Annons

Varning FÖr Expertbutik!

Produkter
(logga in för att koppla)

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
EXPERTBUTIKEN I MARIESTAD!!!

Skulle framkalla 2 Kodakrullar idag på Expert i Mariestad på entimmesfoto. Nyfiken!! Något som jag normalt inte gör då jag uteslutande skickar till eminenta Crimson i STHLM.

Jag har inga erfarenheter av att lämna in på annat sätt. Så jag provade och kommer tillbaka o får ut 1(EN) bild på ena rullen (ett dop) och 18 bilder på den andra. Alla 18 hade varierande blåstick samt grönstick samt att det kopierats på FUJI´s papper?! I en Kodakbutik alltså.

Min utrustning eller annat förfaringssätt från min sida är det inte alls frågan om här.

Det jag vill komma till är att de dessutom har mage att att betalt för "jobbet" 279:- för INGENTING. Och så protesterar expediten när jag inte finner accept i arbetet.
Man kunde i vart fall fått några filmrullar som plåster på såren...

Då ser jag det som så att jag betalar lärpengar o aldrig återkommer till nån butik "på stan" mer.

Jag snackade lite digitalt med en annan kille innan framkallningen då jag inte själv har annat än analogt. Det var bara tugg om Megapixlar hela tiden.. Helt ointressant för mig då jag vill ha mer teknik bakom än pixlar.

Vid frågan om den spar i RAW eller TIFF eller bara i JPG så visste han inte det. Inte heller kunde han svara på hur manuell kameran i fråga var.
Sista frågan var om de hade EXPERTs erbjudande om Canon 300D med 2 Sigmaobjektiv inne. Svaret blev att han inte visste eftersom han inte fotograferade så mycket...

Det var mer än jag pallar med o tycker att inkompetensen suger fett på alla flashiga s.k fotoaffärer SIBA, ONOFF, EXPERT, mfl.

Det säljs så mycket skit i affärerna så man mår illa när det påtalas hur "bra" grejerna är o hur "billigt" det är.

Själv så gör jag grundliga undersökningar i forum o tester samt ringer o frågar o läser litteratur.

Jag undrar om du har liknande erfarenheter o hur du i så fall har tacklat problemen. Kanske kan du ge exempel på hur du går tillväga inför ett inköp av fotoutrustning?

Sälja, sälja, sälja men var tog kundkontakten vägen? :-/
 

stoltz

Aktiv medlem
Tråkig upplevelse, skulle inte vilja råka ut för samma sak.

Samtidigt - Vi "kunder" klagar väldigt ofta hur dyrt det är. M a o bidrar vi till utvecklingen mot stora wholesales a la elgiganten eller siba. Det är inte alla som köper en 300d som är 1500 kr dyrare i den lokala butiken jämfört med buymuchogrande.net.

Kundservice kostar, utbildade säljare kostar. Mer lönande att ha lite gnäll från valda kunder och sedan ha säljare som är relativt outbildade. Låga priser lockar alltid fler kunder. digitalkameror är ju även numera dussinvaror.

Tråkig utveckling och jag kan inte annat än att hålla med dig.
 

Lovisa_J

Aktiv medlem
Jag var inne på Expert för några veckor sedan, eftersom jag håller på att köpa min första digitalkamera. Förstås läser jag hur mycket som helst på nätet om diverse modeller, men jag tyckte att personlig rådgivning inte kunde skada. "Vi är vad vi heter" tror jag Experts slogan är.

Jag bad således att få veta mer om de modeller Expert saluförde.

Jag fick snabbt information om hur många megapixlar varje kamera hade samt rådet att köpa en kamera som var i metall och inte i plast, eftersom metall är mer hållbart. De hade haft provfoton som de tidigare hade kunnat visa mig, men de hade tagits bort, eftersom 'inga kunder ändå trodde att korten var tagna med just den kameran'.

Jag visste inte vad jag skulle svara. :)

Lustigt att även det var på en Expert-butik. Vi kanske hade otur, båda två.
 

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
stoltz skrev:
Tråkig upplevelse, skulle inte vilja råka ut för samma sak.

Samtidigt - Vi "kunder" klagar väldigt ofta hur dyrt det är. M a o bidrar vi till utvecklingen mot stora wholesales a la elgiganten eller siba. Det är inte alla som köper en 300d som är 1500 kr dyrare i den lokala butiken jämfört med buymuchogrande.net.

Kundservice kostar, utbildade säljare kostar. Mer lönande att ha lite gnäll från valda kunder och sedan ha säljare som är relativt outbildade. Låga priser lockar alltid fler kunder. digitalkameror är ju även numera dussinvaror.

Tråkig utveckling och jag kan inte annat än att hålla med dig.

Du har rätt så det knakar!! Det gäller att veta vad det är man är ute efter när man kommer in i butiken.
Jag kan bara ge tipsen att gå till renodlade fotoaffärer o ge den lilla extra slanten för god kundkontakt o tryggheten. Inte köpa från olika bara för att det är billigast just nu o s v. Jag har köpt all min utrustning från samma o är nöjd.

