Annons

Fel namn i tidningen

Produkter
(logga in för att koppla)

Ladyspawn

Aktiv medlem
Jag fick bilder publicerade i en lokaltidning idag i samband med ett reportage. Jag gav dem bilden gratis i utbyte mot att mitt namn stod med under bilden och att den enbart användes till den aktuella artikeln och inget annat.

När tidningen kom ut idag står det inte mitt namn under bilden. Det rör sig bara om en enkel felstavning, de har helt enkelt skrivit Mario Moretto istället för Maria Moretto.
Har jag rätt att kräva en rättelse i tidningen?

Till saken hör att det finns en snubbe i trakten som heter Mario (dock inte Moretto) men han brukar figurera i tidningen då och då därav problemet.

Mario Moretto låter ju rätt, både för och efternamn är ju italienskt så folk kommer ju överhuvudtaget inte reagera på att det kan stå fel. Hade det stått Mario Johansson istället för Maria så hade folk kanske reagerat på att det nog står fel namn.

Det känns liksom som att de stulit min bild när de inte ens klarar av att skriva rätt namn under den. Det här är min första bild jag fått publicerad och det känns helt enkelt inte bra att inte mitt namn står korrekt under bilden.

Kanske står det någonstans i forumet om detta redan men jag har helt enkelt inte tid att gå igenom och söka eftersom jag är på väg bort på en viktig sak.
Tacksam för hjälp
Mvh MariA Moretto
 

jurgur

Aktiv medlem
Visst ska du begära en rättelse. Det enda du begärde, mot att de fick använda din bild helt gratis, var ju att ditt namn skulle stå under bilden. Självklart ska det då vara rättstavat. I det här fallet kan man ju tro att det är en annan, dessutom av ett annat kön, som har tagit bilden. Begär en rättelse! Kan inte tänka mig att det finns någon här på FS som inte stödjer dig i detta.
 

Ladyspawn

Aktiv medlem
Åsikter eller fakta?

Tack så mycket! Har nu skickat iväg ett mail till den berörda nyhetsredaktionen och hoppas på rättelse under de närmaste dagarna.
Måste bara fråga, är det fakta att jag har rätt till rättelse eller är det Era personliga åsikter?
Mvh Maria Moretto
 

Ladyspawn

Aktiv medlem
OliT skrev:
Kanske inte din rättighet på så sätt, men absolut god sed.
Ok kan va bra att veta innan man kräver mer än man har rätt till. :)
I och med att detta är min första publicerade bild så blir man ju lite besviken när det blir fel namn under den. :(
 

Ladyspawn

Aktiv medlem
Rättelse kommer!

Fick idag svar från den berörda nyhetsredaktionen där de bad om ursäkt och meddelade att rättelse kommer. :)

Tack för hjälpen

Mvh MariA Moretto
 

Ladyspawn

Aktiv medlem
Hur lång tid ska det behöva ta?

En rättelse inom de närmaste dagarna sa de. Jag väntar fortfarande.
Tidningen kommer ut 6 ggr/vecka, således har de nu haft 3 utgivningsdagar på sig att skriva en rättelse men ännu har ingen kommit.

Om jag mailar dem och säger att jag vill se rättelsen i tidningen senaste onsdag annars skickar jag en faktura för bilden, gör jag bort mig då?

Maria
 

appel79

Aktiv medlem
Jag själv har gjort liknande det du har gjort Maria, skickat in en bild och sagt att om dom vill använda bilden så skall mitt namn stå med men inte ens något namn fanns det. Då hade jag till och med skrivit in info i bilden med Fotostation, som denna tidning använder mig av.
Mycket dålig stil av den tidning du har skickat bilden till.
 

Ladyspawn

Aktiv medlem
De påstår att rättelsen fanns med i fredags men inte enligt min syster.
Själv har jag flyttat så jag har inte tillgång till den tidningen längre men jag får väl be syster köpa ett ex av fredagens och se vad det står själv. :S
 
Leta ordentligt!

Hej!

Be din syster att lusläsa tidningen. Precis som alla andra så tycker inte tidningar om att göra fel och därför brukar rättelsen inte ligga som vänsterkryss om du fattar vad jag menar ;-)

Jag vet av egen erfarenhet hur det kan gå till.

Jesper
 

Ladyspawn

Aktiv medlem
Jo då syster min hittade rättelsen tillslut men inte alls i det nummer av tidningen som tidningen själva påstått utan i ett mycket senare nummer.
 
ANNONS