Annons

Paris i Juli..

Produkter
(logga in för att koppla)

mago

Aktiv medlem
Hello,

Nu har det blivit så att man ska till Paris 19:e - 21:a juli. Kommer åka själv och har absolut ingenting inplanerat.

Vore hemskt tacksam om någon hade tips på vad man kan plåta, kika på (typ fotoutställningar osv) eller göra under vistelsen?

Om någon här befinner sig i staden samtidigt och är sugen på att ta en fika eller något så är det bara att höra av sig..

/Mago
 

Lionheart

Aktiv medlem
Ohh, vad jag blev avundsjuk nu. Jag har varit där med jobb ett flertal gånger men tyvärr inte haft tid eller tillfälle att fotografera.

Det finns ju Champs Elysee, Notre Dame, Eiffeltornet såklart men det jag hade rekommenderat är att ge dig in i kvarteren längs floden. Där finns guldkornen! Myllrande stadsliv, basarer och caféer överallt.
Enormt charmigt!

Om du vill ha något att titta på mellan fotograferandet så är ju Louvrén och Notre Dame helt klart sevärt. Det kan man bara inte missa.
Sedan är det bara att sätta sig ner i ett café och beställa en dubbel espresso och njuta av folkvimlet. =)

Trevlig resa!

Mvh / Dennis
 

mago

Aktiv medlem
Låter lite som man tänkt att göra. Men funderar lite på om man kan göra det hela till en liten "fotoresa".

Men caféer blir det nog en del. Hur är det med reglerna att fotografera folk? Är det samma som i Sverige?

Har för mig att Mikael P skrev en artikel om sånt för länge sedan. Ska nog försöka leta rätt på den.

/M
 

Holtin

Aktiv medlem
Öhh...

Här kommer ett svar utan riktning....

Läste faktiskt denna veckan i Svenska dagbladet om att det skall öppna en ny fotoutställning i Paris, ett fotografins hus, i närheten av .....var det...triumfbågen....tror det. Minns ej när de öppnade men det kan mycket väl vara öppet tills du åker, kolla upp !

(Bland de första utställningarna skulle det vara en i erotikens tecken, svartvita porträtt och poseringsbilder)

Var själv i Paris i påskas och vad jag ville göra och till viss del gjorde var att ta mig ut på gatorna tidigt om morgonen för att fånga de första parisborna på väg till jobbet. Eller parkarbetarna, sopgubbarna osv.....

Fånga stadens puls och vila kanske man kan säga....

Hoppas du får det fint !
//Axel
 

FredrikB

Aktiv medlem
mago skrev:
Hello,

Nu har det blivit så att man ska till Paris 19:e - 21:a juli. Kommer åka själv och har absolut ingenting inplanerat.

Vore hemskt tacksam om någon hade tips på vad man kan plåta, kika på (typ fotoutställningar osv) eller göra under vistelsen?

Om någon här befinner sig i staden samtidigt och är sugen på att ta en fika eller något så är det bara att höra av sig..

/Mago
Tre ord, Magnus:

Promenera
Promenera
Promenera

Du kommer hitta motiv i snart sagt varje gathörn. Det är de vardagliga motiven som gör Paris intressant ur fotosynpunkt, inte så mycket de klassiska sevärdheterna egentligen!

Promenera längs Seine, längs de stora boulevarderna, smågatorna, torgen. Det finns hur mycket som helst att plåta. Mina favoritområden är Maraiskvarteren (i östra delen av city) och kvarteren nedanför Sacre Coeur uppe i Montmartre.

Karta, bra skor och mycket film/lagringsmedia m a o! Lycka till!
 

timlu

Aktiv medlem
Klassikerna: Champs Elysee, Notre Dame, Eiffeltornet, la Defance.

Mitt tips: Starta vid Pond Austerlitz (Gare Austerlitz). Där finns Jardin de Plant (botaniska trädgården). Sedan kan man gå västerut längs floden. Du passerar Notre Dame, Louvren och till slut Eifeltornet. Det finns många andra spännande miljöer på vägen, speciellt om du går nere vid vattnet.

Latinerkvarteren har många spännande gatumiljöer.

Versailles, Bois de Boulogn och Montmartre är andra klassiker.
 

timlu

Aktiv medlem
Vill du göra en utflykt lite längre ut så rekomenderar jag katedralen i Chartes sydväst om Paris (längs A11) eller Reims. eller... nä det finns precis hur mycket som helst...
 

mago

Aktiv medlem
Tackar för ALLA tips..

Dock är jag inte så sugen på att fota de kända byggnaderna. Föredrar mycket hellre att fota människor. Därför undrar jag hur det är med lagar och förordningar gällande fotografera personer på stadens gator och torg?

