Annons

Komposition till bilden "Trollharen"

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Jag fortsätter med en ny bild, från "Söderhamnprojektet". Bilden är från 4 juli 2004.

Hur har jag tänkt när jag komponerat bilden? Vad förmedlar bilden och vad tror ni jag haft i huvudet när jag gjort den?

Nikon F3, 28mm, bländare 22.

Terje
 

Bilagor

Senast ändrad:

cwe

Aktiv medlem
Hej Terje,
en del klokt (och en del roligt) har sagts om bilden redan.

Jag vill väl bara lägga till att jag tror att du tänkt på färgerna mycket i bilden också; rött, blått och vitt - trikoloren månne? ;)

För mig förmedlar bilden nog en viss ödslighet ändå, givetvis en sommaridyll - men frånvaron av människor och liv gör den lite ödslig, tycker jag.

För mig är nog denna komposition alltför ren för att funka fullt ut, jag vill ha lite dissonanser i bilden för att den verkligen skall fånga mitt intresse. Här glider jag omkring och "konstaterar" att det är en bod, en livboj osv. Det som jag dock tycker lyfter bilden är texten i bojen, såklart.

Jag tycker att ditt initiativ är lovvärt. Och att det skojas omkring lite stör inte mig (jag flinade en del över matten, fast dom där 45 graderna ser ganska dåligt uppmätta ut - snarare en 37,5 tror jag?)
-Christian
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Mitt inlägg var inte riktat mot Terje utan de som analyserar bilder med sträck och linjer och på så sätt tror man skall komma fram till nått. Jag skrev en sak men tänkte att Terje skulle bli lite arg då den är lite lätt att misstolta.

Men jag klipper in min lilla analsy här nere och hoppas att Terje inte tror att jag vill håna honom. Detta är ialla fall vad jag tror Terje och många andra tänker på när de tar bilder.

***

Jag tror man tänkte så här.

-Wow, vad fint och pittoreskt det är på Trollharen. Jag tar en bild på husen där och tar med livbojen som innehåller namnet på stället och lite vatten så man får en förklaring till bojen. Men jag måste ta med mycket himmel för att få med bojen och det närmsta huset och det måste till vänster för att jag skall få med ön.

*Klick*

-Oj så kul, jag fick med en cirkel, en trekant och lite fyrkanter. Tänk så finurlig människan är som tänkt ut dessa former. Tänk att jag åter hitta ett motiv som man kan förklara med GS, men undra om någon nu kan ge mig en förklaring på vad jag tänkte?

För jag har svårt att tänka mig någon som åker ut någonstans och sedan hittar ett vackert motiv och då börjar tänka filosofisk typ
”jag vill visa den lycka som finns i att vara så förbenat rik att man har råd att bo med sjöutsikt”.

Jag tror man istället tänker som så här

- Det ser fint ut *klick*
- En till bild för säkerhets skull *Klick*
- Oh, en fågel” *Klick*
- Tuttar! *klick*, *klick*, *klick*
- Oh Boj! *klick*
*klick*
*klick*
*klick*
*klick*
 

elohim

Aktiv medlem
hehe .. håller nog med föregående talare.


Eller.. som jag skulle ha tänkt..

..jag tar med en drös objekt i definitionsmängden, eller n2(n+1)2/4... (det jag vill ha med i bilden och dess placering)

och genom att skriva om sin2(b) och sin2(c) med hjälp av trigonometriska ettan ser vi att

sin2(A)/sin2(a)= (1-cos2(a)-cos2(b)-cos2(c)+2cos(a)cos(b)cos(c))/(sin(a)sin(b)sin(c))2

och eftersom detta uttryck är symmetriskt i a, b och c följer sinussatsen.. (och vi får således med trianglar i bildkompositionen).

Då sin(-1)/(-1)=sin1 är ett positivt tal ser vi att f(x) går mot oändligheten då x går mot 2 från höger och mot minus oändligheten då x går mot 2 från vänster (och horisonten tynar bort till höger i bilden).

Så skulle jag ha tänkt om jag tog bilden.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
På Trollharen är det fint, tryggt och trevligt.
Jättebra för barnfamiljer, livbojen har aldrig ens behövt användas! Det är tryggt till och med ute på den lilla ön där ute, ändå ut dit!!

Så kom hit och besök oss på resturangen och ät en massa mat! :)
 

cwe

Aktiv medlem
Malin,
någon har tydligen räknat fel, trots all matten? :)

Terjes första bild har ju bra färger, sedan bleknar dom allteftersom i tråden...
-Christian
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Bilden har en mycket enkel uppbyggning - jag tänkte mest i djupverkan. Därför använde jag mig av de radiella linjerna som bäst förmedlar djupet (centralperspektivet).

Dels de radiella linjerna i en horisontell riktning...
 

Bilagor

xavslut

Avslutat medlemskap
Bilden har dessutom 3 viktiga cirklar/halvcirklar som arbetar tillsammans som motpolar i bilden; livbojan som helcirkel, molnen som en halvcirkel ovanifrån och den viktiga ön längst bort i bakgrunden (till höger) som reser sig som en halvcirkel ur horisontlinjen. Siffran 3 är en gyllene siffra som ger bilden en "dold" anfang eller grund som ger bilden en inre dynamik.

I motsats till fototeknik som dominerar FS's olika forum och där det är lätt att hitta olika facit så är bildteknik något mer svårgreppat och flummigt - därav den troliga förklaringen till att dessa forum ofta utsätts för diverse "humoristiska" eller "smålustiga" inlägg.

Det man inte kan eller förstår sig på - det "skojas" bort... (Jag kan ha fel, däremot...)

Terje
 

cwe

Aktiv medlem
Terje,
trådarna här väcker ju ialla fall mycken kreativitet och bildglädje, och det är ju bra.

Det blir väl både lite lek och lite lärande, ofta en ganska bra kombination. :)
-Christian
 

xavslut

Avslutat medlemskap
cwe skrev:
Terje,
trådarna här väcker ju ialla fall mycken kreativitet och bildglädje, och det är ju bra.

Det blir väl både lite lek och lite lärande, ofta en ganska bra kombination. :)
-Christian
Jag vet...
Det viktiga med dessa forum om Bildlära är just att "få igång" TÄNKET... :)

Terje
 
ANNONS