Annons

Hjälp med att "lyfta" bild..

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric_citrus.nu

Aktiv medlem
Härligt! Tack, Maria gillar verkligen det svartvita med den kraftiga kontrasten.


Några idéer på hur man kan göra för att ha "motivet" i detta fall jag i färg, och övrigt i Svart/Vitt i Photoshop, hur gör man?

Likadant för att få en likblå (heter det så?) färgton på bilder?

Fredric
www.glädje.nu
 

fredric_citrus.nu

Aktiv medlem
Lars, ja den blir betydligt tydligare. Eftersom denna kameran jag tagit med har en ganska kraftig "kornighet" finns det något sätt att förbättra sånt?

Fredric
 

emtre

Aktiv medlem
Hej Fredric,

ett enkelt sätt att behålla färgdetaljer i en svartvit bild är att använda sig av 'tunna ut'(hittas under Bild/Justeringar/Tunna ut) som gör att bilden blir svartvit o att sen använda händelsepenseln för att 'måla tillbaka' de bitar du vill behålla färgen på, i detta fallet dig själv.

Med blåtonen ... menar du att du vill ha en blåton i en färgbild eller i en svartvitbild?

/Maria
 

Puls

Aktiv medlem
Färgade objekt i Sv/v bild ...

Börja med att kopiera din bild till ett nytt lager: Layer/Duplicate Layer.

Se sedan till att det nya lagret är markerat: Klicka på det i palleten layer.

Gör om lagret till Sv/v: Image/Adjustments/Desaturate.

Med det Sv/v lagret markerat så tar Du valfri storlek på suddgummi och "suddar" bort de delar av det Sv/v lagret där Du vill ha fram färgen från det underliggande lagret.

Lätt som en plätt ;)

/Kristian
 

fredric_citrus.nu

Aktiv medlem
Emtre skrev:
Hej Fredric,

ett enkelt sätt att behålla färgdetaljer i en svartvit bild är att använda sig av 'tunna ut'(hittas under Bild/Justeringar/Tunna ut) som gör att bilden blir svartvit o att sen använda händelsepenseln för att 'måla tillbaka' de bitar du vill behålla färgen på, i detta fallet dig själv.

Med blåtonen ... menar du att du vill ha en blåton i en färgbild eller i en svartvitbild?

/Maria
Tack för ditt svar (vad heter det på engelska? ;) )

Angående blåtonen så är det för att få en liknande SEPIAton fast i blått, utifrån färg eller svart/vitt spelar ingen roll. Den skall i alla fall se ut likblå/blek ut...

Fredric
 

emtre

Aktiv medlem
Kristian beskrev den just ovan :)
Image/Adjustments/Desaturate

det finns många olika vägar till samma mål, sättet som Kristian beskriver funkar likabra det.

Samma sak med hur du gör för att få en blåton i bilden,finns många sätt :) men ett enkelt sätt är att omvandla bilden till svartvit genom Desaturate o sen skapa blåtonen genom att justera Färgbalansen (finns i samma meny som Desaturate).

/maria
 

fredric_citrus.nu

Aktiv medlem
Tack! Såg detta efter jag sänt mitt inlägg...
Förresten hoppas att det är OK att jag stal din bild för att ha på min sida här på fotosidan. Skall lära mig mer om bildbehandling och fotografering tänkte jag.. Men det kanske tar sin tid...

Tack tack tack!
 

emtre

Aktiv medlem
Nemas problemas, roligt att du gillade den svartvita versionen :)
vill du ha den i lite större upplösning, så skriv en rad via min profilmejl.
/Maria
 

Pegaso_Gbg

Aktiv medlem
Tona en bild kan du göra enkelt med ett nyans/mättnadslager.
Bocka i färgarutan och välj en nyans runt 200. Justera mättnad och intensitet efter behag.
 

raderad12

Aktiv medlem
Duplicera lager, gjorde undre lagret ljusare i de mörka områdena med kurvor, en vit lagermask, kopiera övre lagret till lagermasken, en lätt gaussian blur i masken, drog in både vit o svartpunkten något (i kurvor), plattade ut bilden, unsharp mask, skalade ned till "fotosidan-storlek", USM igen.
 

Bilagor

ANNONS