Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kortkommandon Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Egel

Aktiv medlem
Hejsan

Vet någon var man kan få tag i en lista eller liknande över de vanligaste kortkommandona i Photoshop. Man kan ju bli alldeles krullig i hjärnan ibland av allt kilckande.

Pelle:confused:
 

Anders R.

Medlem
Gäller de här tipsen inte PC?
Kanske borde anges om frågorna gäller PC el. Mac. Själv föredrar jag jag Mac för stillbilder och video.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Anders R. skrev:
Gäller de här tipsen inte PC?
Kanske borde anges om frågorna gäller PC el. Mac. Själv föredrar jag jag Mac för stillbilder och video.
Det är samma kommandon. Men i Mac gäller Äpple istället för Ctrl.

En annan fiffig grej i Pc är att dubbelklicka på P-shops arbetsyta så kommer Öppnamenyn upp.
Om man högerklickar på den övre listen på en bild, får man fram Dublicera, Storlek på bild, Storlek på arbetsyta, Dokumentinfo och Utskriftsformat.
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Vill oxå gärna ha tips om kortkommando i PC-miljö för Photoshop.
Speciellt hur man ändra penselstorlek under arbetets gång. Engelsmännen säger så här; använd "Right hand Bracket" eller "Left hand Bracket"?????? Någon som vet hur den manövern görs???

Mvh // Björn
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Calle S skrev:

En annan fiffig grej i Pc är att dubbelklicka på P-shops arbetsyta så kommer Öppnamenyn upp.
Om man högerklickar på den övre listen på en bild, får man fram Dublicera, Storlek på bild, Storlek på arbetsyta, Dokumentinfo och Utskriftsformat.
Jädrars vad smidigt.
Finns det mera såna trix, jag tror det var precis detta Egel efterlyste, annars efterlyser jag det nu :) .
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
abatarphoto skrev:
"Right hand Bracket" eller "Left hand Bracket"?????? Någon som vet hur den manövern görs???
Det är ] respektive [. Skrivs som parenteser men med Alt gr istället för Shift.
 

mipert

Aktiv medlem
[...byta penselstorlek...]

Enklast är att högerklicka.

För att [ skall byta pensel krävs amerikanskt tangentbord.

med alternativ grafik får du bara fram flytta/kopieratillnyttlagerverktyget
 
Senast ändrad:

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
En väldigt smidig grej som jag lärde mig häromdagen är mätverktyget. Finns i verktygspaletten under samma knapp som pipetten och ser ut som i den bifogade bilden.

Öppna en bild med sned horisont, dra en linje längs horisonten med mätverktyget, öppna sedan roteringsdialogen. Vips så är korrekt rotationsvinkel ifyllt automagiskt och inga tröttsamma tester på 60 MB-filer behövs.

Sorry om det är gamla nyheter, men för mig var det en aha-upplevelse :)
 

Bilagor

mipert

Aktiv medlem
Den här tråden kan säkert bli längre än en annan välkänd med över 500 inlägg.

Men, en kortis jag använder miljoner gånger per dag är alt plus backsteg för att fylla med förgrundsfärg och Ctrl plus backsteg för att fylla med bakgrundsfärg.

Sista från mig, ha dé.
 

timofej

Aktiv medlem
Lånar den här gamla tråden för att få svar på min fråga:

Villket kortkommando på ett svensk tangentbord gäller för "Select Highlights"?

På ett engelskt tangentbord är det Ctrl+Alt+~ (får jag för mig). Tack!
 

mipert

Aktiv medlem
Mellan retur och ä finns en liten trevlig knapp.

Tryck den + Ctrl + alt så markeras en massa ljus delar av bilden.

Du kan också Ctrl-klicka på den sammanslagna RGB-kanalen i kanalpaletten...
 

timofej

Aktiv medlem
mipert skrev:
Mellan retur och ä finns en liten trevlig knapp.

Tryck den + Ctrl + alt så markeras en massa ljus delar av bilden.

Du kan också Ctrl-klicka på den sammanslagna RGB-kanalen i kanalpaletten...
Tack Mikael! Får för mig att jag testat att Ctrl+Alt klicka på både "¨", "§" och "'" knappar utan resultat. Du menar väl den sistnämnda apostrof-knappen? Ska testa igen när jag kommer hem. :)

Jag får för mig också att apostrof-knappen fungerade på min gamla maskin med PS 7.0.

Det andra tipset var också bra! Om apostrof-knappen inte fungerar ska använda det andra.
 

timofej

Aktiv medlem
mipert skrev:
Mellan retur och ä finns en liten trevlig knapp.

Tryck den + Ctrl + alt så markeras en massa ljus delar av bilden.

Du kan också Ctrl-klicka på den sammanslagna RGB-kanalen i kanalpaletten...
Nu har jag kollat hemma. Som jag misstänkt fungerar Ctrl+Alt+apostrof inte. Kursören förvandlas dock till två intilliggande pilar/trianglar (en svart och en vit) vad det nu än betyder.

Däremot kan jag markera ljusdagrar genom att trycka Ctrl+Alt+1 samtidigt. Men tack för försöket att hjälpa i alla fall!
 

mipert

Aktiv medlem
timofej skrev:
...Kursören förvandlas dock till två intilliggande pilar/trianglar (en svart och en vit) vad det nu än betyder...
Det betyder att du tillfälligt aktiverar flyttaverktyget (genom att trycka Ctrl) och skapar en kopia av det du flyttar som ett nytt lager (genom att lägga till Alt).

Att Ctrl + alt + ' inte fungerar beror nog på att du aktiverat engelska som språk, troligen genom att du någon gång tryckt Skift + alt. Då byter du språk i Windows.

Jag gillar kortkommandon...
 

Bilagor

timofej

Aktiv medlem
mipert skrev:

Att Ctrl + alt + ' inte fungerar beror nog på att du aktiverat engelska som språk, troligen genom att du någon gång tryckt Skift + alt. Då byter du språk i Windows.

Jag gillar kortkommandon...
Det gör jag med! :) Däremot har jag tagit bort engelska från tangentbordet då den är helt menningslös (alla bokstäver finns ju på det svenska tangentbordet). Det måste alltså vara något annat.

Som sagt det fungerade på min gamla maskin W2K+PS7,0. På den nya maskinen har jag WXP+PSCS. Kan problemet ligga där?

I och för sig det är inget problem länge då jag hittat "det rätta" kortkommandot (Ctrl+Alt+1).
 

Grimmer

Aktiv medlem
Ctrl+Alt+1 = högdagrarna i röd kanal.
Ctrl+Alt+2 = högdagrarna i grön kanal.
Ctrl+Alt+3 = högdagrarna i blå kanal.

Ctrl+klick på röd kanal = högdagrarna i röd kanal.
osv...
Ctrl+klick på RGB-kanalen = högdagrarna i RGB kanalen.

Skift+Ctrl+Klick på valfri färgkanal = utökade högdagrar. (Ju fler klick ju mer utökat)

------

Vill man få funktionen för att förstora/förminska penselstorlek/mjukhet och ][ inte fungerar så kan man i CS ställa om det i Edit/Keyboard Shortcuts. Välj där Shortcuts for TOOLS och gå nästan längst ner i listan. ÅÄÖ finns ju inte på ett amerikanskt tangentbord så dom plus några grannar är lediga.

------

Hoppas att jag rätat ut några frågetecken.
 
ANNONS