Annons

Fotografera rött med C750uz? inställningstips??

Produkter
(logga in för att koppla)

jessjess

Ny medlem
Hej!

Fotograferar växter mer än något annat och mina kamera ger i de flesta fall alldeles utmärkta resultat - men när jag ska fotografera rött kan det bli hur tokigt som helst. Blown out vita, blårosa överexponerade röda men aldrig verklighetstroget. Har dribblat med vitbalans o.l. men får det inte att funka. Några tips??

Jessika
 

axeli

Medlem
Jag har också en 750 UZ och har fotograferat av vanliga färgprover (rött, gult, grönt och blått) som man kan hämta i färghandeln. Jag har klistrat upp dessa på ett vitt papper tillsammans med ett svart fält. Jag har sedan fotograferat med olika inställningar på kameran (P och AUTO) och under olika ljusförhållanden (sol, skugga, glödlampsljus och blixt).

Jag har sedan låtit göra vanliga färgkort hos Fuji. Jag kan då konstatera att grönt och blått är färger som återges hyggligt på papperskopiorna medan gult genomgående återges med en grågrön färgton över sig. Rött är det också problem med. På det avfotograferade färgprovet finns tre nyanser av rött. På papperskopian syns ingen skillnad mellan de tre nyanserna. Överlag är det röda på papperskopiorna mycket mörkare än färgprovet.
 
ANNONS