Annons

"Multibeskärning" i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Stegge

Aktiv medlem
Någon som vet hur man går tillväga när man har en massa bilder som man vill ha i samma storlek, utan att beskära var och en för sig?

Jag vet att det finns ett enkelt sätt men kommer inte på hur.
Jag har photoshop 6 om det är till någon nytta.


Bekymrad :(
 

globaljuggler

Aktiv medlem
Har alla foton samma storlek kan du göra ett makro och sen köra batch på hela foldern med samtliga bilder. Är bilderna olika stora får du nog göra det manuellt (alternativt acceptera att bilderna blir oproportionerliga).
 

Stegge

Aktiv medlem
De har samma storlek men är både liggande och stående. Fast det kan jag fixa till snabbt i fotostation.

...göra ett macro och köra batch..?

Jag har hittat ett kommando under arkiv som heter batch. Är det detta du menar?
 

globaljuggler

Aktiv medlem
Du går först till funktionsmakro/action och väljer ny. Då får du upp en ruta där du kan ange namn, och om du vill ha ett kortkommando till macrot i fråga.

Ge makrot ett lämpligt namn och tryck därefter på spela in. Därefter genomför du precis de händelser som du vill ska ske i makrot.

I ditt fall skulle man kunna tänka sig

1. Öppna bild
2. -> gå till bildstorlek
3. Ändra till lämplig storlek.
4. Spara i en annan folder
5. Stäng ner bilden

Därefter trycker du på "stopp-knappen" under funktionsmakrona för att stänga av inspelningen.
Nu har du ett makro som upprepar precis den procedur du gjorde nyss.
Nu går du till batchen som du hittade, välj funktionsmakrot du precis skapade och välj den folder där bilderna finns du vill ha ändrade.

Experimentera lite fram och tillbaka så ordnar det sig. Jag har inte photoshop på den här datorn just nu, så allt är taget från minnet, men ovanstående stämmer i princip.
 

Stegge

Aktiv medlem
Tack så väldans mycket.

Du har besparat mig en massa jobb = tid, och tid är pengar, som alla vet :)

//Stergios
 
ANNONS