Annons

Bilden "Baldersbrå"

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Tycker det blir för lite bilddiskussioner i forumet - gör ett försök för att få igång lite igen...

Bilden "Baldersbrå" - fotograferad sent på kvällen efter solnedgång. Månen har precis stått upp. Nikon F3, 20mm, bländare 22, 2 sekunder slutartid, avtonat gråfilter, stativ.

Vad tycker ni? Kompositionen? Innehållet? Eller annat?
 

Bilagor

Efwa

Aktiv medlem
Den ger mig inte på långt när så mycket som vissa andra av dina bilder gör.

Även om det finns ett djup, linjer och måne. Så känns den lite utan tanke. Här kommer vi kanske in på vana och tycke och faktiskt krav på fotografen. Visst är det dumt, men det är nog en sanning.

De bilder som du tagit som jag älskar allra bäst (djupa, tänkande, melakoliska hyllningar till liv och död) gör att jag också har krav på att du ska låta mig känna så varje gång. Är kraven orättvisa? Ja, i allra högsta grad. Är detta en dålig bild? Nej, verkligen inte.
Kraven är både orättvisa och självklara, man är inte annat än människa.

En Terje har roliga och vackra ljusa bilder. "Brännässla" bl.a som får mig att ljusna i sinnet, hararna, som får mig att spritta av livsglädje, dra på smilbanden och vilja ut i naturen.

Den andra Terje, har bilderna med dinosaurierna, död gås och heden som jag inte kommer ihåg namnet på. Islandsbilderna, med linjer tanke och även en så "enkel" bild som den på islandshästarna. Vi har de döende trutarna (eller måsarna, förlåt en glömmare).
Gud dessa bilder, de jag får en melankolisk glädje av. En kontig känsla som får döden att verka vacker, verkar dra i mig. Men ändå en hyllning till livet, härligheten. Jag vill in i trygga bilen, samtidigt som jag vill insupa kylan och våga stå kvar i det som är så mycket större än jag klarar av.

Denna bild du visar är vacker, imponerande om det varit jag som tagit den. Imponerande att du tagit den. Men den passar inte in på någon av dessa kategorier. Precis som vissa andra bilder. Kanske är den för liten att se på rätt sätt.
För mig saknar den någon djupare mening.

/Efwa Blass (f.d Norrvi:)
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Hej Efwa, och först av allt ett stort grattis till dig och din make! :)

Tack också till din kommentar, som egentligen handlade mest om mina andra bilder än denna... Men det är som det är, ibland blir de värsta konkurrenterna mina andra bilder. Fast jag tar inte illa upp, det är intressant att det kan diskuteras. Bra att du tar upp det.

Det intressanta är att många har sina egna bilder om vem jag mest är som fotograf. Du har dina bilder, och nämner ett antal som även tillhör mina egna favoriter. Någon annan skulle kanske plocka fram andra bilder... Hoppas du förstår vad jag menar.

Denna bilden har inte samma djupa symbolik som en del av de andra bilderna som du nämnar. Men det intressanta är dock att se vad bilder innehåller annars - kan kanske få fram lite tankegånger kring hur ni tror jag tänkt när jag gjorde bilden.

Tanken med dessa forum är i sig inte att försöka hitta rätt - alla har sina egna sätt att läsa bilder (och ALLA har rätt). Det är just diskussionen i sig som är det väsentliga.

Att se bilder och föra fram olika tankegånger i hur bilderna kan vara gjorda. Diskussioner befriade från fototeknik (som diskussionerna kring bilderna i övrigt här på FS oftast innehåller)

Tack än en gång Efwa för din fina kommentar till mina bilder och mitt bildskapande! :)
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Jag får känslan av att jag är där på något sätt. Gillar kompositionen och att bilden är över det hela ganska mörk, skapar stämning.
 

Efwa

Aktiv medlem
Jag förstår precis Terje, ville dock inte bara kasta ur mig något som inte har en grund.
Kanske inte så personligen för dig eftersom jag tror mig veta att du vet var du har mig, men för alla andra kanske.
Det var ju jag som började svara :)

Nästa gång blir det annorlunda :)

Tack för grattiset.
 

björneld

Medlem
Jag kan hålla med om att den känns mörk, kanske är det min skärminställning. Man får lite rörelsekänsla av vidvinkeleffekten vilket är kul.

Jag tror den skulle kunna bli spännande om man skar bort 30% från vänster och 60 % underifrån. Himmel + baldersbrå lika stor del och himmlen helt inramad. Blommorna blir då som flock hattifnattar på marsch eller liknande mot himlen. Det blir ett ju ett annat foto men det var min första ide.

Olle
 

Loj

Aktiv medlem
Magisk

Det jag tolkar in i bilden är sommarnattens magi. De blåa tonerna och månen i bakgrunden är kalas.
Vidvinkeln gör att förgrunden känns väldigt dynamisk.

Jag gillar den här bilden rakt igenom - precis som den är. Den är skenbart enkel, genialiskt enkel - och mycket vacker. "Terje, när Terje är som Terje skall vara"... ;-)

mvh Janne
 

gunte

Aktiv medlem
Efwa: Egentligen skulle man bett dig hålla tyst tills man hunnit se bilden ...efter din eminenta utläggning bleknar ju det mesta ;)...Nåväl..
Tejes bild ger mig rysningar,ängsliga och illasinnade denna gång.Känner det som jag gömmer mig för något men vet inte vad eller vem.Varför trycka bakom denna mörka täta mur av utbredd växtlighet om det inte finns en anledning.Positionen känns också nedtryckt och orolig och ger inte mycket ljus från himmel eller måne.
Skulle tro att skärmen inte ger så mycket rättvisa jämfört med en genomlyst visning och kanske har bilden mer potential än vad jag får fram här.
Kort sagt, lite dyster och skrämmande..
mvh/Gunte..
 

müsli

Avslutat medlemskap
Mörkret känns tyglat, ett viss ljus värmer i mörkret, ger av någ anledning en känsla av rörelse framåt, in i vegetationen, kanske pga riktningsantydan mot centrum i vänster kant.

Känner ett behov att sträcka upp, försöka komma över vegetationen med huvudet, vill inte drunkna i mörkret.
 

Falkman

Aktiv medlem
Jag har kommit till en återvändsgränd som vid första anblicken verkar oigenomtränglig.

Det som finns på andra sidan känns avlägset och månen förstärker den känslan iom dess litenhet och att den syns så långt bort till höger i bild.

Men månen och dess ljus kan (kanske) leda mig åt rätt håll? Vinkeln gör att jag är på väg längs häcken i riktning mot det lilla ledljus (och hopp?)månen ger.

Trots att månen är på andra sidan är häcken svagt upplyst. Är det moln som reflekterar månens sken för att jag ska hitta vägen ut lättare?

Bilden lämnar fler frågor än svar.
 
ANNONS