Scandinavian Photo och framkallar hos Crimson. Aldrig klickat! Tänkte att nån annan kunde få chansen, men icke.
 

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
Lovisa_J skrev:

Jag visste inte vad jag skulle svara. :)

Lustigt att även det var på en Expert-butik. Vi kanske hade otur, båda två.
Hallå Lovisa!

Hmm... Jag vill tillägga att jag startade disskussionen med tanke på att man ska vara mycket uppmärksam när man shoppar o beställer jobb samt höra andras erfarenheter!

Tack för din erfarenhet...

Finns hur mycket disskusisionämnen om nervösa potentiella köpare som står inför frågan vad dom ska köpa, inklusive mig själv.

MEN , det finns många mycket kompetenta butiker o internetsajter helt klart o det ska vi inte glömma så varför inte hoppa över prislappen nästa gång o gynna sin "egen" favorit?

Det är ju så att om man frågar om priset så har man inte råd. ;-)
 

Lovisa_J

Aktiv medlem
Jag sökte förstås vidare tills jag hittade ett ställe där jag fick mycket god kundservice. Det är någonting jag gärna betalar för.

Dessutom är det här och många andra forum ovärderliga när man söker information, eftersom det finns så många kunniga, som är generösa nog att dela med sig av goda råd och synpunkter.

Många tar sig tid att förklara och lära ut och de som inte har något vinstintresse håller inte heller tillbaka med negativa aspekter.

Hoppas att vad du råkade ut för inte är vanligt förekommande.
 

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
Lovisa_J skrev:
Jag sökte förstås vidare tills jag hittade ett ställe där jag fick mycket god kundservice. Det är någonting jag gärna betalar för.

Dessutom är det här och många andra forum ovärderliga när man söker information, eftersom det finns så många kunniga, som är generösa nog att dela med sig av goda råd och synpunkter.

Många tar sig tid att förklara och lära ut och de som inte har något vinstintresse håller inte heller tillbaka med negativa aspekter.

Hoppas att vad du råkade ut för inte är vanligt förekommande.

Nej, jag har aldrig råkat utför liknande tidigare om man bortser från storkedjornas närmast beräknande nonchalans o krämarattityd...

Ringde Scandinavian o frågade om filmtyper häromdan o de öste info till mig... Tack!
Då handlade jag oxå...

Jag håller med dig om att det är eminenta medlemmar på FS som tar sig tid och orkar med mina o andrsa kanske knepiga frågeställningar ibland om allt o inget. Jag kanske har hjälpt nån vid tillfälle med om jag tänker efter. Ge o ta!

Du har inte lust att säga vliket ställe du fick bra kontakt? ;-)

//MATS!
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Men Expert centralt samarbetar med Fuji då det gäller framkallning och kopiering och jag kan tänka mig att dom lokala butikerna har hängavtal eller kanske tom bundna att använda Fuji.
Vilket inte är nått problem.

Sen så är det sommar vilket innebär sommarvikarier vilket kanske är en klen ursäkt men sånt som man kan tänka på.

Jag har råkat ut för bilder som blivit kopierat lite annars än vad jag tänkt mig men dom lokala affärer jag använder brukar fixa det utan några som helst problem.
 

Damocles

Aktiv medlem
Sen är ju Expert och Expert inte samma sak.
Gå in på Expert fridhemsplan om du är i stockholm. Dom har bra kunskaper. Och ett stort sortiment av sigmagluggar man får klämma på.

Dom nere hos mig i solna centrum är ok på kunskaper, men totala "slackers" tuvärr. Man får slita i dom om man vill fråga nåt, men där handlar jag aldrig fotosaker.
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Jag undviker kedjor i största mån av princip. Är dock inte imponerad av expert heller.
-Hellre en mindre handlare än en kedja, känns som om kunden är viktigare hos en handlare ej ansluten till en kedja...
-I alla fall så upplever jag det som att bemötandet av mig som kund hos t.ex nedanstående affärer är bra mycket bättre än hos t.ex expert.
Sergel FOTO, Kungsholms FOTO samt Kameradoktorn
- Det är affärer jag trivs i :)
 

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
festfotografen skrev:
Men Expert centralt samarbetar med Fuji då det gäller framkallning och kopiering och jag kan tänka mig att dom lokala butikerna har hängavtal eller kanske tom bundna att använda Fuji.
Vilket inte är nått problem.

Sen så är det sommar vilket innebär sommarvikarier vilket kanske är en klen ursäkt men sånt som man kan tänka på.

Jag har råkat ut för bilder som blivit kopierat lite annars än vad jag tänkt mig men dom lokala affärer jag använder brukar fixa det utan några som helst problem.
Menar du det så kan man fråga sig varför KODAK-skyltarna inte rivs ner... Vad jag förstår så använder sig inte KODAK o FUJI av samma framkallningsvätskor. Jag menar att kodakrulle till kodaksoppa o fuji till fujirulle.

