Annons

Hur få fram huvudet ur mörkret?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonne_

Ny medlem
Tycker att huvudet försvinner lite i den mörka bakgrunden så tips på hur man får fram huvudet önskas. Tycker att den ser lite allmänt grå/mörk ut också. Alla PS-tips mottages tacksamt.

/Jonas
 

Bilagor

rubank

Aktiv medlem
Hej,
ursäkta men det här är en riktigt dålig bild (synd på ett vackert motiv).

Det är inte lätt att göra nå´t bra av den, men här är en möjlig lösning. Jag har gjort följande:
använt Photoshops "shadow/highlight" filter och höjt nivån på skuggpartierna, sänkt kontrasten och ändrat färgbalansen. Ytterligare ändrat kontrasten lite med "curves". Lagt på lite skärpa.
Gjort ett nytt lager där jag först använt oskärpeverktyget på bakgrunden och sen efterbelysningsverktyget (burn tool) för att mörka ner bakgrunden. Det kan göras mycket bättre, det här var ett snabbjobb.
 

Bilagor

tilly

Medlem
Photoshop är lösningen ;)

1. Ta verktyget Pen Tool, förstora bilden och rita ut längs med hennes axlar och huvudet konturer. När du gjort det går du på paths och ta "make selection".

2. Gör ett nytt lager. Ta verktyget "fill" och radial gradient. Markera från hennes näsa och dra en bit uppåt.

3. Sätt opacitet på det vita lagret så att huvudet framträder så pass mycket du vill.

Tycker du skarperna blir för starka kan du ta feather i steg två så blir det lite softare.


Edit: Oops. Kom med en bit av en path där, den vita fläcken, ska självfallet inte vara med, men å andra sidan så kan ni ju undvika att titta just där eller på bild nr 2. ;)
 

Bilagor

Senast ändrad:

tilly

Medlem
Fick sån lust att leka ännu lite till:

Jag lade en mask som jag ritade med pen tool, tog inverse, feather 5px, gaussian blur för att få lite suddigare bakgrund. Ändrade något med konstrasterna i curves. Tycker hon kom fram mycket bättre ur bilden här.
 

Bilagor

tilly

Medlem
Då föreslår jag å de allra vänligaste att du antingen skaffar en bättre skärm eller nya glasögon :)

Titta runt huvudet. Det är en liten subtil förändring, men ändå tillräcklig för att få henne att framträda bättre.

Jag föredrar små "osynliga" förändringar till det bättre, än markanta burdusta förändringar så som du verkar tycka om.
 

rubank

Aktiv medlem
Om förändringarna är så subtila att de bara kan skönjas med största svårighet tjänar de väl inget till?
Försök två var bättre (enligt min blygsamma uppfattning).

Sov gott ;)
 

Estethia

Aktiv medlem
om jag förstått rätt så är den här bilden tagen med en APS system(?)kamera?
jag skulle antingen föreslå att du byter till en kamera med större filmformat eller så en digitalkamera som utnyttjar det lilla sensorformatet rätt bra i de flesta kameror (fast det kan bli bättre förstås, men det slår APS iaf).
APS var aldrig särskilt lyckat och inte särskilt mycket bättre än filmformatet i Instamatic.

sen skulle jag nog oxå föreslå att du skannar negativet istället för kopian för det här är inte alls bra.
det saknas en hel del teckning, främst i mörka detaljer. det finns helt enkelt ingen information att hämta eller förbättra.
en råkopia gjord av ett snabblabb av ett neg brukar inte vara det bästa så om du skannar detta så förlorar du bara information som syns på negget men som försvann i kopieringen.

det här är dessutom en bild som visar att det är viktigt att tänka på bakgrunden innan man plåtar.
och att ev. använda kortare skärpedjup så inte detaljerna i bakgrunden blir så störande.
om man inte tänker på detta blir det ett jättejobb att försöka fixa bilderna i efterhand.
 

Finland

Aktiv medlem
Nu är jag taskig!

Plåta om!

Photoshop är inte ett gudomligt verktyg som kan göra allt, till exempel gör om en misslyckad fotografering. Du kunde väl ha gått runt o kolla lite mera runt ditt motiv för bättre bildvinkel!

Ilkka
 
ANNONS