Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur ska jag spara???

Produkter
(logga in för att koppla)

ynot

Ny medlem
Jag har skickat in lite bilder till fujifilm och när jag fick tillbaka dom så hade dom vita kanter.
Då jag fattar att bilderna som jag skickade in inte håller måtten för tex.10x13 så undrar jag hur man ska göra för att dom vita kanterna ska fyllas ut av bilden.
 

Maverick

Aktiv medlem
Du får nog ta kontakt med Fuji skulle jag tro. Det finns ingen annan anledning än att man valt det själv vid framkallning att det ska vara vita kanter...

/Maverick
 

ynot

Ny medlem
förtydligande

Jo vad jag menade var att bilderna som jag tar med min digital kamera har upplösningen 1280x960 och när jag har skickat in dom för framkallning så fyller dom inte ut hela fotopappret som är 10x15.
Så min fråga var om man kan beskära om bilderna så att dom kanske passar bättre på fotopappret.
 

gunte

Aktiv medlem
Kan det vara så att 1280 x 960 ger en viss storlek på bilden vid en viss dpi..?
Enklast är väl att ladda in bilderna i datorn och sedan behandla dom så att rätt utskriftsstorlek erhålles..
mvh/gunte..
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Har inte stenkollen [och orkar inte räkna idag] men 1280x960 låter nog för lågt för att fylla ut en 10x15-kopia i fotokvalitet. Har du inte möjlighet att fota i högre upplösning så hjälper det ju föga att mecka upp dem i storlek heller. Å andra sidan vet jag att Fuji koierar allt digitalt manuellt än så länge så det borde ju att skicka med lite text om hur du vill ha det på papper med bildfilen.

/ PJ
 

Aardwark

Ny medlem
Tjena! 1280X960 250dpi ger bilder som är 13X9.75cm

Du får nog kontakta labbet ifråga och höra med dom om du skall göra något med dina bilder, eller om det kanske räcker med att du skickar med en anmärkning att du vill ha bilderna "förstorade" så att de fyller ut 10X15 (innebär en viss beskärning i höjd).

Annars får du interpolera upp bilderna själv.
Ställ in bilden på 250dpi i ditt bildbehandlings prg. Ändra bredden till 15cm (behåll proportioner) Då får du en höjd på 11.25 cm som du kan beskära själv eller låta labbet göra det.
 
ANNONS