Annons

Hur lösa problem med att få bilderna på rätt sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soldyrkare

Aktiv medlem
Hej!

Nu tröttnar jag rejält på detta. Gjorde i December en fotografering med en fotograf för 800 kr. För mig var det lite dyrare än några andra fotograferingar och billigare än andra, alla med professionella fotografer.

Jag lovades vit bakgrund, men en blixt hade gått sönder. Fotografen ska ha fått veta detta på morgonen tror jag det var, men jag kom på eftermiddagen och han sa att allt skulle bli bra. Makeup artisten fick 500 kr.

Det visar sig att det var huvudblixten som inte fungerat, mina bilder har fått grå bakgrund.

Vi bokar en omfotografering. Sent på kvällen dagen innan har fotografen e-mailat mig att kameran gått i golvet och pajat. Har inte e-mail hemma och ovetandes om detta går jag till en makeup artist och till frisören för att ordna en frisyr. Detta går på circa 700 kr.

Väntar, väntar..fotografen dyker ej upp. Nu är fotografen sjuk eller något och jag har bara fått en bild retuscherad, men den ser inte helt naturlig ut.

Vad kan jag göra? Har e-mailat fotografen otaligt många gånger. Skickat honom enbart 6 st bilder att retuschera då han tydligen slängt de 200 bilderna efter fotograferingen. Är detta 2 000 kr i sjön?

Tacksam för svar!

Elisabeth
 

honkan

Aktiv medlem
Oseriösa människor finns det gott om tyvärr!, vet inte om du kan göra ngt annat än att kräva ersättning för dina utlägg! är för dåligt insatt i sådant, tycker synd om dig iallafall och önskar dig lycka till, det finns ju många duktiga fotografer på FS som bor i Stockholm som nog gärna fotar dig! önskar för en gångs skull att jag bodde där! skulle gärna ta bilder av dig och bakgrunden skulle garanterat bli vit =).

//Mats
 

Soldyrkare

Aktiv medlem
Jo

Jo, det är avtalsbrott. Jag har rätt till ersättning eller en omfotografering. En omfotografering kan innebära att han inte dyker upp igen?! Fotografen vill inte ersätta mig och skyller på att han har gått under sin normala taxa, att en normal fotografering kostar 2 000 kr. Det vet jag att de inte behöver göra, och har gett fotografen exempel. Hur gör jag för att kräva honom på pengar? Jag har avtalet på e-mail, dvs att vi avtalade om vit bakgrund, att jag skulle få 200 bilder i utskriftsvänlig storlek upp till en A4 mm., men jag har som sagt bara fått en retuscherad bild på ca 80 k. Hur gör jag praktiskt?
 

davidvpt

Aktiv medlem
Re: Jo

Soldyrkare skrev:
Jo, det är avtalsbrott. Jag har rätt till ersättning eller en omfotografering. En omfotografering kan innebära att han inte dyker upp igen?! Fotografen vill inte ersätta mig och skyller på att han har gått under sin normala taxa, att en normal fotografering kostar 2 000 kr. Det vet jag att de inte behöver göra, och har gett fotografen exempel. Hur gör jag för att kräva honom på pengar? Jag har avtalet på e-mail, dvs att vi avtalade om vit bakgrund, att jag skulle få 200 bilder i utskriftsvänlig storlek upp till en A4 mm., men jag har som sagt bara fått en retuscherad bild på ca 80 k. Hur gör jag praktiskt?
Det har ingen betydelse att han har gått under sitt normalpris. Avtalet är trots allt giltigt. Hade han inte ansett att det avtalsvillkoren är skäliga hade han inte behövt ingå avtal.
Det du ska göra är att anmäla fotografen till ARN.
 

xdork

Aktiv medlem
Kan du representera dig själv så är det bara att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Har du ett avtal så borde det hela vara klappat och klart.

Kan du inte representera dig själv så ta kontakt med ditt försäkringsbolag och kolla hur långt deras rättshjälp sträcker sig, eventuellt kan du få rättshjälp från dem och kan därefter anlita en jurist eller advokat som lämnar in din stämningsansökan till tingsrätten.

ARN kan tycka att han ska ersätta dig för dina utlägg men det finns inga sanktioner mot honom om man inte skulle följa det. Jag skulle gå direkt till tingsrätten.
 

xdork

Aktiv medlem
Re: Re: Jo

davidvpt skrev:
Det har ingen betydelse att han har gått under sitt normalpris. Avtalet är trots allt giltigt. Hade han inte ansett att det avtalsvillkoren är skäliga hade han inte behövt ingå avtal.
Det du ska göra är att anmäla fotografen till ARN.
Nu är han med största sannolikhet näringsidkare och då är det konsumentköplagen alternativt konsumenttjänstlagen som är tillämpbara. Hade han däremot ingått avtalet som privatperson (och även i vissa fall näringsidkare mot privatperson) så finns det paragrafer i avtalslagen som kan göra att avtal ogiltigförklaras på grund av oskälighet (36§ AvtL bland annat). I det här fallet känns det absolut inte så men möjligheten finns som sagt så du kan inte förutsätta rakt av att avtalet är giltigt.

I det här fallet har han inte levererat det som är utlovat och enligt min tolkning borde elisabeth kunna häva avtalet och kräva sina pengar tillbaka.
 
Senast ändrad:

davidvpt

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Jo

xdork skrev:
Nu är han med största sannolikhet näringsidkare och då är det konsumentköplagen alternativt konsumenttjänstlagen som är tillämpbara. Hade han däremot ingått avtalet som privatperson (och även i vissa fall näringsidkare mot privatperson) så finns det paragrafer i avtalslagen som kan göra att avtal ogiltigförklaras på grund av oskälighet (36§ AvtL bland annat). I det här fallet känns det absolut inte så men möjligheten finns som sagt så du kan inte förutsätta rakt av att avtalet är giltigt.

I det här fallet har han inte levererat det som är utlovat och enligt min tolkning borde elisabeth kunna häva avtalet och kräva sina pengar tillbaka.
Oskäliga avtalsvillkor brukar sällan kunna åberopas när det gäller ett så enkelt avtal som att fotografera en viss situation och sedan leverera ett visst antal bilder till ett utsatt pris. Det verkar ju inte som att det är några extraordinära omständigheter som utlöst en särskild klausul i avtalet som har lett till att den ena parten inte kan ha fullföljt sin den av avtalet.
 

Soldyrkare

Aktiv medlem
Tack för alla Era vänliga svar. Det borde vara konsumentköplagen som gäller vad jag vet. Nej, det är inte extraordinära omständigheter, men han kan inte neka till rimlig kompensation har jag fått veta av snart blivande jurister. Och tiden bara går.

Passar på att representera mig lite,
http://www.onemodelplace.com/member.cfm/ID/12986
så visst har jag också lite erfarenhet, men jag är inte alls på samma nivå än.

Vidare har jag avtalet som ett e-mail, dvs jag punktade upp allt viktigt och fick tillbaks ett ok från fotografen.
 
ANNONS