Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ir-foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Paymannen

Aktiv medlem
Är ny på att fota, har en kort fråga om IR-foto. Vad för slags bilder blir det? Har sett några men är tacksam om nån kan lägga upp en bild och förklara lite. och hur går man tillväga? kan man trixa med det i PS? Bullen, hjälp mig.
 

pitchblack

Aktiv medlem
Malin, vilket filter är det du beställt och var har du beställt det ifrån? De gånger jag har köpt Hoya R72'an så har jag beställt från Versanhaus Foto-Müller i Tyskland (http://www.versandhaus-foto-mueller.de/), men det är krångligt & tar tid så det skulle va trevligt att hitta något ställe närmare till hands. :)

MvH,
Henrik
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Henrik jag har beställt Hoya´s R72 precis som du. Har beställt från Ny-camera.. vi får väl se om de svarar snart.. tre dar sen jag skickade beställningen och de har fortfarande inte svarat på om detta är något de har i lager.

Cyberphoto tar hem ett IR-filter från Hoya som heter 072. Jag antar att det är samma filter som R72 men det kan inte cyber själva svara på heller. Leveranstiden anger dom till 1-12 veckor.. så det verkar som det generellt är svårt att få tag i detta filter.

B&H har R72 hemma. Men när tull och moms och allt är betalt blir det ett dyrt filter....
 

Finland

Aktiv medlem
Payman skrev:
Är ny på att fota, har en kort fråga om IR-foto. Vad för slags bilder blir det? Har sett några men är tacksam om nån kan lägga upp en bild och förklara lite. och hur går man tillväga? kan man trixa med det i PS? Bullen, hjälp mig.
Du menar väl inte mig, ilkka ranta ir-foto :)
 

pitchblack

Aktiv medlem
Japp, efter vad jag förstått så har Hoya gjort ett beslut om att inte sälja R72'an i Sverige av någon anledning. Jag letade runt i en mängd svenska butiker (och försökte specialbeställa utan resultat) innan jag vände mig till Foto-Müller. I USA är det ju ganska lätt att få tag på dem, men frakten är ju inte särskilt spännande som du säger..

Ny-Camera var ju ett riktigt bra tips faktiskt. Dom är snäppet dyrare än Foto-Müller, men har bättre beställningssystem. Foto-Müller kräver att man göra en banköverföring av betalningen innan de skickar & det är långsamt & drygt!

Hoya 072 var också en (positiv) nyhet för mig. Kan ju vara att den är efterföljaren & detta är anledningen att R72'an är så svår att få tag på. Den har ju samma spec. (720+ nm) som R72'an i alla fall...

/Henrik
 
ANNONS