Annons

En hopplöst suddig bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

scentricket

Medlem
Jag tycker denna bilden är synd att slänga, för jag gillar den trots allt..
Men finns det verkligen inget hopp om lite förbättring? Är den dömd att dö?
 

Bilagor

andewid

Aktiv medlem
Ett till försök att få fram så mycket detaljer som möjligt. Tänka sig att det fanns med en buske i bilden också, samt att kepsen var blå ;)
 

Bilagor

Nekomy

Avslutat medlemskap
Orginal bilden skulle nog kunna få många att göra underverk. Själv arbetar jag med PS och i LAB color så jag kan öka skärpa mm på lightness kanalen och på så sätt inte påverka färgen. Nu hittade jag nått i bakgrunden så jag överdrev en smula.
 

Bilagor

andewid

Aktiv medlem
Du kan använda "Fade" och sen välja "Luminousity" så får du samma resultat utan att behöva konvertera till/från LAB :)
 

Ado

Medlem
Om jag tolkar EXIF-datat rätt var originalbilden på 2304x1536 pixlar innan den krymptes ned till 400x267. Det är möjligt att man kan få fram mer data om man utgår ifrån originalet.

Här är dock ett försök ifrån mig också. Fortfarande ganska suddigt, jag lyckades nog tyvärr "förbättra" bakgrunden mer än själva motivet.

Uppdelning i färg respektive ljushet var för sig (YCbCr), därefter manipulera kurvorna för de olika skikten och lägga ihop igen. Unsharp Mask körd.

/Anders D
 

Bilagor

Fredrik O.

Aktiv medlem
Kunde inte låta bli att göra ett litet försök själv medans jag sitter här på jobbet och rullar tummarna.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Ado

Medlem
Förra gången lekte jag nog mest med att försöka hitta något i bakgrunden, nu försökte jag med den egentliga uppgiften (skärpa).

Dela upp i lager färg/ljusstyrka som förut, lägg till skärpa i ljusstyrkelagret enbart. Svag Unsharp Mask upprepade gånger, med mindre och mindre radie.

/Anders D
 

Bilagor

ANNONS