Annons

Skillnad mellan nivå och kontrast?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse_U

Aktiv medlem
En liten undran, vad är egentligen skillnaden mellan nivå och kontrast? I vissa lägen ser man inte så stor skillnad beroende på vilket man använder för att "ljusa till" eller få bort den där "mörka slöjan" som blir på DSLR:er.

Har haft min D70 på rep och fått den justerad men får nog trots allt leva med att fixa till bilderna i efterhand i alla fall.

(Se även tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=25043)

Ett tag såg det ut som att allt hade ordnat till sig, men efter lite mer fotande visade det sig att den tenderar att göra likadant, om än inte lika mycket som tidigare!
 

Estethia

Aktiv medlem
det är meningen att man ska fixa i efterhand med bilder från en DSLR. de underexponerar aningens för att det inte ska bli allt för mycket utfrätta detaljer i bilden.
för "utfrätt är lika med förlorade detaljer".
dock ska dom förstås inte underexponera allt för mycket för då blir bilderna brusiga istället.

men den som inhandlat en DSLR och vill använda den som en vanlig kompaktkamera för att slippa efterbehandling kan ställa in läge P och +3 till +7 i exponeringskompensation samt höja färgstyrkan i kameran.
fast då försvinner förstås lite av meningen med en DSLR... att man inte ska förlora eller förvanska information i bilderna.

ett sätt att slippa mörka bilder när mycket ljusa detaljer är med i bilden (tex. himmel) är att ändra till tex. spotmätning.
läs manualen och lär dig din kameras alla möjligheter. det finns måååååånga möjligheter med en DSLR.
 

Lasse_U

Aktiv medlem
Jo efter en del utforskande har jag tidigare tagit reda på att DSLR:er underexponerar en del, vilket ju i sig är ganska vettigt för att inte bränna ut högdagrar. Lyckligtvis så underexponerar inte kameran fullt lika mycket nu. Innan jag lämnade in den var den hopplös. Men som sagt så får man nog leva med att justera till bilderna i efterhand.

Frågan kvarstår dock vad skillnaden är mellan kontrast och nivå eftersom det är två olika funktioner som löser "problemet" med bilderna i PS, men verkar utföra ungefär samma saker!?
 

Estethia

Aktiv medlem
det är Nivåer (levels) du ska använda.
där kan du justera svart-, vit- och mellannivåerna individuellt och har mer kontroll än du har med brightness/contrast.
Kurvor är ännu ett steg närmare kontroll, för där kan du justera valfria mellannivåer (det är dock ganska knepigt.. men i PS CS så finns även shadow/highlights som förenklat den operationen).
hänger du med?

Brightness/contrast är mer ett "amatör"verktyg i PS för att skapa mer kontrast, men det drar ihop svart- och vitpunkterna oavsett om båda behöver justeras och mellannivåerna rörs inte över huvud taget.
det går alltså inte att anpassa för alla olika slags bilder så som med nivåer och kurvor.
 

Lasse_U

Aktiv medlem
Ok, tackar för den upplysningen! Jag har använt mig mest av nivåer och det funkar ganska bra.
Kan det vara riktigt att det är mest Ingångsnivåer man ska använda sig av och att det är dom spakarna man ska dra i?
 

ThomasC

Aktiv medlem
På Intesitet/kontrast tas ingen hänsyn till om bilden helt tappar användbar information i låg- och högdagrar. Ju mer du ökar kontrasten, desto mer gror bilden igen i lågdagrar, och fräter ut i högdagrar. Du tappar alltså information, som om du sparar bilden aldrig går att återfå. Denna metod är alltså oprecis och chansartad.

Med Nivåer kan du sätta ändvärdet för svart och vitpunkt i diagrammet, och sedan variera mellantonerna med mittreglaget. Du riskerar alltså inte att du tappar informationen i de båda ändarna av diagrammet. Undvik att använda pipetterna svartpunkt/vitpunkt, då de tar absoluta värdena. Dessa värden är inte önskvärda inom digital bearbetning. 0 i färgmängd vid vitpunkten, och/eller 255 i svartpunkt innebär att du gått över gränsen till vad som är lämpligt. Lämpligt är att ligga mellan 5 och 250....men vid vissa krav (t ex tryckpressar) kan bredden på skalan behöva kapas ytterligare, annars hinner inte färgerna (C M Y K)torka mellan påläggningarna i pressen.

Sammanlagd färgmängd bör sällan överstiga 320....

Svårt att förklara detta, men det var iaf ett försök.
 

Estethia

Aktiv medlem
stämmer bra det om du har lite för jämngråa bilder.
annars gör du bara det vita mer grått och det svarta tappar svärtan.

om du istället tycker att dina bilder har för hög kontrast bör du nog ändra inställningarna för kontrast i kameran, för det betyder att det försvinner information i bilderna och det går inte att ta tillbaka.
viss hjälp kan man få med kurvor eller shadow/highlights, men det kan inte ersätta tappad info i bilden.
 

Lasse_U

Aktiv medlem
Ok, då tror jag att jag har det mesta klart för mig när det gäller nivåerna. Sen gäller det bara att inte mina ögon tycker att bilden ser ok ut, medans den i själva verket kanske blir helt knas om ett proffs skulle fin studera den!

Bilderna har inte för hög kontrast i oredigerat skick, inte vad jag kan se i alla fall.
Jag brukar öka på kontrasten i kameran, varierar mellan +1 och +2.

Har bara en sista fråga (i nuläget i alla fall) och det är hur pass "säker" funktionen Autonivåer är? Ställer den in ett gyllene medelvärde bara?
 

ThomasC

Aktiv medlem
Lasse_U skrev:


Har bara en sista fråga (i nuläget i alla fall) och det är hur pass "säker" funktionen Autonivåer är? Ställer den in ett gyllene medelvärde bara?
Som yrkesfotograf använder jag aldrig Autonivåer, då den utgår från ett gyllene medelvärde, som sällan motsvaras av värdena i den aktuella bilden. Men ibland kan den säkert ge ett utmärkt resultat.
 

Lasse_U

Aktiv medlem
ThomasC skrev:
Som yrkesfotograf använder jag aldrig Autonivåer, då den utgår från ett gyllene medelvärde, som sällan motsvaras av värdena i den aktuella bilden. Men ibland kan den säkert ge ett utmärkt resultat.

Ok, då var det som jag trodde! Ibland funkar den helt ok, ibland får man in och ratta själv.

Tack för era svar! :)
 

Arne S

Aktiv medlem
Nu lärde jag mig...

ännu ett nytt verktyg i PS. Tack ni proffs som delar med er av er kunskap. Ovärderligt. Själv har jag pulat mycket med autolevels, kontast och ljus. Testade levels efter att ha läst era råd, funkade ju kanonbra.
 
ANNONS