Annons

Dygnsrytm

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Jag har nyligen märkt att man måste vrida sin dygnsrytm ur led om man vill få det bästa ljuset i sina bilder. Att vara ute sent på kvällen och fotografera i skymmningsljuset går bra, men det blir lite kämpigt att gå upp igen klockan två på morgonen för att vänta på att det ska ljusna igen...

Den 22:a juni går solen ned kl 22.14 här i Göteborg. Den går upp 04.14. Därimellan är det ju nästan aldrig helt mörkt, så man kan stanna ute hela natten om man orkar.. Och sedan sova hela dagen?

Hur löser ni andra detta praktiska problem? Sover ni hela dagarna på sommaren? :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Absolut ;)

Eftersom jag redan jobbar nätter så har min kropp anpassat sig :D

Sen är det ju en annan sak att man har en 3-åring som hoppar på en kl 7 när man har varit uppe hela natten. :(

Alternativet är ju att slagga i bilen eller i säcken några timmar när det är som mörkast (Man kan ju blända ner och låta kameran stå o exponera i 4 timmar medans man sover) :D
 

mårten

Aktiv medlem
Hehe.. själv ser jag fram emot 10 veckors sommarlov.. jag lär väl bli ganska inaktiv på dagarna efter en vecka.. :)

Hur långt innan soluppgång brukar du sätta igång?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Lite olika men 1-2 timmar innan...
Sen brukar jag ge mig ut 1 timme innan solen går ner. Undviker att ta bilder precis vid solnedgången då färgerna blir i mitt tycke lite väl extrema.
 
ANNONS