Annons

problem med kort skärpedjup och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Axel_Demker

Avslutat medlemskap
När jag befinner mig i en mörk omgivning och har inställd en 1/60 och bländarautomatik får jag ofta 1,4 på mitt 50mm-objektiv, som svar (vid användning av film ISO 400). När jag då fälller upp den inbyggda blixten förändras inget utan det är fortfarande bländare 1,4 som föreslås. När jag då tar på zoomen på kameran istället, med lägsta bländare 4,5 i 50mm-läget händer samma sak; 1/60 och bländare 4,5, dock som blinkande - när jag fäller upp blixten blir det bländare 4,5 som föreslås. Samma motiv och samma mätsystem. Detta uppstår på två olika kameror - en Mz-7 och en Mz-5N. Observera att det är 400-film i båda kamerorna.

Rimligen borde ju motivet fungera att exponeras med 1/60 bländare 4,5! Varför blir det då bländare 1,4 med mitt 50-objektiv?

Någon som vet varför?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kamerans ljusmätare vet inget om blixten. Den väljer exponering efter omgivningsljuset.

Ställ in kameran manuellt istället. Då kan du välja vilken bländare du vill, så länge blixtens ledtal räcker till för avståndet till motivet.
 

Axel_Demker

Avslutat medlemskap
Ibland vill ju kameran ha blixt - den indikerar en blixt i sökaren - betyder inte det att den behöver blixt för att göra motivet tillräckligt ljust för att kunna exponera det?

Om ljusmätaren inte påverkas av blixten förklarar ju det en hel del. Men betyder det att om man ställer in kameran i manuellt läge (eller tidsautomatik?) och väljer en mindre bländare så kan man strunta i att ljusmätaren indikerar att det är för mörkt, om man har koll på blixtens ledtal?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Axel_Demker skrev:
Ibland vill ju kameran ha blixt - den indikerar en blixt i sökaren - betyder inte det att den behöver blixt för att göra motivet tillräckligt ljust för att kunna exponera det?
Det betyder att den tycker att slutartiden blivit för lång för att handhålla kameran.
Axel_Demker skrev:
Men betyder det att om man ställer in kameran i manuellt läge (eller tidsautomatik?) och väljer en mindre bländare så kan man strunta i att ljusmätaren indikerar att det är för mörkt, om man har koll på blixtens ledtal?
Precis. Kamerans inbyggda ljusmätare är bara intressant för att balansera blixtljuset mot det befintliga ljuset. Använder du blixten som enda ljus kan du ignorera den.
 
ANNONS