Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompositionen "Fågel i motljus"

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Tirkel

Aktiv medlem
Hej, har försökt med en korskomposition i denna bild. Problemet är att fågeln inte är centrerad i bilden. Beskär jag bilden så att fågeln centreras, tvingas jag kapa bort fina detaljer vid solen. Någon som har något tips på en bättre beskärning, eller fungerar den så som den är nu?
 

Bilagor

Biber

Aktiv medlem
Om du vill ha den centrerad utan att klippa vid solen kan du ju alltid flytta på fågeln. ;)
 

gunte

Aktiv medlem
Jag tycker den är helt ok som den är..det är antagligen originalformat ,annars hade jag önskat lite mer luft ovan och till höger..
mvh/Gunte..
 

müsli

Avslutat medlemskap
Simon Tirkel skrev:
Var i Photoshop hittar man "Free Transform" ?
I Edit-menyn. Markera först det du vill transformera, t ex hela bilden, och välj Edit -> Free Transform (eller vad det nu heter i svenska versionen). Håll Ctrl nertryckt och dra hörnen för att skjuva bilden som du vill ha den.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
För att synas lite mer. Jag viste att de flesta skulle utgå ifrån nått som liknade gyllene snittet för att det låg en ljus punkt ungefär där.

”Jag vände mig till psykologin över hur man betraktar en bild och konstaterade att man analyserar en bild så som man läser en text. Att man läser från vänster till höger och uppifrån och ner”.

Men framför att för att jag skulle kunna dra lite BS och komposition och gömma det faktum att jag utgick ifrån att jag ville ha texten till höger men ändå till vänster om korset. Men det tänker inte jag avslöja . . . ?

Attan åxå!
 

Simon Tirkel

Aktiv medlem
Nekomy skrev:
För att synas lite mer. Jag viste att de flesta skulle utgå ifrån nått som liknade gyllene snittet för att det låg en ljus punkt ungefär där.

”Jag vände mig till psykologin över hur man betraktar en bild och konstaterade att man analyserar en bild så som man läser en text. Att man läser från vänster till höger och uppifrån och ner”.

Men framför att för att jag skulle kunna dra lite BS och komposition och gömma det faktum att jag utgick ifrån att jag ville ha texten till höger men ändå till vänster om korset. Men det tänker inte jag avslöja . . . ?

Attan åxå!
Jag förstår förmodligen ingenting av vad du menar. Förmodligen är jag dum. Eftersom man läser från vänster till höger är det väll mer praktiskt att fågelns riktning är åt höger för att det inte ska bli en bromsande känsla? Enlighten me!
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
BS är en förkortnig av bull shit och betyder typ skit snack. Dvs att den markerade delen i min text är just BS.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
MFS = Macintosh File System.
Brukar oftast användas om det handlar om bilder och bildbehandling. Men tre ords akronymer kan betyda så mycket om man inte vet sammanhanget
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Re: Terjes förslag

Simon Tirkel skrev:
Har beskärt den enligt Terjes förslag. Vet inte om jag har markerat kompositionen rätt.
Det ser bra ut jag. Tyckte att bilden fick bättre balans och dynamik i sig med detta utsnittet. Tänkte inte direkt på tredelningsregeln eller triangler, utan bilden kändes rätt helt enkelt.

Terje
 

Simon Tirkel

Aktiv medlem
Re: Re: Terjes förslag

Terje skrev:
Det ser bra ut jag. Tyckte att bilden fick bättre balans och dynamik i sig med detta utsnittet. Tänkte inte direkt på tredelningsregeln eller triangler, utan bilden kändes rätt helt enkelt.

Terje
Nej, jag har säkert markerat helt fel. Jag vet verkligen inte hur man ska markera. Mitt Gyllene Snitt är förmodligen inte ett sådant med mera. Men tack ännu en gång för tipset.
 
ANNONS