till nästa nivå. Bilderna jag har tagit innan har varit rena porträtt av mestadels djur och blommor. Men jag vill försöka få med en abstrakt kännsla, linjer och annat lockande i mina bilder, här är ett första test. Vad tycker ni.

Ge mig gärna mycket synpunkter på hur d skulle kunna förbättras

/Martin
 

Bilagor

Bjelkengren

Aktiv medlem
Bilden är på inget sätt dålig men har du inte funderat över varför kritikalbumen finns? Forumen är inte till för att fiska kritik i. Om alla skulle sökt kritik i forumet hade denna sida blivit rent ut sagt outhärdlig.


Inget illa menat!

//Uffe
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Nej, den är inte så jävla dålig alls!
En sak, bara. Om du drar en diagonal från ö.v. till n.h. hörnet ser du att halva bilden är ljus och ganska 'informationsfattig', medan den vackra rosen är i den mörkare halvan.
Enl. vad man tror om kognition dras ögat mot ljus och rosen, huvudmotivet, blir därför lite i 'skuggan' sas.
En aning mörkare bakgrund (inte för mycket, för guds skull! det är jäkligt snygga färger där!)- eller lite klipp av de allra ljusaste partierna i kanterna kunde avhjälpa det.
Jag tror att bilden är så bra, men en aning för vanlig, för att du ska få en storm av kommentarer. (Det sägs till nybörjare i fotoklubbar här i England: 'Never show a picture of a rose, or a swan!')
(Men min kommentar kanske retar någon till mothugg? Hoppas det!)
Mvh
/Gitte
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Jag ser att Ulf har svarat medan jag satt i telefonen...
Jag tycker mig faktiskt ha sett denna bild flimra till bland kritikbilder tidigare.
Tyvärr kan man inte kommentera ALLA, eller ens en majoritet av, de bilder man skulle vilja kommentera.
Är dom ok, eller inget speciellt, eller så dåliga/ointressanta att hopp verkar saknas, tenderar dom att slinka förbi. Det krävs att man känner att man spontant har något att säga för att man ska ge sig på den lilla uppförsbacken till tangentbrädan!
Den här rosbilden var schysst, men inget häpnadsväckande, skulle jag tro var min tanke - och så slank den förbi okommenterad.
När den nu kom upp på en egen tråd anade jag ett desperat hjärta - och tog mig den tid jag inte tar mig med så många andra - vilket jag härmed ber om ursäkt för, utan omsvep och utan sarkasm eller ironi.
/Gitte
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Ni har nog missförstått min fråga grabbar...

Jag ville INTE ha någon kommenta på hur BILDEN ser ut, utan hur den kan förändra mitt bildtänkande. Om ni kollar på mina bilder jag har ser ni att alla är smäckta med kommentarer t ex "Å vad fin" men vad hjälper det mig? Jag vill ha konstruktiv kritik på bilden,

Vad skall man göra för att få denna bilden att stå ut från allting annat? Hur skall man kunna bygga upp en bild. Jag skrev att detta var mitt FÖRSTA förslag till en annorlunda bild, och ville inte vara med om kommentarsfiske, så snälla?

Aja, jag tar väll bort posten eftersom ingen verkar förstå meningen
 

vbg_snake

Aktiv medlem
btw ulf. Kritikalbumen innehåller typ "å vad fin, oj vad snygg, fina färger"

jag bryr mig igentligen inte om ifall den har fina färger. Jag vill veta vad folk ser i en bild.Inte bara att den är färglad eller har bra skärpa.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Din tilläggsfråga var faktiskt om bilden var så himla dålig!
Nej, den var bra, men den var traditionell i sin tolkning. Du har inte något grepp utöver det vanliga.
Vilket jag försökte säga.
Hur ska du få till detta extra? Hur bli kreativ? Hur komma på något verkligt annorlunda? DET UNDRAR 99% AV OSS!!!!... om man ska döma av bilderna på FS...
/Gitte
 

Magnus Wahlgren

Aktiv medlem
vbg_snake skrev:
... Men jag vill försöka få med en abstrakt kännsla, linjer och annat lockande i mina bilder, här är ett första test. Vad tycker ni.

