Annons

AGFA Duoscan F40

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
Någon som har något att tycka om denna scanner.

Jag letar efter en scanner som jag kan använda från allt till småbild till 4x5 tum, och påsiktare.

Användas till utskrift A4-A3 med Epson bläckstråleskrivare och publ. på internet.

Tips, tankar och idéer ??

/jacob
 

mipert

Aktiv medlem
Fotade du inte med 8x10!
(Annan tråd)

Jag kan inte rådgöra men jag har beställt en Epson 2450 som jag skall använda till 6x7 och 4x5".

Om den kommer innan du bestämt dig kan jag göra en inskanning åt dig som test.
 

steinick

Aktiv medlem
Det är en utmärkt produkt. Dock är upplösningen bara 1200 ppi, vilket kan vara i underkant för småbild. Färgdjupet är 14 bitar, det är bra.

Anledningen till att de säljs ut är att Agfa har upphört med tillverkningen av konsumentskannrar.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Trots att de rear den nu, så är det ett förhållandevis högt pris för den prestanda som den ger. 1200x2400 räcker inte till för att köra ut A4 från småbild. Möjligen då från 4x5".
Till Internet räcker den då följdaktligen alldeles utmärkt.

"Prints on paper:

If you want to make prints on paper you will want the highest resolution you can get out of a scanner. Here's why.

Here are the sharpness levels that correspond to different real resolutions as printed out on paper. These have to be the real optical resolution of the image as printed on the paper, not up-converted resolution through a resize and resample command in Photoshop or scanning software:

600 - 720 DPI is contact-print photo quality. Very few people print this high.
300 - 360 DPI is the quality you see printed in a typical magazine. Try to stay at least at 300DPI because at lower resolution quality falls. Shoot for at least 300DPI in everything you print.
150 - 180 DPI is usually OK for uncritical snapshots, or big prints you don't need really sharp
72 -90 DPI is poor, it's what you get when you illegally hit "print" from my website and print the copyrighted images. Don't do this; it looks awful.


Multiply the inch dimensions of your intended print by the DPI above corresponding to the quality you want, and that's how many pixels you need on each side of your scanned image.

Divide those pixels by the size of your original in inches (1" x 1.5" for 35mm) and that's how many true scanner DPI you need.

For example, for an 8x10" print at magazine quality you need (8 x 300) x (10 x 300) or 2,400 x 3,000 pixels.

If you are starting from a 35mm slide, that means you need to scan at about 2,400 real DPI.

You'll see that scanning a 35mm slide even at 3,000 DPI only lets you print a so-so 10" x 14" print, and scanning at 1,000 DPI only allows a 3x5" print before it starts getting soft.."


klippt från:
http://www.kenrockwell.com/tech/scanner.htm

Som sagt för en utskrift i storleken 20x35 så krävs en scanning på 2400x3000 pixels.
 

Jacob vP

Aktiv medlem
OK.. ska kanske kolla in Epsons 2450 också.

...."Fotade du inte med 8x10!"... jodå...fast inte mycket... :)

jacob
 

harabergsmannen

Aktiv medlem
hmm.. det där med dpi, ppi och upplösning är jävligt svårt att få kläm på, den saken är klar. Det verkar finnas lika många räkneformler som skannrar.... Ovanstående artikel klargjorde kanske saker och ting lite grand. om den nu stämmer :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ska du köpa F40'n så köp på www.dustin.se där är den billigare än på scandinavian...(4993.75:- för att vara exakt)
Sen tror jag personligen att Epson 2450 är ett bättre köp av dessa två.
 

JFK

Aktiv medlem
Agfa Duoscan F40

Jag lämmnade tillbaka min til Scandinavian för jag tyckte den var värdelös till att skanna mellanformat... Det fanns inte ens filmhållare till vanlig 120 film...
Sen blev det gryningt och annat trams just på mellanformat, det gick bättre med 35 mm vilket jag tyckte var konstigt...
 

abbebus

Aktiv medlem
Vi har flera Duoscan F40 på jobbet och jag har testat att skanna 35mm dia med dem.

Resultatet blir kanonbar sånär som på en (mycket viktig) punkt: skärpan är totalt kass.

Skillnaden mot min Minolta Dimage Scan Dual är MYCKET stor. Minoltan är däremot ganska dålig till att skanna dior, som oftast blir så mörka att de inte ens går att fixa i Photoshop. Till negativ film är den däremot mycket bra.

En kombination av dessa skannrar med Minoltans skärpa och Agfans förmåga att träffa rätt avseende färg, ljus, kontrast etc skulle vara KANON!
 
ANNONS