Annons

Konserter

Produkter
(logga in för att koppla)

Abbe

Avslutat medlemskap
Hejsan Alla!!

Nu är det såhär att jag i helgen ska plåta en konsert, det är en festival i Jönköping med en del lokala band och en del lite kändare.
Nu skulle jag vilja ha lite tips om vad man ska tänka på. Jag vet inte hur ljuset kommer vara så hur långa slutartider jag får vet jag inte. Är det aktuellt att pressa filmen?? Hur långa slutartider får jag max ha för skarpa bilder??

Tacksam för alla tips jag kan få.

MvH

Albert Åhs
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Beror lite på om du kör svart/vitt eller färg
Tri-x brukar jag ofta pressa till 1600
Färg nöjer jag mig med att använda Fuji Press 800
Att tänka på är att försöka undvika spotar som är störande i bilden (vilket inte alltid är så lätt)Slutartiden beror mycket på hur rörligt bandet är
Men lite rörelseoskärpa behöver ju inte vara negativt.
ljuset på konserterna varierar ju oftast ganska kraftigt men jag brukar försöka hamna över 1/15

Lycka till

Själv ska jag titta på the Kooks ikväll
Tar nog bara med min gamla Canon Canonet :)
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Jag har gjort ett försök med T-Max 3200, bl.a. på en bob hund-konsert, och en winnerbäck-konsert. Jag har dock inte gjort några kopior från negativen ännu, men det ska bli spännande att se hur det blir.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
När jag plåtar konserter brukar jag plåta med både svartvitt film och Fujis 800-film som ofta är pressad till 1600. Det är inga som helst problem att pressa filmerna om man använder Fujis 800 (färg) eller Tmax, Tri-x när det gäller svartvitt. Ofta blir det väldigt mycket känsla i bilderna. Jag tycker inte man ska undvika spotarna. Men man får fundera på var man ska placera dem i bilden så de kan ge en extra effekt. Vad man kan tänka på är att tex rött ljus är mer svårfotograferat än vitt. Så vilken bländare och tid man ska använda får man fundera på när man väl är där. Det funkar faktiskt också att plåta med blixt. Åtminstone om man står längst fram. Faktum är blixten gör bilderna lite klarare men det är så mycket ljus på scen att känslan inte försvinner ändå. Vill man kan man synka på lite längre tid så det blir en blandning mellan scenljus och blixtljus.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Jag brukar köra Fuji 800 för färg och pressad Delta 400 alt Neopan 1600 för svartvitt.

Bästa stället att stå på för närbilder (om man kan röra sig någorlunda fritt) brukar vara längst fram lite vid sidan av mitten av scenen. Dels är det ju inte lika trångt där som mitt för scenen, och dels slipper man få mikrofonstativen mitt i ansiktet på artisterna när de sjunger.

Tänk på att spotmäta ljuset eller underexponera lite (även utifrån det "pressade" värdet på filmen). Den ofta mörka scenbakgrunden lurar ju lätt mätaren till överexponering av artisterna.

Lycka till!

/Fredrik
 

Jannesfoto

Guest
Jag brukar ta med Fuji 400 ,800 och 1600 färgfilm och kollar lite på ljuset innan man laddar kameran ,speciellt om det är utomhus.
Se upp för mickstativ då dessa oftast har en förmåga att hamna mitt framför t.ex. sångaren.
Visa gärna resultatet på fotosidan.
Glöm inte att njuta av musiken också.
 
ANNONS