Annons

Vilken scanner skall man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

m.bucht

Aktiv medlem
Skall skaffa mig en scanner.
Har tittat på Epson 1250 photo och 1650 photo, båda har ju dialock som kan vara bra att ha.

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa två ganska olika scanners?

Dialocken bra eller dålig?

Snabbhet?

I största allmänhet?

Skall jag tänka om och välja en annan?


Tacksam för ett vägledande svar...

/m.bucht:confused:
 

Jeppe

Aktiv medlem
Många här gillar inte dialocken. Men för scanning för andvändning i datorn och på webben så är en 1650 alldeles utmärkt. Dock räcker inte upplösningen till för att skriva ut kopior av någon större storlek, möjligen då 10x15. Knappast större, då får man gå på epsons 2450 eller Canons 2400UF och då hamnar man ju mellan 4-5000:- istället för 2-3000:-

Jag tycker nog att du ska satsa på en 1650 som har högre upplösning och ett riktigt dialock. 1250 har bara en liten adapter.

Canon har en som heter....D660U ? tror jag visst, som också spelar i samma division som Epsons 1650 Photo.

Men ska du upp i 4000:- klassen så har ju Minolta en riktig filmscanner.

Dock beror ju det på om man redan har en flatbädd eller inte, när man gör sitt val.
 

Linmajon

Aktiv medlem
En scanner för en tusing är ofta tillräckligt bra. En billig filmscanner (Minolta) kostar 4000. Summa: 5000:- Tänk på det.
 

Mr P

Aktiv medlem
Angående Canons D660U

Tänkte bara på en liten varning angående denna scanner..har själv en den funkar väl bra...men ett frågetecken är hur mjukvaran i form av drivrutiner är skrivna...och hur väl insatt suporten på Canon verkligen är angående problematik kring sina egana produkter.

Köpte scannern och hade det tungrott att installera nder Milleniumet som jag körde då..sluta med att om installera Os och installera Scannernförst..vilket tog flera timmar mot ett par min som tidigare hårdvara av andra tillverkare brukar ta.
Skulle sedan uppgradera till Experience och både hp skrivare och webbcam funka direkt efter att ah laddat nya rutiner och gick smidigt att uppgradera..men inte nämnda scanner..hitta drivrutiner på deras hemsida som inte fungera..tog kontakt med support som försökte avhjälpa under en timme nästan..sa att hon skulle ha numret och återkomma..hördes aldrig av.
Så mitt val nu är att sälja scannern och köpa annan eller köra datorn med två operativ och scanna under ME
 

Mr P

Aktiv medlem
Ok tack Jeppe...ska prova den..hoppas att det inte var samma som jag har försökt köra..får kolla det..Tack för hjälpen i alla fall..*ler*
 

pettersson

Aktiv medlem
windows me! ha ha ha, det är ju för helvete det sämsta ms har åstakommit, nä gå tillbaks till 98 eller uppdatera till 2000/xp, för win me är den renaste skit jag har använt, inte konstigt att scannern inte fungerar. DOS är bättre...

Andreas.
 

Mr P

Aktiv medlem
Andreas du har nog fått det om bakfoten lite.
Ja Me är skit..därför jag uppgraderade till XP och det är under XP som scannern nu inte funkar..gjorde det under ME efter mycket om och men där med..
 

Mr P

Aktiv medlem
Jeppe!! du är en klippa..*ler*...Du lyckades med det som Canonsuporten gick bet på...de rutinerna funkade.

Kanske ska göra rent Scannern nu och scanna några kassa bilder ala Pierre för att terra er i ren glädje yttring...*ler*
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
En scanner för en tusing är ofta tillräckligt bra. En billig filmscanner (Minolta) kostar 4000. Summa: 5000:- Tänk på det.
Nu får du allt förklara dig! Hur menar du att den är "tillräckligt" bra?

Att scanna papperskopior är alltid fel tycker jag, och är ett onödigt och försämrande steg, nästan värre än att modifiera en jpeg :)

/ johan
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ehhh... DU tycker det är fel ja......
Dessutom är det riktigt svårt att scanna ett A4 i en filmscanner....;)
 

pettersson

Aktiv medlem
Mr P skrev:
Andreas du har nog fått det om bakfoten lite.
Ja Me är skit..därför jag uppgraderade till XP och det är under XP som scannern nu inte funkar..gjorde det under ME efter mycket om och men där med..
Hmmm... ok, jag kör en flatbädd canoscan n650u under xp och det funkar bra, okej det går *segt* men det är nog mitt fel... 64mb ram, 450MHz :D inte jätte bra, men det funkar bra till det jag använder datorn till mest: lyssnar på musik och glor på fotosidan.se.

Andreas.
 

Mr P

Aktiv medlem
pettersson skrev:


Hmmm... ok, jag kör en flatbädd canoscan n650u under xp och det funkar bra, okej det går *segt* men det är nog mitt fel... 64mb ram, 450MHz :D inte jätte bra, men det funkar bra till det jag använder datorn till mest: lyssnar på musik och glor på fotosidan.se.

Andreas.
Har fått igång min CanoScan D660U nu under Xp...så den funkar...gällde bara få rätt drivrutin.
64 mb är ju lite lite under Xp..sen om man har en USB scanner blir det ju segt hur man än gör..*ler*
 

Jeppe

Aktiv medlem
pettersson skrev:


Hmmm... ok, jag kör en flatbädd canoscan n650u under xp och det funkar bra, okej det går *segt* men det är nog mitt fel... 64mb ram, 450MHz :D inte jätte bra, men det funkar bra till det jag använder datorn till mest: lyssnar på musik och glor på fotosidan.se.

Andreas.
64MB under XP ??? uhhhhhhhhh... sluta köp fotoprylar och lägg 1000:- på Ramminne istället..
;)
 

pettersson

Aktiv medlem
Jeppe skrev:


64MB under XP ??? uhhhhhhhhh... sluta köp fotoprylar och lägg 1000:- på Ramminne istället..
;)
Jag tänkte men killen i datorbutiken hade problem med leveranserna, så jag trötnade och har inte orkat beställt heller...

Nu drömmmer jag om en P4 2000MHz med Northwood-kärnan 0.13mikrometers ledningsteknik:D, minst 512mb rdram, dvd, 80gb hd 10 000rpm, geforce 4 128md ddr minne, bredband... *drägel* men...

Det får vänta jag köpte en sån här jävla paket dator på off-off på den tiden när man inte kunde något om datorer... så utbygdnadsmöjligheterna är minst sagt små. Känns onödigt att lägga mer pengar på skiten.

Andreas.
 
ANNONS