Men då gäller det alltså att vara extra vaksam om man utger sig för att vara Kodak-labb men kör med Fujiprylar.

Man blir mer o mer luttrad ju mer man gräver.

Jag har en vision att sköta all framkallning o kopiering själv även om det i längden blir dyrare. Något som jag bara gör i svart/vitt nu...

Tack för svaret!
 

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Sen är ju Expert och Expert inte samma sak.
Gå in på Expert fridhemsplan om du är i stockholm. Dom har bra kunskaper. Och ett stort sortiment av sigmagluggar man får klämma på.

Dom nere hos mig i solna centrum är ok på kunskaper, men totala "slackers" tuvärr. Man får slita i dom om man vill fråga nåt, men där handlar jag aldrig fotosaker.
Jo jag håller med dig om att variationer förekommer. Vi kanske inte ska generalisera EXPERT bara för att Lovisa o jag torskade på varsin butik. Bra synpunkt från dig!
 

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
ZoMbiE skrev:

-I alla fall så upplever jag det som att bemötandet av mig som kund hos t.ex nedanstående affärer är bra mycket bättre än hos t.ex expert.
Sergel FOTO, Kungsholms FOTO samt Kameradoktorn
- Det är affärer jag trivs i :)
Kanontips som jag vill se fler av... Skall upp till STHLM om en vecka o ska kolla runt dessa bla.

Man märker i stort bara man kliver in i en affär vilket stuk de e på butiken... Sen e de väl de vanliga oflytet... ;-)
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
HÄRJEDALEN skrev:
Kanontips som jag vill se fler av... Skall upp till STHLM om en vecka o ska kolla runt dessa bla.

Man märker i stort bara man kliver in i en affär vilket stuk de e på butiken... Sen e de väl de vanliga oflytet... ;-)
Om du måste prioritera butik pga tidsbrist så tycker jag du ska testa kameradoktorn av de tre, de har mycket hemma i lager för det mesta :)
 

hafz

Aktiv medlem
Mina erfarenheter.

På den Expertbutik jag alltid handlar har de säljare som kan TV, radio och den biten.. de kan inget om foto.. men deras andra säljare kan massor om foto..de är väldigt bra och har hjälpt mig med jobbets gamla mellanformatare och allt annat konstigt. Sen tycker jag inte att det är fel att säga hur mkt Mp osv kamerorna har då det är ändå vad minst 75% av alla de som köper kameror idag är ute efter. En liten kamera som har så många Mp som möjligt..
Iofs tycker man att säljaren du råkade ut för kunde sagt att han inte var inne på foto utan istället rekomendera en annan säljare.
Problem med utskriva foton ( endast digitalt nu och "en-timmes" ) har jag heller aldrig haft några. Då någon gång jag inte varit helt nöjd. Som t.ex den gången bilden hade blitt beskuren i processen några millimeter fel så skrev de ut massor nya åt mig tills jag var nöjd.. Självklart fick jag behålla exen som inte var "bra" och endast betala för det som blev riktigt bra.

Således.. ALLA expertbutiker är inte fy skam och ALLA deras säljare är inte experter på foto.

mvh. Hafz
 

Blacknwhite

Medlem
Nä, jag vill inte heller dra alla Expertbutiker över en kam. Expert Lindhes här i Trollhättan är (nästan) helt uteslutande inriktade på foto. Jag har köpt stora delar av min utrustning där och även framkallat och förstorat med goda resultat. Bemötande och kunskap är helt outstanding.

När de kommer ihåg vad man har för utrustning kan man bara älska dem!!
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Expert-butiken i centrum i Umeå är bra. Visst, varierande "kvalité" på fotokunskaperna hos personalen men några är riktigt duktiga. Antagligen har de sina specialområden.

Dessutom, deras entimmesframkallning är fenomenal! Jag har testat några labb under åren däribland ProPrint här i Umeå men kom fram till att just den Expert-butiken är bäst. Alltid fina färger, perfekta kontraster, samtliga bilder kopierade. Jag har t.o.m lämnat in en Portra 160vc helt fotad i elljus där jag under halva rullen glömt använda 80A-filter för att korrigera färgtemperaturen. Fick bilderna och kunde inte se skillnad på de bilder utan filter och med filter. Stort beröm till killen som sköter maskinen där.

En gång blev bilderna inte speciellt bra. En rulle där 85% av bilderna hade ljus bakgrund och resterande svart bakgrund. Åkte tillbaka och fick nya, perfekta, bilder på en gång, utan tjafs.

Jag har ingen erfarenhet av andra Expert-butiker men gissar att det är som överallt, det finns rötägg även bland dem.
 

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
ZoMbiE skrev:
Om du måste prioritera butik pga tidsbrist så tycker jag du ska testa kameradoktorn av de tre, de har mycket hemma i lager för det mesta :)
Kanonbra! Ligger inte dom vid Birger Jarl en bit upp??? Som gammal budbilschaffis i city så tror jag mig minnas det... Eller?
 
ANNONS