Annons

Läggga ut bilder på hemsidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

jajman

Ny medlem
Hej!
Jag har gått en kurs i makeup och har då fotat vad jag gjort, alla gör det med tanken att de ska visas på våra hemsidor vilket alla är införstådda med. Om sedan en elev när kursen är klar säger att hon inte vill att de bilder jag har tagit på henne ska användas (bara för att vara elak-hon visar bara sitt ansikte på dem), hur gör jag då? Jag anser att jag borde få använda dem på hemsidan iaf eftersom det är jag som tagit dem, de ska ju inte säljas eller så. Annars har jag ju ingen möjlighet att visa vad jag kan. HJÄLP!!!
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Om hon uttryckligen säger att hon inte vill att du skall använda bilderna så spelar det ingen roll att det är du som har tagit dem. I och med att det är hennes ansikte som avbildas så kan hon enkelt identifieras utifrån bilden, och då måste du enligt PUL ha hennes tillåtelse för att publicera bilden. Hon har å andra sidan inte rätt att använda bilden på något sätt alls utan din tillåtelse, eftersom du har upphovsrätten till den.
 

Bluedude

Aktiv medlem
Du får helt enkelt se till att inte bli osams med dina modeller. Man får helt enkelt inte publicera information eller bilder på dersoner utan deras tillstånd enligt PUL. Eller har jag fel?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Skaffa dig ett utgivningstillstånd. Kostar umm.. 2500 (eller var det 3500?). Sen kan du publicera i princip vad du vill ;). Problemet är väl att du sedan måste ge ut en skrift några gånger om året och alla ändringar (ALLA) måste loggas. Men tillståndet gör att du inte behöver "bry" dig om PUL.. ;)
 

200cm

Aktiv medlem
"Här på bilden bredvid ser du fröken X som är den enda modell jag någonsin behandlat. Se så fint det blev! Fast det fattar inte den j***a surpuppan så nu har hon polisanmält mig. Men det har hon ingenting för - för jag har minsann utgivningsbevis jag. Om du också vill genomgå min exklusiva behandling, eller få äkta bilder på fröken X hem i din brevlåda fyra gånger om året, är du välkommen att kontakta mig på min hotmail-adress nedan."


(Hm, jag kanske måste lägga till ett *Ironi* för att inte bryta mot forumreglerna.)
 
ANNONS