Annons

Grym Sportbild!

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
I Söndags såg jag en ovanligt bra bild från någon fotbollsmatch. Samma bild i lokaltidningen i Måndags. Totalt ointresserad som jag är av sport så vet jag förstås inte vilken match det gällde, men det vet nog de flesta andra...
Bilden är på en kille på knä som just gjort mål med båda nävarna knutna och med en otrolig blick.
Bilden är super-skarp och tagen i exakt rätt millisekund. Jag blir fascinerad av så bra sportbilder.
Vet någon vem fotografen var och vilket objektiv som användes, film, bländare etc??...:D
 

Jeppe

Aktiv medlem
Vem spelade, vilken tidning ? :confused:

Tror det kan bli svårt att få fram bländare och brännvidd även om du får tag i fotografen, jag tror inte pressplåtare noterar sådant..;)
 

Linmajon

Aktiv medlem
Sant, men bilden har nog potential att få något pris, typ Årets Bild eller så.
Tidningarna var DN (Söndags) Östgöta Correspondenten (Måndags). Den var säkert i många tidningar.
 

kaw

Aktiv medlem
Plockade fram del C av DN söndag 14 april. Killen på knä är Andreas Andersson fotograferad av Roger Vikström. Brännvidden gissar jag är minst 300 mm - bakgrunden är ordentligt suddig.
 

jonte11

Aktiv medlem
Om jag får gissa..

..så är det inte alls omöjligt att få fram slutare och bländare om du frågar. De flesta sportfotografer använder digitalkameror, särskilt vid utomhus idrott. Så det finns lagrat i bildens Exif fil.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det är inte samma bild i Corren och DN. Corren har en bild från Pressens Bild, fotograf är Björn Tilly, medan DN har en bild från Scanpix, Roger Vikström som kaw mycket riktigt säger.

De är rätt lika, fotograferna har stått brevid varandra. Vikströms bild är lite tajtare skuren.
 

Roger Vikström

Aktiv medlem
ang andreas andersson

bilden är tagen med Nikon D1H med 300 + konverter
400 asa 800/4 så det blir 420x1.5 för den som orkar räkna föredrar tajta sportbilder kl att få berömm inte fta man får det
 

Roger Vikström

Aktiv medlem
vet inte om jag kallar det för en sport bild men visst den är helt ok Andreasson bjöd ju på den kommer nog att lägga upp den på min hemsida vad det lider har lite mycket just nu . Ja det stämmer att jag tar bilder för Computer Sweden men det är ju knappast sport
 
ANNONS