Annons

Tre olika Olympus 35-70mm - skillnader?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Jag tänker komplettera mina fasta Olympus Zuiko objektiv till min OM-1n med ett Olympus Zuiko zoom 35-70mm,
Har upptäckt att Olympus gjort hela tre olika varianter av zoom 35-70mm, men har ingen aning om vilket av dessa tre som är bäst.
- Kan någon förklara skillnaderna mellan dem?
- Vad är rimliga prisnivåer på dem?
 

J_Plupp

Aktiv medlem
5 sorter

Det finns faktiskt fem 35-70 objektiv från Olympus till OM-serien.

Kolla på den här sidan. Där hittar du all information.

Kortfattat:
35-70/3.6 är den skarpaste.

35-70/3.5-4.8 ska du inte ha, gjordes av Cosina.

/ johan
 

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Underbart med folk som kan foto i allmänhet och (i mitt fall) Olympusobjektiv i synnerhet!
Tack för ditt svar, Johan!
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Ledsen att jag inte såg din fråga tidigare bara. Hoppas du hittar ett objektiv. Mer information om Olympus OM och livet, universum och allting får du på OM-listan, www.zuikoholic.com

// Johan
 

volker

Avslutat medlemskap
Hej!

35-70/3,6 är som sagt det bästa valet.
Objektivet blev bäst i test på sin tid bland 48 testade zoomobjektiv och håller än i dag mycket hög standart. väldigt svårt att hitta och ofta dyrt.

35-70/3,5-4,5 är nästan lika bra, men bara nästan. Däremot är den otroligt kompakt och lätt, helt enkelt Olympus. kostar väl kring 1500:-

35-70/4,0 var Olympus egen budgetvariant, större och inte lika bra som dom andra. kostar kring 1000:-

35-70/3,6-4,8 är Cosinabyggd och lanserades tillsammans med en Cosinabyggd OM2000. Den såldes troligtvis inte i Sverige, men dyker upp då och då med USA-importerade utrustningar.

LP-foto har sådana, men dom är svindyra, jag som smålänning skulle aldrig betala så mycket :)

Hittar du inget nu, kolla på fotobörsen i Olofström den 12. september.
 

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Tack, Johan och Volker!

Använder mest normalen nuförtiden, men trivs bäst med 85:an - bl a för att det känns som om den ställer lite större krav på mig.
Sålde nyligen Zuiko 135/2.8 - tänkte att jag istället skulle skaffa mig min första zoom. Bl a för att det är praktiskt med ett enda objektiv när vi vistas i Stockholms skärgård.
Min första tanke är att det ska vara ett original (Zuiko) zoom.
Min andra tanke är att zoomomfånget bör vara ganska litet (för att slippa släpa på ett tungt objektiv, man blir lätt bortskämd med Olympus lätta grejer).
Min tredje tanke är att zoomområdet bör ligga ganska nära normalens 50mm, t ex så att zoomen ersätter 2-3 fasta objektiv. 35-80 vore perfekt.
Har kikat i Aktuell Fotografi 1981-1990 och sett att visst finns det några tänkbara alternativ - Tamron, Tokina, Sigma. Men det känns omöjligt att välja rätt bland "pirater".
Nåväl, nu VET jag att Zuiko 35-70/3.6 är det jag ska leta efter. Men chansen att få tag på ett exemplar är uppenbarligen väldigt liten.
 
ANNONS