Annons

Tälta i södra italien?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanca

Aktiv medlem
Hallå
Jag och min flickvän ska åka till södra italien i 3 veckor och tänkte försöka bo så billigt som möjligt.
På planen finns turistande i Rom, Neapel, capri, vandring i La sila, sol och bad längs kusten kring tropea.. även en tur till Reggio di Calabria hoppas vi kunna klämma in.

Är det någon som har erfarenhet av campingar eller annat billigt boende i södra italien? (Söder om Rom, mestadels Kalabrien men även basilicata)


Även tacksam för tips om fina resmål där nere!
 

defiant

Aktiv medlem
en lite varning bara, om du har med dig dyr kamera mm så var försiktig med rånare/pirater eller vad det nu kallas för, finns på både campingplaster och vägar
 

jbergholm

Medlem
Beror lite på hur ni reser. Jag var runt i Europa med bil förra sommaren och hade också som avsikt att bo så billigt som möjligt. Vi gjorde så att när natten kom uppsökte vi mindre och mindre vägar för att slutligen i skydd av mörkret gå i läger på ett fält eller liknande. Sov under bar himmel i stort sett hela resan och la inte en euro på boende under tre veckor.

Säkerhetsaspekten? Givetvis kan det vara farligt att lägga sig och sova på okända platser. Vår filosofi var att om ingen såg oss under timmarna vi sov så skulle inte heller någon kunna göra oss illa.

Reser ni utan bil blir det inte genomförbart att bo på det viset. Konceptet bygger ju på att man lägger lite distans mellan sig och närmaste tätbebyggelse.

Lycka till!
 

Pongu

Aktiv medlem
Jag skulle inte rekommendera att ni sover under bar himmel i trakterna kring Rom och absolut inte utanför Napoli. Dels är det olagligt, dels är kriminaliteten hög i dessa områden.

Jag vill slå ett slag för Amalfikusten och ön Stromboli mellan Napoli och Sicilien, en av världens få aktiva vulkaner med utbrott ungefär varje halvtimme. Man kan bestiga vulkanen och ganska tryggt befinna sig ovanför kratern när det börjar spruta stenar! Fint fyrverkeri på natten. Jag övernattade två nätter på vulkanen. Det är inte tillåtet, men ingen verkade protestera.

/Pontus
 

jbergholm

Medlem
Jag skulle inte rekommendera att sova på en vulkan, dessutom är det olagligt! ;)


Ha en skön semester vad ni än gör. Själv tänker jag på bo under bar himmel på balkan i en månad.

Vad jag försökte säga tidigare var att med rätt val av förläggningsplats så kan det vara säkrare där än på tex en camping.
 

Pongu

Aktiv medlem
jbergholm skrev:
Jag skulle inte rekommendera att sova på en vulkan, dessutom är det olagligt! ;)
Nej, jag vill inte rekommendera det heller, just eftersom man inte får det. Vilket syditalienare skiter i. Om de ser en skylt som säger att något är förbjudet tas det som en anledning att göra det, även om man inte hade en tanke på det från början! Men jag visste inte att man inte fick när jag övernattade, så jag skyller på det! ;-)

Halvvägs upp var riktigt mysigt att ligga och titta på de glödheta stenarna som skickades upp i luften med jämna mellanrum, rullade ner längs ena sidan och kyldes med en väsande ljud när de nådde vattnet. Andra natten sov vi på toppen eftersom det blåste upp till storm och det kändes riskabelt att klättra ner. Det var inte lika mysigt... Kallt som tusan i vinden trots två i samma sovsäck, och ibland svepte svavelångorna in över en så det stack i halsen och luktade ruttna ägg. Hyfsad känsla att titta NER i en aktiv vulkan dock. Det går guidade turer hela tiden och risken att man får en sten i huvudet är minimal. Men det var en tysk tjej som dog för ett antal år sedan när det kom ett ovanligt kraftigt utbrott och hon fick ett halvmeters stenblock i huvudet medan hon sov...

/Pontus

PS. Jo, Capri kan väl vara fint, på sitt sätt. Och trevligt utflyktsmål? Ja, om man inte som jag hatar att trängas med feta amerikaner. Tycker det finns både finare och billigare ställen i området. DS.
 

johanca

Aktiv medlem
Tack för alla svar och tips, verkar som att vi ska strunta i Capri..

Vi kommer mestadels vara långt söder om Napoli, hoppas att det är lugnare där nere.

Någon som bott på Campingar där nere?
 
ANNONS