/M
 

timlu

Aktiv medlem
Frankrike har lite knepiga lagar om jag minns rätt. Det är personerna på bilden som har rätt till bilden. Dessutom så får inte byggnader avbildas förrän 70 år efter arkitektens död :-(. Idioti? Ja! Franskt? Väldigt! Eifeltornet går bra att fotografera men belysningen nattetid är upphovsrättsskyddad och får inte fotograferas. Nu kan iofs lagarna ha ändrats eller jag förstått dom fel men dom är precis så knasiga som jag skulle förvänta mig av frassarna (jag har bott i Frankrike i ett år).
 

timlu

Aktiv medlem
Ett tips till: FOTA INTE POLISER!!!!!! I bästa fall blir du bara utskälld. I värsta fall blir filmen beslagtagen och du själv arresterad och förhörd. Dom är lite känsliga pga terrordåd...
 

mago

Aktiv medlem
Tim.. En kompis fotade poliser när han var i New York och de var lite känsliga de med..

Dock upplevde jag aldrig det när jag var i NY i höstas. Men det är väl från person till person..

/M
 

RolandM

Aktiv medlem
Antar att det klassiska turistatraktionerna i Paris är öppna i juli. Hitta nya vinklar på Eifletornet eller triumfbågen och fånga kafélivet?
 

thomazl

Aktiv medlem
timlu skrev:
Ett tips till: FOTA INTE POLISER!!!!!! I bästa fall blir du bara utskälld. I värsta fall blir filmen beslagtagen och du själv arresterad och förhörd. Dom är lite känsliga pga terrordåd...
Jag var i Paris över midsommar och fotade poliser o militärer de brydde sig inte så mycket vissa vände bort ansiktet bara!
De verkar mycket nervösa där nere, kryllar av tungt beväpnade killar på gatorna.
 

mago

Aktiv medlem
Återstår väl att se om det springer omkring lika mycket poliser och militärer i Paris som det gjorde i New York i november.. Hoppas faktiskt på det. Särskilt militärer. De brukar kunna ge lite kontrast i bilder. Men iofs är det inte dem jag i huvudsak tänkte fota. =^)
 

peternilsson75

Aktiv medlem
Inne i "centrum" har du så klart alla de vanligaste (eiffeltornet, triumfbågen osv) men du MÅSTE åka till kyrkogården "Cimetiere du Pere Lachaise". Där ligger en massa kändisar som Edit Piaf, Chopin, Jim Morrison och stället är mycket speciellt och besöks av en hel del folk. Kyrkogården är väldigt speciell och det kan bli mycket bra svartvitt där.

Ett annat MÅSTE är La Defence. Parisarna har valt att lägga affärscentrum med en massa skyskrapor cirka en mil utanför det vanliga centrum, och det området heter just La Defence. Åk dit, du kommer att gilla alla enorma byggnader och speglingar. Här är ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=135589&pf=31706

Trevlig resa!

PS: Gillar du det morbida, finns det ett museum under marken med en massa katakomber. Om jag inte minns fel är det en dryg kilometers gång man går, och där har man lagt upp skelletdelar, mest kranium, bäcken och lårben från 6 miljoner lik, i olika mönster. Detta var visst något man gjorde för att rensa upp Paris kyrkogårdar för länge sen och samla "resterna" på ett ställe. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt var det är, men du hittar säkert det i någon guidebok. Gör du inte det och ändå är intresserad, så skicka ett mail så kan jag leta reda på var det är. Det är trots allt ett ganska coolt ställe. DS

PN
 
Senast ändrad:

Linkan

Aktiv medlem
missa inte monmarte med sacre couer eller hur det stavas.. mysiga kvarter om än aningen turistiga på sina ställen...
 

mago

Aktiv medlem
Jag tackar för tipsen.. Nu kommer jag iofs inte vara i Paris så frukstanvärt länge. Men ska nu hoppas på bra väder och ha kameran med mig. Så den som lever får väl se vad det blev till slut.

Dock kommer det dröja med bilder då jag inte hem, utan beger mig direkt från Paris till fiske kring Kiruna. Härligt med lite kontraster. =^)
/M
 

thomazl

Aktiv medlem
mago skrev:
Återstår väl att se om det springer omkring lika mycket poliser och militärer i Paris som det gjorde i New York i november.. Hoppas faktiskt på det. Särskilt militärer. De brukar kunna ge lite kontrast i bilder. Men iofs är det inte dem jag i huvudsak tänkte fota. =^)
Som sagt de var inte svåra att hitta för två veckor sedan iaf...
Se:
http://thomaz.se/photo.php?photo=1327&album=46&nr=49
och
http://thomaz.se/photo.php?photo=1350&album=46&nr=75

T
 

mago

Aktiv medlem
Thomas> Kikade igenom dina bilder från resan. Gav en hel del uppslag.. Dock verkade inte vara billigt med öl.. Suck!!
 
ANNONS