Annons

Gör det själv: Fotogömsle

Produkter
(logga in för att koppla)

flojohan

Aktiv medlem
Hej
Jag tänkte visa en bild på ett gömsle som jag har sytt av presseningar. Det kostade ca 150 kr exkl bågarna som håller uppe gömslet. Bågarna kommer från ett "RUSTA"-tält för 99 kr. Ett billigt och bra alternativ. Storlek ca 140x250x150(BxLxH).

I detta tänker jag spendera de närmaste dagarna för att kolla på orrspel.
 

Bilagor

acke

Avslutat medlemskap
Härligt att se att det fortfarande finns kreativa hemmapulare! Gömslet verkar rymligt både till yta och höjd. Hoppas att du rapporterar dina erfarenheter här. Berätta gärna mer om hur du har fixat fotogluggar, ingång osv.

Jag funderar på om det kan bli kondens? Pressenningsväven är väl helt tät? Bäst att låta bli att käka Vicks Blå därinne...;)
 

Taiga

Aktiv medlem
Entusiast

Kul att det finns några entusiaster kvar, tycker väl att det har minskat med såna under dom 25 år som jag har fotat natur. Det finns inte så många i dag som syr sig ett eget gömsle, tycker att du har lyckats mycket bra med ditt gömsle. Nästa vecka ligger jag själv i tjäderskogen i egenhändigt tillverkat gömsle, och det ska som vanligt bli mycket spännande.Lycka till med orrarna !! :cool:
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
En fråga: Går det inte att bara ta ett grönt eller brunt enmanstält av lämplig modell?

Det finns väl de med öppningar i båda ändarna?
 

acke

Avslutat medlemskap
Jo, i princip, men vanliga tält är oftast för låga. Det blir obekvämt att sitta på backen.
 

flojohan

Aktiv medlem
Jeppe : Jag kan säga att det prasslar som bara den när man sätter upp gömslet men väl på plats är det rätt tyst.;)

Det här var ett första steg mot ett gömsle av tyg. Det kan vara bra att prov sy för att se om det funkar. Sedan kan man höja upp gömslet ca 0,5 meter så att man får en takhöjd på nästan 2 meter.

Nästa steg är att sy ett av lakansväv som jag ska färga grönt.

acke : Just nu har jag bara gjort en glugg på varje gavel. Dessa har jag bara skurit ut och förstärkt snittet med "silvertape" så att presseningen inte ska resma sig. Det saknas ingång så man måste krypa in men det gick bra. Det finns utan problem plats för två personer.

--------------------------------------------------
Jag återkommer med kommentarer av gömlset när jag har testat det ett tag.

/Johan
 

flojohan

Aktiv medlem
Första intrycket

Utvärdering av gömlse

Jag har tillbringat två morgnar på orrmyren och jag tycker att det har fungerat utmärkt. Gömslet är nog stort (har inte de exakta måtten i skallen) och man kan med största sannolikhet vara två i det utan att det ska kännas trångt.

Valet av materialet kan alltid diskuteras. Jag kommer förmodligen att sy ett nytt i camotyg eller lakansväv som jag färgar grönt och målar lite camo mösnter. För jag tycker att pressening är för prassligt. Sedan tror jag att man kan klara sig utan dörr för det var inga problem att krypa in.
 
ANNONS