Annons

forumens form

Produkter
(logga in för att koppla)

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Jag tror att forumen skulle förbättras om man gör som Herr Utsi skrev att man kan se vilket svar som tillhör vilket inlägg, dvs trådade diskussioner på samma sätt som i gamla hederliga Usenet news om nu någon vet vad det är.

Man får mycket bättre överblick och kan snabbt sortera ut mindre intressant inlägg eller trådar.

Forumen är ju redan trådade på sitt sätt, dvs det finns ett ämne (fotosidan.se) och inom det finns det flera diskussioner (den här tex) och varje diskussion har flera inlägg, så det handlar mest om att ändra utseendet på forumen.

Tro mig, news layouten är fortfarande bästa sättet, jag har hållt på med just sånt (bygga och använda forum) i cirka 10 år och det är fortfarande oöverträffat.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om man bara höll sig till ett ämne i en diskussion så behövs inga trådar, herr Malmberg ;) (Jag flyttade detta till en egen diskussion för att inte "spåra ur" diskussionen om bildbedömning helt)

Skämt åtsido, valet mellan linjära och utgrenade diskussioner är inte självklart för mig trots att jag också har använt News i snart 20 år - det finns en hel del fördelar med att kunna läsa allt sekventiellt också, speciellt när man kommer in senare och vill läsa ikapp.
Den multigrenade formen kan vara svår att följa den också om diskussionen pågått länge tex och man är ute på många grenar men egentligen pratar om samma ämne. Det är när diskussionen drar iväg åt många olika håll man saknar trådarna. Bäst vore om man hade båda möjligheterna förståss, jag har bara sett en forumprogramvara som lyckats göra det förståeligt och bra.

Nå hursom, en vidareutveckling av diskussionsforumen är inte på tapeten på ett bra tag, så vi får köra så här. Det är ändock mest en fråga om vana.

Uppmaningen till er är att när man vill börja prata om ett nytt ämne startar man en ny diskussion istället för att skriva det i en befintlig. Då blir det mycket lättare för nya besökare att hitta och komma in i den nya diskussionen, än om den ligger långt ner i en annan diskussion (med då helt ovidkommande rubrik)
 
ANNONS