Ge mig gärna mycket synpunkter på hur d skulle kunna förbättras

/Martin
Det är inte tydligt formulerat vad du vill ha för reaktioner förutom det som kritikfunktionen är till för.

"Hur d skulle kunna förbättras" Vad då d?

Abstrakt känsla? Jag tycker att bilden är ganska konkret. Det är en relativt vacker blombild.

Linjer? Det finns inte så mycket linjer i bilden vad jag kan se.

Annat lockande? Svårt att svara på hur bilden skulle kunna berikas med "annat lockande".

Sammanfattning: Om du är ute efter något annat än vanlig bildkritik så är det åtminstone för mig svårt att förstå VAD.

Hälsningar

Magnus Wahlgren
 

Loj

Aktiv medlem
Hmm...

Jag tycker Martins fråga är intressant. Den är helt parallell med de frågor Terje ställer om en del av sina bilder. Jag har väntat på att fler än Terje skulle be om analyser på sina bilder i denna typ av forum och jag tycker det är fräscht när Martin nu gör det.

Den respons han får är talande!! Iställer för de svar Terje får - sida upp och sida ned med olika möjliga konstruktiva och fantasifulla kompositionstolkningar - blir han surt hänvisad till kritikalbumen... Är det så att det är enda platsen för diskussion av bildkomposition? Varför får inte Terje det svaret då?

Vill härmed inflika att jag tycker Terjes bildkompositionsdiskussioner är intressanta och tycker att Martin är värd samma typ av svar!

/J
 

Platypus

Aktiv medlem
Bra skrivet Jan - jag tänkte precis samma sak, men kom mig inte för med att skriva ner det. Jag hade hoppats på att få läsa fler bildanalyser (eftersom det inte är en av mina starka sidor är tycker jag att det är intressant att inspireras av andra), men istället hittade jag bara sura inlägg. Trist.
 

cwe

Aktiv medlem
Hej Martin,
då så, kanske lite konkreta synpunkter kompositionsmässigt dårå.

Dels så har du både med motiv och med ram frammanat en ganska traditionell "plansch"-känsla, vilket ibland får blicken (min blick) att glida av bilden. Vi får så många bilder mot oss dagligen att vi ofta undviker - inte-ser - bilder vi känner vi har sett. Något som utmanar blicken, som fångar uppmärksamheten, och håller kvar den till nästa stund, behövs ofta.

Nu låter det negigt, men det är inte så jag menar. Bilden som sådan är bra, och det är en bra form du valt, bra genomfört osv. Det saknas bara något som håller kvar den allra första stunden, så den får en fortsatt "chans".

Kompositionsmässigt så är ju bilden byggd på "punkten" som form, upprepad två gånger. Rosen som sådan fångar och är bra, och sedan kommer upprepningen med en "punkt" till iform av den suddiga rosen. Det stör lite att den är avhuggen i det fallet. För mig får gärna saker vara avhuggna, gör inget med kapade armar, ben, osv - men en kapad punkt är lite svårare.

Det är ju svårt att önska sig "ändringar" av en bild, den är ju tagen redan, så att säga. Men om jag fick önska skulle jag velat ha något tredje, som dels balanserade bilden i övre delen, dels kanske var av ett annat form-element - en negativ kraft. Det hade lagt till spänning i bilden samtidigt som det hade balanserat upp ytorna.

Nu är det här ju lätt att säga och tycka. Själv kan jag inte fota blommor överhuvudtaget - det funkar helt enkelt inte för mig, så ta det med en nypa salt. Som stilstudie tycker jag däremot att den funkar bra!
-Christian
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Hej Christian tack så jätte mycket för din kommentar. Jo jag kan faktiskt ta om detta fotot till 80% nästan. Denna rosen och allting är precis i en park där jag bor.

