Annons

Rockfoto/Festival/ minimal utrusning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melker Humala

Aktiv medlem
Så här ligger det till:

Jag ska åka på Arvikafestivalen och jag har aldrig plåtat festivalgig innan. Till saken hör att vi ska tälta och därför vill jag slimma ner utrustningen ganska mycket då jag kommer att behöva bära allt med mig hela tiden. Följdaktigen har jag nu stor beslutsångest inför vilka grejer som får stanna hemma.

Blixten (SB-24) måste jag nog ha med men jag kan inte bestämma mig för vilket hus (F4, F50, F-301). Gluggarna då? ja det är lika illa där 80-200mm 2.8 är nog inte så dumt på kvällen men det väger ju en del.....funderar därför på att ta MF 135mm 3.5 istället. Favoriten för tilfället är MF 50mm 1.8 så det får nog följa med det är ju dessutom ljusstarkt men kan ju inte användas på min F50.

Ja man kan nog se det som antingen

F4, 80-200mm, 50mm 1.8 eller lättvikts-kittet: F-301, 135mm 3.5, 50mm 1.8

tredje alternativet är F50 med 35-135mm 3.5-4.5 men jag anar att det är väl ljussvagt. sedan har jag ett 19-35 zoom men det kommer jag väl knappast ha så mycket nytta av eller?

Tja alla tipps är välkomna.

Melker
 

afrika

Aktiv medlem
Vad tror du om bara 50mm?..

Jag personligen gillar inte alls konsertfoton och skulle nog försöka fånga festivalen och dess stämning istället. men det är ju jag bara.
Då behöver du nog ingen blixt heller :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När jag var på Hultsfred använde jag min 16-35 till 80 procent och min 70-200/2,8 till resten.

Ska du plåta band behöver du både tele och ljusstyrka - så 80-200:an tycker jag att du ska ha med.

Sen är det trevligt med vidvinkel för kompisar och publik. Det behövs rejält med vidvinkel i tältet... :)

Så en 19-35:a och en 80-200/2,8. Skit i blixten. Fuji 400 pressad 2 steg är billigare är en Fuji 800 och lika bra, tycker t o m att det brukar bli bättre.

Exempel på 70-200/2,8 och Fuji Superia 400 pressad 2 steg:

http://www.froderberg.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=58507
http://www.froderberg.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=64346

Jag använde bara min 50/1,8 till en bild på hultsfred. hade lika gärna kunnat vara utan.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Tack för all input!

Men du magnus du kör alltså bara superia 4oo med EI1600?!? Ska den bara köras i vanlig standard C-41 sedan eller??

M
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Melker Humala skrev:
Men du magnus du kör alltså bara superia 4oo med EI1600?!? Ska den bara köras i vanlig standard C-41 sedan eller??
Jag jag kör ofta Superia 400 som pressas 2 steg.

Det är vanlig C-41 framkallare men med längre tid. Det är inte alla labb som klarar det, så man får kolla upp det. Det brukar inte kosta något extra.

Jag körde digitalt senast, men min kompis körde Fuji 400 pressad 2 steg och framkallade på Odenlab i Stockholm.
 

emilsall

Aktiv medlem
Bra tips med pressad 400! Jag har bara vågat pressa 800:an till 1600, men det såg onekligen ut att fungera bra med 400 också. Skall testas.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
emilsall skrev:
Bra tips med pressad 400! Jag har bara vågat pressa 800:an till 1600, men det såg onekligen ut att fungera bra med 400 också. Skall testas.
Det knäppa är att jag fått finare korn med pressad 400:a två steg än med Fuji 800 pressad ett steg. Dessutom är 400:an betydligt billigare.
 

emilsall

Aktiv medlem
Hmm, jag har aldrig satt mig in i hur det fungerar rent tekniskt, men det låter väl ganska logiskt? Kornen har väl den fysiska storleken de har, även om man pressar filmen? Jag trodde man snarast riskerar att tappa lite dynamik vid pressning.

Oj, ett sidospår kanske. Melker, jag håller med föregående talare, ta med 19-35en! Det är många gånger man vill få med mycket på festival.

Några halvdana bilder jag tog på Arvika förra året, med 20 mm:
http://www.emilsall.net/arvika03/index.php?pic=02
http://www.emilsall.net/arvika03/index.php?pic=05
http://www.emilsall.net/arvika03/index.php?pic=15
http://www.emilsall.net/arvika03/index.php?pic=21
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
emilsall skrev:
Hmm, jag har aldrig satt mig in i hur det fungerar rent tekniskt, men det låter väl ganska logiskt? Kornen har väl den fysiska storleken de har, även om man pressar filmen? Jag trodde man snarast riskerar att tappa lite dynamik vid pressning.
Nej. Kornen blir större ju längre tid man framkallar. Men slutresultatet blir ändå riktigt bra i just detta fall. Jag har dragit upp mina 400push2-bilder mycket stort.
 

