Annons

Diascanner: Minolta Scan Elite II eller NIKON Coolscan IV ED

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Jag står i valet mellan dessa. Minoltan är ca 1000 kr billigare. Båda har ICE teknsaik mm. samma upplösning. Men Minoltan har Firewire USB och 4,8 i dynamiskt omfång.
Vilken är bäst?
 

Joker

Aktiv medlem
Jag har själv en Nikon CoolScan IV ED och är grymt nöjd med den och kan verkligen rekommendera den då kvalitet och prestanda är hög. Säkert högre än Minoltans. Det som talar mot IV ED är väl USB men jag tycker att det går att leva med.
 

barret

Aktiv medlem
Äh...

Skippa båda och ta CanoScan FS 4000 US som ger 4000dpi och 42 bitars färgdjup m.m....;)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Läste en recension på nätet att den (FS4000US) skulle vara dålig på att scanna dia...men du kanske har bättre erfarenheter ??

42 bitars färgdjup ja.....och ögat kan uppfatta det...japp..:rolleyes:
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jeppe skrev:
42 bitars färgdjup ja.....och ögat kan uppfatta det...japp..:rolleyes:
Nej, men poängen med stort färgdjup är inte så mycket att det skall bli fler synliga färger i den inskannade bilden utan snarare att det finns fler mellantoner att "kasta bort" vid färgkorrigering, interpolering och annan efterbearbetning.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ja, jag ska inte argumentera med dig Jim, för du vet nog vad du talar om. Precis köpt en PS 6 Handbok...bara 448 sidor att läsa.. :(
 

barret

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Läste en recension på nätet att den (FS4000US) skulle vara dålig på att scanna dia...men du kanske har bättre erfarenheter ??

42 bitars färgdjup ja.....och ögat kan uppfatta det...japp..:rolleyes:
Har inget att jämföra med. Kör bara dia och är totalt nöjd, men jag tror att ICE funkar bättre än FARE om man har mycket problem med damm och repor.

Mitt inlägg var bara syftat att klämma in CanoScan i en jämförele där den borde ha en plats. Beroende på vad man vill ha så har den mycket att ge. I princip en klass över dom andra prestandamässigt, men prismässigt i samma klass. :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
www.pagina.se photoshop 6 handboken : 165:- just nu...umm..56:- i frakt ..de har ett knepigt system på sidan.... men 225:- hemma kostade den..

tom 470 sidor... (klart att där är många som man inte "läser", brukar inte räkna innehållsförteckning och förord o sånt)


Kan inte rekommendera den ännu...
;)

Bra att du är nöjd med den... jag vill ha, men kontot är tomt efter ett sigma 70-200/2.8 HSM :D
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har hört om en bok som verkar lite intressant, "Photoshop for photgraphers". Är det någon som har läst den?

Titeln antyder ju att den kanske hoppar över alla såna där töntiga specialeffekter och ritande och sånt som de böcker jag har tittat i svämmar över för mycket.
 

mipert

Aktiv medlem
Adobe Photoshop for Photographers ISBN 0-240-51633-8 är en av de bästa böckerna man kan ha i bokhyllan.
KÖP DEN.

En annan favorit är:
Adobe Photoshop 6.0 Studio Techniques ISBN 0-201-71612-7

Om du gillar krom och eldsflammor finns det andra böcker. ;-)
 

berga

Aktiv medlem
barret skrev:


Ere nån bok du kan rekommendera. Vad kostar den?

Photoshop in Studio (eller någont mycket liknande) från Adobe kan jag rekomendera varmt. Förväxla den inte med Photoshop book in a school som jag inte läst.

Boken går djupare in på kreativa tekniker och kostar cirka 500 kronor, om jag inte missminner mig.
 

berga

Aktiv medlem
Varför läser jag inte alla inläggen innan jag skriver. Michael Pertmans svar innehöll allt.
 

mipert

Aktiv medlem
berga.

Du gör väl som jag, skriver med pekfingervalsen och när man känner sig nöjd ligger redan ett gäng svar ute innan man tryckt ”Registrera svaret”.
:p
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

besök vår site och studera hundratalet bilder scannade med just Nikon Coolscan IVED. Det enda vi har gjort efter scanning är resampling, färgmättnad och unsharp mask. Åtgärdena endast för att efterlikna orginaldiat.

Med vänlig hälsning
Johan & Mårten

www.motljus.com
 

Malm

Aktiv medlem
julgus skrev:
Hej

besök vår site och studera hundratalet bilder scannade med just Nikon Coolscan IVED. Det enda vi har gjort efter scanning är resampling, färgmättnad och unsharp mask. Åtgärdena endast för att efterlikna orginaldiat.

Med vänlig hälsning
Johan & Mårten

www.motljus.com
Har tittat på bilderna på eran sida och är nu helt övertygad om att det blir en Nikon för min del :) den 7år gamla Kodak 2035 som jag har scannat på nu har sett sin storhetstid :D

/Malm
 

julgus

Aktiv medlem
Malm skrev:
Har tittat på bilderna på eran sida och är nu helt övertygad om att det blir en Nikon för min del :) den 7år gamla Kodak 2035 som jag har scannat på nu har sett sin storhetstid :D

/Malm
Tackar! Skannern har verkligen fungerat bra o ger generellt mycket bra resultat, även av svåra, täta dior. Vi har nu skannat ca 3500 bilder och är inte besvikna. Siten, www.motljus.com kommer att kontinuerligt uppdateras med både nytt och äldre material så titta gärna in igen.

Med vänlig hälsning
motljus.com
 
ANNONS