Det är kul att se hur du ser min bild med punkter osv. Jag skulle igentligen inte behövt laddat upp någon bild alls. Men just denna bilden var mitt senare försök på att försöka gå ifrån det vanliga jag alltid gör. Men som du säger. Jag går fortfarande lite emot plansh kännslan. Jag får försöka fundera ut hur jag skall lösa detta genom en bild. Och vad en sådan bild skulle innehålla mer. Som du säger en negativ kraft som drar ögat till det. Skulle vara kul att höra vad Terje hade viljat ha med i en bild som denna, eller viljat förändra.

/Martin
 

J. Patric

Aktiv medlem
Lite mer ljusa och milt varma färger skulle jag föreslå. Bilden här är inte alls dum, men det är aningen mycket blågrått i den för att jag ska få ett religiöst intryck. Vatten kan förstås ha den färgen, men jag ser inget vatten.

"Edens lustgård" heter det på svenska. Det ger inte mer "känsla" åt bilden med en klyschig amerikaniserad "tv-serietitel".
 

cwe

Aktiv medlem
Hej Martin,
jag är själv lite tveksam till att föreslå förändringar på bilder - dom är ju redan tagna ju! Önskan att alltid ha tagit en "annan bild" leder lätt till en slags perfektionism som för mig hämnar och dödar bilderna. Kompositionen kan lätt bli stel och för "intellektuell", tycker jag.

Så jag skulle inte ha "tagit om" bilden, utan istället tagit en annan bild... :)

Några förslag på "tredje" objektet, skulle kunna vara exempelvis ett mörkt runt parti, som eventuellt bildas från omgivande löv - en "negativ punkt"?

-Christian
 

uge

Aktiv medlem
abstract känsla

Jag ger dig gärna synpunkter. Ta dem för vad de är.

Bilden tycker jag är tråkig. Inte dålig. En ros är ett konvetionellt motiv. För mycket vykort helt enkelt.

Linjer och abstraction!
Prova med att fota rosor på ett nytt och oväntat sett. Dessto längre bort från normen du går dessto intressantare. Hur vet jag inte, men varför inte en död ros, en trasig ros, delar av en ros eller skuggan av ros.
Prova sedan med att utveckla kompositionen, linjer, rörelserikning mm. Addera kanke kontraterande element...
En inte helt okänd tes är: pröva, pröva, pröva – öva, öva, öva...
Och idag med digitalkameror så kan man ju öka det tempot hundrafalt även inom fotografins värld.

MVH
UGE
PS! Jag har inte laddat upp så många bilder själv men har för mig att några "expriment" ligger ute..
Kolla in "iscig" , den är ett litet försök på min väg...
 

Millacamilla

Aktiv medlem
Jag tycker ofta att det är svårt att komma med konkreta svar när det gäller kompositionen... oftast är det bara en känsla jag får vid fotograferingstillfället och bryr mig sällan om regler hit och dit (fast de finns ju där inpräntade från skolan någonstans i ryggranden ändå...).

Mitt råd till dig är att titta på många bilder! Fota mycket och ta dig tid att göra det. Med dagens digitalkameror får jag ofta känslan av att folk inte tagit sig tiden att fundera på motivet innan de tar bilden. Låna en bok på biblioteket om baskunskaperna i kompostion och ta det därifrån, exprimentera, så kommer det att smyga sig på dig. Plötsligt inser du att du tänker annorlunda när du fotograferar. Det finns egentligen inget "nästa steg" utan det är ju hela tiden ett flöde av bilder, tankar och idéer. De bilder jag tog för ett år sedan känns tråkiga nu, alltså utvecklas jag hela tiden när jag fotograferar.

Det kanske bara var en massa flummigt blaj, blaj men jag hoppas i alla fall att det hjälper dig, istället för att låsa dig vid en massa regler.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Tackar så jätte mycket för kommentarerna. Jag var ute idag och följde några råd och prova nya perspektiv osv, bilderna blev faktiskt mycket bättre än jag trott.

Ulf din bild iscig var väldigt häfftig, tyckte verkligen om mönstrena i den och kännslan av något annorlunda som man inte riktigt fick grepp om!

Tackar än en gång!

/Martin
 
ANNONS