Damocles

Aktiv medlem
Just 400an skryter väl med att den är väldigt finkornig för en 400 film, kan den månne vara av en nyare typ än 800an. Men din pressning ser grym ut.

Just fujis 400 tycker jag är helt ok, kollegan körde 200 för han inte vill ha kornigt, sen när han fick se 400an tyckte han inte det var någon ide med 200 längre, iaf inte för små kopior.

Dessutom tycker jag den är relativt lättscannad, även med billigare scanners.
 

Ludwig

Aktiv medlem
Jag skulle säga 80-200, Sb24, F4. Fuji Superia 800.Ta med 19-35an också för allmänna bilder på festivalen.

Okej det är inte det lättaste kitet men det är stryktåligt och ser respektingivande ut (kan vara viktigt på spelningar). Blixten skulle jag absolut ta med och köra med rear-sync för det mesta (om det är konserter som ska fotas), alternativt slow sync. Kör inte "vanlig" synk på bilderna om du inte vill ha den där "partybildskänslan med ljusa figurer mot kolsvart bakgrund" på spelningen.

Manuell är inte kul på konsterter om det inte är väldigt stillsamma band som spelar. Annars är 135 en alldeles ypperlig brännvidd för konserter om man kan komma nära scenen.

Lycka till, släng upp lite bilder när du är klar!
 

MagnusG

Aktiv medlem
Halloj! Är inne i lite samma sits, ska till arvika och är lite orolig för att jag kommer släpa med mig rubbet..

D100, 17-35, 70-200, sedan en fisheye, normal och extender, de är ju så små.. Och någon blixt måste man ju nästan ha.

ELLER, klarar man sig med en 17-35 och därigenom både slippa att vara orolig över utrustningen samt bryta ryggen.

Några tankar?
 

Mazy

Aktiv medlem
Trevligt att det dyker upp lite fotosidanpersoner på arvika, hoppas vi ses där :)

Själv blir det nog 17-35, 28-105 och 75-300 + blixten samt tripper som får hänga med. Ryggsäck och ställe att låsa in prylarna på är nog ett måste för mig.
 

Fragola

Aktiv medlem
oooh kraftwerk på arvika status att ha sett dom, synd bara att det ligger lite för långt bort för mig...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
MagnusG skrev:
ELLER, klarar man sig med en 17-35 och därigenom både slippa att vara orolig över utrustningen samt bryta ryggen.

Några tankar?
Jag tror att de bästa, mest unika bilderna får man med vidvikel. Bilder på festivaldeltagare och scenbilden med mycket närvaro.

Med tele blir inte bilderna så spännande. De förlorar lätt nerv. Artistbilderna blir lätt likadana som alla andras.

Jag hade i stort sett samma prylar som du på Hultsfred och gick runt med dem ständigt. För mig var det inte jobbigt. Men nu när jag tittar på bilderna så är telebilderna rätt trista.

MagnusG skrev:
D100, 17-35, 70-200, sedan en fisheye, normal och extender, de är ju så små.. Och någon blixt måste man ju nästan ha.
Du behöver banta lite. Satsar du på artistbilder behöver du zoom. Konverter räcker sällan ljuset till för.

Normalen kan du definitivt ta bort. Visst är den liten och smidig. Men en 17-35:a räcker långt.

Väljer du att inte ha med zoomen så är normalen bra att ha. Räcker ju långt om du står framför scen eller vid kravallstaketet på mindre scener.
 
Senast ändrad:

Melker Humala

Aktiv medlem
Jag kommer att springa omkring med en vit Boblbee ryggsäck och med F4:an i högsta hugg :) så ser ni mig så kom fram och hälsa.

Melker
 
Senast ändrad:

MagnusG

Aktiv medlem
Ser nu att det finns goda möjligheter till värdeförvaring, så det blir till att släpa med telen, den med extendern funkar dagtid för att fota folk när man inte orkar resa sig från solstolen och ölen ;)

Säg gärna hej till mig också, runt 190 lång, blond sak, med en D100 över axeln..
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
Jag tror att de bästa, mest unika bilderna får man med vidvikel.

Hmmmm, låter lite vasst å säga d tycker jag;)
Vilken bild är meer unik än den andra,,,, ytterligheter är ju kanske lätta att skillja på men,,

**

Till trådförfattaren säger jag som så,,, ta med minst möjligt. Kanske bara 50 1,8.

Ett fint komplement till en 50mm skulle kunna vara ett 135 2,0,,,,

Men visst fungerar standardzoomen som vanligt hyffsat bra i även dessa situationer;)

Unika bilder (bildmässigt i alla fall) kan man nog lika gärna skapa i ett 50mm som en stjärnkikare;)

Mvh Niclas,
 
ANNONS